رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

 مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف‌ام گفت: مخاطبان رسانه برای دریافت کیفیت اچ‌دی و ۴K گیرنده خود را ارتقا دهند؛ شبکه‌ها بعد از اچ‌دی شدن باز هم در دسترس‌اند و اجباری به تعویض گیرنده‌ها نیست. به گزارش ایرنامحمد دامغانیان مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام در گفت‌وگویی در خصوص پروژه اچ دی‌سازی در صدا و […]

 مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف‌ام گفت: مخاطبان رسانه برای دریافت کیفیت اچ‌دی و ۴K گیرنده خود را ارتقا دهند؛ شبکه‌ها بعد از اچ‌دی شدن باز هم در دسترس‌اند و اجباری به تعویض گیرنده‌ها نیست.

به گزارش ایرنامحمد دامغانیان مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام در گفت‌وگویی در خصوص پروژه اچ دی‌سازی در صدا و سیما آماده سازی و ارتقا زیرساخت‌های لازم برای انتشار و سیگنال رسانی در سطح کشور بیان کرد: در شرایط قبل آنچه که به مردم ارائه می‌دادیم تصاویر با کدینگ MPEG۴ با مد انتشار DVBT بود که با هر فرستنده سه شبکه را می‌توانستیم پوشش بدهیم و در حال حاضر ۲۰ شبکه SD در قالب دو فرستنده در دسترس مردم است که بعد از اچ دی سازی برای پوشش کامل در تمام نقاط کشور هزینه‌های سنگینی گریبان گیر ما می‌شد به همین منظور و برای رفع این مشکل کارشناسی‌های میدانی و بررسی‌های فراوانی صورت گرفت و در نهایت در سال ۹۶ پخش آزمایشی کدینگ HEVC را با فرستنده DVB T۲ آغاز کردیم که با تشکیل کمیته‌های مختلف نهایتاً پخش سرویس‌های اچ دی با کدینگ HEVC و مد انتشار DVB T۲ مورد تأیید قرار گرفت.

وی در تشریح روند پروژه اچ دی سازی به فراهم کردن چندین شبکه در این بستر توسط اداره کل صدا و تصویر اشاره کرد و گفت: پس از کارشناسی‌های مختلف، مقرر شد تمامی شبکه‌های SD در دو بسته تجمیع شود تا شبکه‌های اچ دی در قالب فرمت جدید پخش شود. این اتفاق باعث شد تا سیگنال بسته سوم که شامل شبکه‌های تماشا، شما، امید و ایران کالا است تمام مناطق را پوشش دهد.

با توجه به اینکه بسته‌های اچ دی در فرمت جدید عرضه می‌شود و تمام شبکه‌ها نیز با فرمت T هستند، هیچ اجبار و الزامی برای مردم وجود ندارد که گیرنده‌های خود را تعویض کنند چرا که با سیستمی که صدا و سیما در نظر گرفته با اهمان گیرنده شبکه‌ها را دریافت خواهند کرد اما اگر تمایل داشته باشند از کیفیت بالاتر تصاویر نیز بهره ببرند لازم است گیرنده‌های خود را ارتقا بدهند.

مدیرکل فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام ادامه داد: با مدیریتی که صورت گرفت با هر بار اضافه شدن یک شبکه اچ دی دیگر چالشی نخواهیم داشت. در حال حاضر در قالب بسته اول اچ دی هشت شبکه SD در حدود ۶۸ درصد از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد و قابلیت دریافت سرویس‌های اچ دی را داشته و بسته دوم با چهار شبکه نیز پوشش حدود ۵۵ درصدی خواهد داشت که روز به روز در حال افزایش است و عزیزانی که گیرنده جدید داشته باشند این شبکه‌ها را دریافت خواهند کرد.

وی همچنین در مورد راه اندازی شبکه ۴K در مراکز استان‌ها افزود: پوشش ۴K در حال حاضر فقط در مراکز استان‌ها در دسترس است که با تأمین تجهیزات در حال تکمیل و پوشش بیشتر است.

دامغانیان به گذشت بیش از ۱۰ سال از عمر دیجیتال سازی شبکه‌ها اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها اتفاقات زیادی صورت می‌گرفت و به اجبار و با نظمی غیر منطقی به سرویس‌ها اضافه می‌شد اما امروز شاهد ایجاد نظم در بسته بندی سرویس‌ها در سیگنال رسانی زمینی و ماهواره‌ای و همچنین شبکه انتشارمان هستیم به گونه‌ای که مردم نیز با نظم خوبی شبکه‌ها را دریافت می‌کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار