رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

کارگردان سریال «میراث مجید» به تشریح جزئیاتی درباره این مجموعه که اولین سریال درباره یک دانشمند هسته ای شهید یعنی «مجید شهریاری» محسوب می‌شود، پرداخت. حسین تبریزی کارگردان سریال «میراث مجید» که با محوریت مجید شهریاری دانشمند شهید هسته‌ای در دست ساخت قرار دارد، درباره ترور شهدای هسته‌ای بیان کرد: فلسفه ترور در تمام دنیا […]

کارگردان سریال «میراث مجید» به تشریح جزئیاتی درباره این مجموعه که اولین سریال درباره یک دانشمند هسته ای شهید یعنی «مجید شهریاری» محسوب می‌شود، پرداخت.

حسین تبریزی کارگردان سریال «میراث مجید» که با محوریت مجید شهریاری دانشمند شهید هسته‌ای در دست ساخت قرار دارد، درباره ترور شهدای هسته‌ای بیان کرد: فلسفه ترور در تمام دنیا منحوس است فرقی هم نمی‌کند چه کسی باشد اما اینکه چه کسی ترور می‌شود قضیه را مهمتر می‌کند.

وی با اشاره به شخصیت شهید شهریاری عنوان کرد: من تا قبل از اینکه بخواهم سریالی درباره شهید شهریاری بسازم، شاید فکر می‌کردم او یک سیاستمدار بوده است و اهدافی هم داشته است ولی وقتی وارد زندگی این افراد می‌شویم وجوه علمی و معصومیت و مظلومیت آن‌ها برایتان پررنگ می‌شود و این سوال ایجاد می‌شود که چنین شخصیتی چرا باید ترور شوند.

تبریزی اضافه کرد: شهید شهریاری شخصتی است که در مدارج علمی بالا می‌رود و به نقطه‌ای می‌رسد که نشان می‌دهد تنها فردی است که مسائل سخت اتمی را حل می‌کند و کسی که به این درجه می‌رسد قطعاً از ویژگی‌ها و توانمندی خاصی برخوردار است.

قصه سریال با ترور شروع می‌شود

وی درباره وقایعی که در این سریال به تصویر کشیده می‌شود اظهار کرد: ما با ترور سریال را شروع می‌کنیم و بعد به داستان زندگی وی می‌پردازیم در طول سریال هم اقدامات نیروهای امنیتی و اینکه چه زحماتی می‌کشند تا برخی از حملات را خنثی کنند به تصویر کشیده می‌شود.

این کارگردان تصریح کرد: با این نگاه که بیشتر کار ما به وجوهات اخلاقی، معرفتی و علمی شهید می‌پردازد تا او را به مردمی که نمی‌شناسند با این کار معرفی کنیم.

ذهنیت قالب از اتم تصور بمب و جنگ هسته‌ای است

وی درباره بخش هسته‌ای توانمندی‌های شهید شهریاری و اینکه در سریال چطور به نمایش درآمده است نیز توضیح داد: ما در این سریال ویژگی‌های دانش هسته‌ای را در زندگی روزمره نشان می‌دهیم. برای برخی از اتم فقط تصور بمب و جنگ هسته‌ای به‌وجود می‌آید در حالی که خیلی از چیزهایی که در زندگی روزمره ساخته می‌شود از طریق اتم است یا حتی خیلی از فناوری‌های پزشکی مثل پرتو درمانی با صنعت ممکن می‌شود.

وی درباره تاثیر ساخت زندگی دانشمندان هسته‌ای از طریق فیلم و سریال عنوان کرد: طبیعتاً زبان نمایش و تصویر همیشه این را داشته و مردم دوست دارند قصه بشنود، قصه ببینند و باور کنند. چه بسا که برخی قصه‌ها واقعی است مثل زندگی شهید شهریاری که پر فراز و نشیب بوده است و ما این قصه پر فراز و نشیب را از یک سال قبل از تولد شهید شهریاری در سال ۴۵ تا زمان شهادتش را به تصویر می‌کشیم.

تبریزی اضافه کرد: ابزاری مثل فیلم و سریال به ما این امکان را می‌دهد که ابعاد دیگری از وجوه شخصیتی را نمایش دهیم شاید در قالب مستند بتوانیم برخی اتفاقات را روایت کنیم ولی در سریال به یک شخصیت جان می‌دهیم و ملموس‌تر می‌شود.

کارگردان «میراث مجید» درباره ترور دانشمندان و توقف در صنعت و علم اظهار کرد: ترور امثال شهید شهریاری و فخری زاده شاید باعث سکته موقتی شود اما ما دانشمندانی داریم که همین الان در حال تدریس در دانشگاه‌ها هستند و راه را ادامه می‌دهند.

چرا کاوه خداشناس برای بازیگر نقش شهید شهریاری انتخاب شد؟

وی درباره «بادیگارد» و اولین تصویر از یک دانشمندان هسته‌ای در قالب فیلم عنوان کرد: «میراث مجید» اولین سریال درباره یک دانشمند هسته‌ای است و این مسئولیت ما را بالا می‌برد. «بادیگارد» هم به این تصویر می‌پردازد ولی چون درباره یک فرد واقعی نیست نویسنده این امکان را دارد که تخیل کند اما من مجبورم به شخصیتی وفادار باشم که وجود داشته است.

تبریزی اضافه کرد: شهید شهریاری خانواده و دوستانی دارد که هر یک از اینها روند ساخت سریال را حساس‌تر می‌کند و شاید اگر سریالی درباره ملاصدرا می‌خواستیم بسازیم این سختی را نداشت.

این کارگردان درباره انتخاب کاوه خداشناس و اینکه او چقدر می‌تواند تصویر کاریزماتیک و قهرمان محور از شهید شهریاری ارائه دهد بیان کرد: ما گزینه‌های مختلفی را بررسی و درباره آنها رایزنی کردیم و دیدیم کاوه خداشناس وجوه فیزیکی، چهره و حتی شخصیتی شهید شهریاری را دارد. نوعی نرمش در رفتار را نیاز داشت و خداشناس از این نظر به شهریاری نزدیک‌تر بود. خواستیم مخاطب نوعی حس دوست داشتنی نسبت به بازیگر نقش مجید شهریاری داشته باشد.

اگر شهید شهریاری زنده بود اجازه نمی‌داد سریال ساخته شود

تبریزی همچنین در بخش دیگر درباره اینکه برای انتخاب بازیگر شهید شهریاری بیشتر به فیزیک او فکر کرده‌اند یا شخصیتی که قرار است از او ارائه شود توضیح داد: وقتی روایت مستند ارائه می‌دهیم شاید فقط فیزیک مهم نباشد اما سعی کردیم روحیات، درونیات، خانواده و همه آنچه را که این شخصیت برای مجید شهریاری شدن لازم دارد به تصویر بکشیم. او زندگی‌ای داشته که بسیار تراژیک بوده است و امیدواریم بتوانیم این وجوه مختلف را به تصویر بکشیم.

وی در بخش دیگر درباره ساخت سریال در زمان زنده بودن چنین افرادی عنوان کرد: شاید اگر شهید شهریاری زنده بود اصلاً اجازه نمی‌داد درباره‌اش فیلم ساخته شود چون آن‌چنان که تحقیق کردم فردی متواضع بود و با اطمینان می‌توانم بگویم قطعاً این اجازه را نمی‌داد.

تبریزی در پایان درباره اهمیت ساخت سریال درباره شهدای هسته‌ای تصریح کرد: هدف اصلی ما شناساندن دانشمندانمان به نسل‌های بعد از خودمان است و در عین حال ترغیب شدن دیگران به الگوسازی از این افراد است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار