- چهارشنبه 3 دی 1399 - 21:17
- کد خبر : 57800
- تیتر روز » سینمای ایران
محمد حمیدیمقدم دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، برگزاری آنلاین این دوره را ورود به دنیایی تازه و ادامه مسیر تجربهگری و تحول دانست. محمد حمیدیمقدم دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، برگزاری آنلاین این دوره را ورود به دنیایی تازه و ادامه مسیر تجربهگری و تحول دانست. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد اطلاعرسانی چهاردهمین جشنواره […]
محمد حمیدیمقدم دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، برگزاری آنلاین این دوره را ورود به دنیایی تازه و ادامه مسیر تجربهگری و تحول دانست.
محمد حمیدیمقدم دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، برگزاری آنلاین این دوره را ورود به دنیایی تازه و ادامه مسیر تجربهگری و تحول دانست.
به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد اطلاعرسانی چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، متن کامل سخنان دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به این شرح است: «از شور و هیاهوی سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت یک سال گذشت، یک سال پر ماجرا، انگار یک قرن از آن روزگار میگذرد.عصری جدید با شرایطی کاملا متفاوت. همه گیری کرونا تنها، تن انسان را هدف نگرفت. خاموشی و سکوت و سکون را در متن زندگی رواج داد. کرونا عزیزان بسیاری را از ما گرفت، مستندسازان شجاعانه دل به دریا زدند و به ثبت و روایت این روزها پرداختند . آیا میشد ساکت نشست و این فیلم ها را به بایگانی سپرد؟
و همه مستندهای ارزشمند دیگری که هر کدام دنیایی حرف برای گفتن دارند؟ در زمانه ای که برپایی اکثر فعالیت های فرهنگی با تعطیلی و تعلیق، به افقی نامعلوم در آینده موکول شده است، سینما حقیقت گام در مسیری متفاوت گذاشت. زیرا باور داشت: «سکوت، درمان نیست». حرکت، تعامل با جهان و فرصت آفرینی برای مستندسازان. این مسیری بود که جشنواره سینما حقیقت رسالت خود را در آن می دید. نه از خطر کردن هراسید و نه از تردیدها، ترسی به دل راه داد.
تجربه کردن را باید بخشی جدایی ناپذیر از برگزاری سینما حقیقت دانست، همان طور که سال گذشته هم با دگرگون کردن روش بلیتفروشی و استاندارد سازی، جشنواره تحولی چشمگیر را تجربه کرد. چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت این مسیر تجربه گری و تحول را ادامه داد.
نمایش برخط، روشی هوشمندانه بود که چالشها را به فرصت تبدیل کرد. جشنواره امسال این امکان بی نظیر را به مردم داد تا مستندها را ببینند. فرصتی برابر و عادلانه برای مخاطبان اصلی فیلم مستند. به این ترتیب، «سینما حقیقت» تکثیر شد، این بار به وسعت همه جای ایران.
۲۵ آذر ماه ۱۳۹۹ روزی تاریخساز در سینمای مستند که از یاد نمیرود، نقطه شروع دورانی جدید برای مستند با نمایش برخط، از این روز وارد تعاملی تازه با مخاطبانی گسترده شدیم. کسانی که پیش از این، امکان دسترسی به بسیاری از فیلمهای مستند را نداشتند. در همین روزهای اندک برگزاری جشنواره، تعداد بازدید فیلمها به بیش از ۰۰۰/۵۰ رسید.
این روند شتابان حتما با جدیت تداوم خواهد داشت چون ما نمایش برخط را به شکلها و مناسبتهای مختلف ادامه خواهیم داد. فردای سینمای مستند، بدون نمایش بر خط، چیزی کم خواهد داشت. جشنواره چهاردهم تجربه متفاوتی بود. کلام پایانی، سپاس از همراهی صمیمانه شماست: همکاران خوبم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ستاد جشنواره برای صبوری و مهربانیشان در تمام لحظات.
اعضای محترم شورای سیاست گذاری جشنواره برای تصمیم گیری های هوشمندانه و متناسب با شرایط
هیاتهای محترم انتخاب و داوری که همدلانه در این روزهای سخت کنار جشنواره ماندند، صنوف سینمایی به ویژه تهیه کنندگان و کارگردان های سینمای مستند، دو بازوی کارآمد در شورای سیاستگذاری جشنواره
همراهان بزرگوارم، همکاران سازمان سینمایی و موسسات تابعه که مسیر حرکت ما را هموار کردند. اهالی مطبوعات و رسانه که دیده شدن مستند مدیون تلاش آنهاست، سازمان صدا و سیما که جانانه در کنار سینمای مستند و جشنواره ایستاده است، به ویژه از شبکه های یک، دو، چهار، مستند، افق و… و همه گروه های خبری.
– تشکر فراوان از چهار سامانه برخط: هاشور، تیوا، فیلیمو و نماوا، به ویژه از همکاری هاشور که با طراحی خانه جشنواره، محل رجوع بسیاری از علاقه مندان و مستندسازان شد و بازدید از این سامانه از مرز ۰۰۰/۵۰ عبور کرد.
به علاوه، تشکر ویژه از تلویزیون تعاملی تیوا که امکان پخش تمام گفتگوهای زنده جشنواره، مراسم نکوداشت، رونمایی کتاب، کارگاه های آموزشی، و فیلم خبرهایی که در سطح وسیع تولید و پخش شد، را فراهم کرد.
همچنین قدردانی از دو سامانه فیلیمو و نماوا که با ما در نمایش مستندها همراه شدند. تشکر پایانی من هم از مستندسازانی است که در تولید فیلم از جمله در زمینه کرونا خطر را به جان خریدند و هم از تهیه کنندگان دولتی و بخش خصوصی است که در نمایش برخط ، خطر کردند. بزرگوارانی که با ارائه فیلمهای خود با سینما حقیقت همراه شدند و سرمایه و سود خود را فدای منفعتی بزرگ تر کردند.
در ادامه با دعوت مجری مراسم، سعید رشتیان، سیدوحید حسینی و لقمان خالدی برای اهدای جوایز بخش کارآفرینی روی صحنه آمدند و برگزیدگان معرفی شدند:
جایزه بخش کارآفرینی:
– شایسته تقدیر: «خالقین کوچک» به کارگردانی سهراب نوربخش
– جایزه سوم: «زیر این چتر باران میبارد» به کارگردانی کتایون جهانگیری
– جایزه دوم: «ف – الف» به کارگردانی فرشاد اکتسابی
– جایزه اول: «راه ناتمام» (اصغر قندچی) به کارگردانی مصطفی رزاقکریمی
«فرشاد اکتسابی» پس از دریافت جایزه، در سخنانی کوتاه از عوامل تولید و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکر کرد.
«مصطفی رزاقکریمی» هم در صحبتبی کوتاه پس از دریافت جایزهاش، با تشکر از هیئت داوران گفت: موقعیتی خوبی بود برای من بعد از سالها تولید فیلمهای صنعتی چه در داخل و چه خارج که این جایزه را دریافت کنم و از همه کسانی که در این فیلم با من همکاری داشتند تشکر میکنم.
در ادامه منصور ضابطیان از «محسن یزدی» مدیر شبکه مستند برای اهدای جایزه شبکه مستند سیما دعوت کرد تا به صحنه بیاید و جایزه شبکه مستند را در بخش کارآفرینی اهدا کند.
جایزه این بخش به مستند «۱۸ هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی تعلق گرفت.
مهدی شامحمدی پس از دریافت جایزهاش، با تشکر از فیلمسازانی که سینمای مستند را در این سال سخت جلو بردند، گفت: درباره بخش ملی نکتهای میگویم. چراکه شاید به این ترتیب کمی اوضاع بهتر شود یا حالمان بهتر شود. ما قبل از هرچیز باید یاد بگیریم که قاعده بازی در جشنواره ها را بپذیریم و احترام بگذاریم. تا این چیز را یاد نگیریم، هیچ چیز تغییر نمیکند. امیدوارم دوستان من که از دیشب کمی بداخلاقی کردند، آرامش خود را حفظ کنند و به انتخاب جشنواره احترام بگذارند.
جایزه بخش ویژه کرونا:
(شامل تندیس و لوح تقدیر)
– جایزه سوم: «تنگ نای» به کارگردانی جواد یقموری و مهدی امینی
– جایزه دوم: «قطعه ۱۹» به کارگردانی مسعود دهنوی
– جایزه هیئت داوران: «آنجا سپیدهدم» به کارگردانی محسن جهانی و هاشم مسعودی
– جایزه اول: «پسقله» به کارگردانی مجید شیدا
جواد یقموری یکی از کارگردانهای مستند «تنگ نای» پس از دریافت جایزه گفت: اینجا مادران از کویر میآیند اما دریا میزایند. شکر خدا توانستیم مستندی درباره پرستاران بنویسیم که ادای دینی برای مادران و مادرانگی است و این فیلم را به تمام مادران تقدیم میکنیم. از همه دستاندرکاران این جشنواره که چراغ جشنواره سینما حقیقت را روشن نگه داشتند، ممنونیم.
مهدی امینی کارگردان دیگر این مستند در ادامه بیان کرد: مطمئن هستم با این فیلم فرهنگ مادرانه مشرق زمین ما به تمام نقاط جهان خواهد رفت. خصوصا که این فیلم درباره شخصیت زنی است که برای حل مشکلات خود میجنگد و به خوبی تمدن زن مشرق زمین را به تصویر میکشد.
مجید شیدا کارگردان مستند برگزیده «پسقله» هم در این مراسم گفت: وقتی فیلم را شروع کردم دوست نداشتم اسم ادبی برای آن انتخاب کنم. در یزد یک اصطلاح به نام فسقله داریم. در یکی از دیالوگهایی که شنیدم خانم دکتر شخضیت اصلی مستند از این واژه استفاده کرد. باتوجه به اینکه یک ویروس فسقله تمام جهان را به هم ریخته است و جنبه طنزی هم دارد اسم فیلن را پسقله گذاشتم.
پخش کلیپی درباره بخش جایزه شهید آوینی ادامه مراسم اختتامیه بود که پس از آن، محمدحسین حقیقی، محمد داوودی در غیبت پژمان لشگریپور برای اهدای جوایز این بخش به صحنه آمدند. مرتضی رزاق کریمی عضو شورای سیاستگذاری «سینماحقیقت» هم برای اهدای جایزه روی سن آمد.
جایزه بخش شهید آوینی:
(شامل تندیس و دیپلم افتخار):
– تندیس برنزی: «گزارش رمادی» به کارگردانی علیمحمد ذوالفقاری
– تندیس نقرهایی: «چلچلای سفری» به کارگردانی حسن جعفری
– جایزه ویژه: بهطور مشترک برای «جزیره ماهی» به کارگردانی رضا اعظمیان و «محسن ژاپنی» به کارگردانی وحید فرجی
– تندیس طلایی: «۱۸ هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی
وحید فرجی کارگردان فیلم محسن ژاپنی در این مراسم گفت: از همه عزیزانی که در این فیلم بداخلاقیهایم را تحمل کردند تا فیلم به نتیجه برسد، تشکر میکنم. میخواهم از همه کادر درمان تشکر کنم که در یک سال گذشته کاری کردند که ما یاد ایام دفاع مقدس بیفتیم. از زحمات آنها بینهایت سپاسگزارم.
رضا اعظمیان کارگردان مستند جزیره ماهی هم در این مراسم گفت: امروز حالم خیلی خوب است. چون یک هفته عقب افتادن جشنواره باعث شد اختتامیه سوم دی ماه باشد و مصادف شود با عملیاتی که سالها پیش در چنین شبی رخ داد. او خاطره ای از سال های دفاع مقدس و شهدای غواص تعریف کرد.
مهدی شاه محمدی کارگردان مستند «هجده هزارپا» در این مراسم گفت: در سالهای آخر جایزه شهید آوینی، اتفاق بدی برای این جایزه رقم خورد.تمهید آقای طباطبایی نژاد برای ادغام آن با جشنواره سینما حقیقت این جایزه را زنده نگه داشت. آن زمان این جشنواره رو به افول میرفت و این بهترین تصمیم برای آن بود.خوشحالم که اکنون جایزه شهید آوینی را در دست دارم. امیدوارم این تصمیمهای درست ادامه پیدا کند و روند بهتری را برای آن شاهد باشیم.
اهدای جایزه سرباز وطن (یادبود شهید سردار حاج قاسم سلیمانی) بخش بعدی مراسم اختتامیه بود که محمد حمیدیمقدم برای اهدای جایزه ویژه این بخش روی صحنه آمد.
حمیدی مقدم در سخنانی گفت: با توجه به نزدیک بودن سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ادای دین به مقام بزرگ و شامخ این شهید بزرگوار، جشنواره سینماحقیقت بر آن شد تا جایزهای را به عنوان یادبود و خاطرهای از شهید بزرگوار اهدا کند. این جایزه به فیلمی که در تحلیل شخصیت و مکتب فکری شهید سلیمانی است اهدا می شود. نام جایزه را سرباز وطن گذاشتهایم.
بنابراین جایزه ویژه سرباز وطن یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به پاس تلاش مجاهدانه برای روایت نزدیک از مقاومت و توجه به مردم غیر نظامی آسیب دیده از جنگهای منطقه است که دغدغه جدی آن شهید بزرگوار اهدا شد به «چشم ایرانی» به کارگردانی ساسان فلاحفر و حسن قائدی.
حسن قائدی شخصیت فیلم «چشم ایرانی» به دلیل کسالت در این مراسم حضور نداشت و فلاحفر در سخنانی کوتاه از او تشکر کرد.
جایزه مسابقه ملی:
– بهترین نویسنده و گوینده متن: نویسنده: امیرمسعود حسینی و گوینده متن: سیامک صفری برای فیلم «طاهر»
– بهترین صدا: آرش قاسمی برای فیلم «سنجاقکهای برکه خشک»
– بهترین پژوهش: مهرداد شیخان برای فیلم «انیمیشن ایرانی»
در ادامه این مراسم، علی لقمانی و علی راضی برای اهدای ادامه جوایز این بخش به صحنه آمدند.
– بهترین موسیقی: کیاوش صاحبنسق برای فیلم «آخرین نفسها»
– بهترین تدوین: مصطفی گندمکار و سوگل مرادی برای فیلم «هوبره»
– بهترین تصویربردار: داوود رحمانی برای فیلم «کل فاطمه»
– جایزه ویژه هیئت داوران:
محسن خانجهانی برای فیلم «بر سرخاک»
محسن خانجهانی کارگردان مستند «بر سر خاک» در این مراسم گفت: فیلم من در مورد فرسایش خاک است و امیدوارم این فیلم روی مسئولان تاثیرگذار باشد. همچنان امیدوارم مردم هم فیلم را ببینند و به آن عمل کنند. خاک هم مثل آب در حال تمام شدن است.
پس از آن بیانیه هیئت داوران بخش مسابقه ملی قرائت شد که متن آن به شرح زیر است: «به روزگار تنهایی در این سال سخت که بیماری جهانگیر ما را تنهاتر و در خود فرو رفتهتر کرده است، سینمای مستند ایران مراسم پایانی جشنواره سینما حقیقت را جشن میگیرد. شادی بزرگ ما این است که در این شرایط توانست به خانههای بسیاری از ایرانیان راه پیدا کند و آنها را به دیدن و اندیشیدن درباره بخشی از خویشتن دعوت کند. همچنین از مشاهده روند جستجوگری و ادامه حیات سینمای مستند ایران خرسندیم.
مگر میشود کشوری دایهدار فرهنگ و هنر را بدون سینمای مستند پویا پرسشگر و پیشرو تصور کرد. مگر نه اینکه سینمای مستند امکان بشری است برای آنکه ما را و جهان ما را با فرضهای پنهان شده یا به حاشیه رانده شده رو در رو سازد؟ مگر نه اینکه سینمای مستند امکانی است برای آشکار کردن حقیقت انکار شدهی بشری یا حتی حقیقت انکار شده یک فرد؟ زیرا که این سینما سینمایی انسانی است که در آن افراد با نام کوچکشان و با هویت فردیشان صدایی پیدا میکنند.
دههها است که سینمای مستند ایران در روشن نگاه داشتن چراغ پرسشگری و هستی اندیشی در این سرزمین نقش بازی میکنند. با این ایده که ساخت فیلم مستند عملی است به سوی آگاهی زیر که آگاهی یک عمل است که خود میتواند موضوع آگاهی را تغییر دهد.
پانزده روزی که گذشت برای ما به عنوان اعضای هیئت داوران چهاردهمین جشنواره حقیقت، فرصت بزرگی بود برای نگریستن به بخشی از سینمای مستندِ زنان و مردان ایران. از باز دیدن این همه تنوع اقلیمی، زبانی و قومی در سرزمینمان به وجد آمدیم. با فیلمهای شما در مورد بحرانهای زیستمحیطی که ایرانمان را تهدید میکند همراه شدیم و خون دل خوردیم. آرزو میکنیم هرچه زودتر در خیشی ملی بحرانهای زیست محیطی این سرزمین فروکش کنند. بسیار کنجکاو بودیم مناظر بیشتری از زندگی شهری و طبقه شهرنشین را در فیلمها ببینیم. اما متاسفانه یا بحران کرونا یا سختیها و محدودیتهای دگر تعداد چشماندازها به زندگی شهری را در میان فیلمهای امسال کم کرده بود. از مسئولان و تصمیمگیرندگان خواهش میکنیم با بازتر کردن فضا، فرصتهای ساخت چنین فیلمهایی را بیشتر کنند. زیرا که هر منظر واجد حقیقت و داستان خود است و ایران ما و سینمای مستند ما بسیار به تنوع حقیقتهای تولید شده در پهنههای گوناگون نیاز دارند.
با تمام بالاها و پایینها در پس قرنها و اعصار هیچگاه چراغ حقیقت در این سرزمین خاموش نشده است. حقیقت یک پرسش است و نه یک معرفت یقین یافته و از پیش تعیین شده. پس زنده باد سینمای مستند ایران. زنده باد فیلمسازان سینمای مستند ایران.»
پس از پخش یک کلیپ، سیدسلیم غفوری، آیدا پناهنده و محمد حمیدیمقدم برای اهدای بقیه جوایز بخش مسابقه ملی به صحنه آمدند.
بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه:
– علی اسدی و رسول داوری برای فیلم «برانازا» (برادر خشکیها)
بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند:
– مهدی زمانپور کیاسری برای فیلم «کل فاطمه»
بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند:
– عطیه زارعآرندی برای فیلم «جاهای خالی پر شود»
محمد حمید مقدم در سخنانی گفت: دنبال فرصتی بودم که از یک نفر قدردانی کنم. سال پیش جشنواره «سینماحقیقت» باشتاب برگزار شد و این فرصت نبود. اما به دلیل تلاش و رنجی که مدیرعامل قبلی مرکز گسترش سینمای مستند برای برپایی ۶ دوره جشنواره «سینماحقیقت» انجام دادند، باید از ایشان قدردانی کنیم. از دوست عزیزم جناب آقای محمدمهدی طباطبایینژاد دعوت میکنم این بار در مسئولیت دبیری جشنواره فیلم فجر روی صحنه بیایند.
با حضور سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد، حامد شکیبانیا معاون مستند مرکز گسترش مستند و تجربی و محمد حمیدیمقدم جایزه ویژه بخش مسابقه ملی اهدا شد.
جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس و لوح افتخار:
– علیرضا دهقان برای فیلم «ایساتیس»
کارگردان مستند «برانازا» پس از دریافت جایزه گفت: امیدوارم جایزه انگیزهای برای فیلمسازان مستقل و جوانی که بیانگیزه هستند باشد.
کارگردان «کل فاطمه» هم در سخنانی کوتاه با تشکر از همکارانش و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، گفت: بخشی از عیار جشنواره را داوران آن مشخص میکنند. وقتی داوران خوب باشند و جایزه نگیری، ناراحتی ندارد ولی اگر جایزه بگیری بیشتر میچسبد.
حسین انتظامی (معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) مهمان بعدی مراسم اختتامیه بود که در سخنانی گفت: از فیلمسازانی که امسال با کارهای درخشان خودشان چراغ جشنواره را روشن نگه داشتند تشکر میکنم. آنها به این شیوه نمایش اعتماد کردند. از هیات انتخاب و داوری قدردانی میکنم. همچنین از صنوف محتلف که مدتی است در شوراهای سیاستگذاری جشنوارهها حضور دارند و به بهتر برگزار شدن جشنوارههای سینمایی کمک میکنند، تشکر میکنم.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: دستاندرکاران برگزاری جشنوارههای مختلف سازمان سینمایی با ریسک پذیری خودشان کاری کردند که چراغ جشنوارهها خاموش نشود. حقیقت این است که جشنوارهها با ظرفیتهایی که برای شناخته شدن استعدادها دارند، خیز قابل توجهی برداشته و جایگاه بالایی پیدا کرده اند و می توانند روز به روز بهتر شوند.
انتظامی در ادامه بیان کرد: دبیران جشنواره ها جسارت، شهامت و تدبیر کردند. کرونا شرایطی را فراهم کرد تا از ظرفیتهایی که شاید پیش از این نیز وجود داشت اما دیده نمی شد، بهتر استفاده کنیم. به این ترتیب زمینه همگرایی هنر و صنعت فراهم شد. این نوع از برگزاری ظرفیتی است که بعد از کرونا نیز میتواند ادامه پیدا کند. چراکه به تحقق عدالت فرهنگی کمک میکند. همان طور که امسال این عدالت به وجود آمد و آثار درخشان جشنواره در همه جای ایران دیده شد.
پس از صحبتهای حسین انتظامی، با حضور او و محمد حمیدیمقدم از بهترین فیلم جشنواره با اهدای نشان فیروزه قدردانی شد.
بهترین فیلم جشنواره:
– «جاهای خالی پر شود» به کارگردانی عطیه زارعآرندی
دبیرخانه انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند بر اساس آمار بازدید و امتیازهای تماشاگران به فیلمهای عرضه شده در سامانه آنلاین «خانه جشنواره»، فهرست ۲۰ فیلم پر مخاطب و ۱۵ فیلم با درصد امتیاز بالاتر را اعلام کرد. محمدعلی نجفی رئیس هیئت مدیره خانه سینما برای اهدای جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران روی سن آمد.
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران:
– فیلم «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی شرکت امریانی مدیا
تقی امیرانی در ارتباطی اسکایپی، از دستاندرکاران جشنواره «سینماحقیقت» تشکر کرد.
آئین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» پس از اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به پایان رسید.
نظرات