رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • شنبه 6 دی 1399 - 12:06
  • کد خبر : 57866
  • تئاتر
  • چاپ خبر : جزییاتی از تازه ترین تصمیمات برای تعیین حریم تئاتر شهر

پروژه تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر در دیدار معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد مرحله تازه ای شد. به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدرضا کارگر مدیرکل […]

پروژه تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر در دیدار معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد مرحله تازه ای شد.

به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی وگردشگری، پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران و جبرائیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران باستان روز سه شنبه دوم دی ماه در دیدار با سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادرآشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی و ابراهیم گله دارزاده رییس مجموعه تئاتر شهر بر ضرورت عملیاتی شدن پروژه تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر طی روزهای آینده تاکید کردند.

حذف تعیین حریم در تئاتر شهر نتیجه معکوس داد

ابراهیم گله دارزاده، رییس مجموعه تئاتر شهر گفت: پیرو جلسه و دیداری که طی روزهای گذشته با مدیرموزه ملی ایران در تئاتر شهر داشتیم، تاکید بر این شد که موضوع تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر می تواند به عنوان یکی از موضوعات مهم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مورد توجه قرار گیرد، بنابراین جلسه مشترک مدیران وزارت میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز برگزار شد که امیدوارم نتایج ارزشمندی برای تئاتر شهر داشته باشد.

وی افزود: به هر حال شرایط این سال های تئاتر شهر به گونه ای رقم خورده که متاسفانه شاهد اتفاقات ناخوشایندی در محیط پیرامونی این مجموعه هستیم و لازم است، هرچه زودتر اقدام عاجلی برای کاهش این آسیب ها انجام داد. مجموعه تئاترشهر یکی از نقاط مهم تاریخی تهران است که می تواند دربرگیرنده جاذبه های فرهنگی، هنری، میراث فرهنگی و گردشگری باشد.

رییس تئاتر ادامه داد: حدود دو دهه پیش بنا به تصمیم مدیران شهرداری آن دوران تصمیم بر این شد تا حصار فیزیکی تعیین کننده حریم این مجموعه با محیط مجاور برداشته شود. شرایطی که به دلیل تغییرات اجتماعی به وجود آمده ماجرا را به سمت دیگری سوق داد که موجب بروز آسیب های فراوانی در این ناحیه شد. به دلیل همین فقدان تعیین حریم امروزه شاهد تخریب و آسیب های متعدد فیزیکی به مجموعه هستیم. از این منظر لازم است تا با حمایت و همراهی وزارت میراث فرهنگی تعیین حریم تئاتر شهر محقق شود.

ساختمان تئاترشهر اعتبار تئاتر ایران است

قادرآشنا مدیرکل هنرهای نمایشی هم در این نشست بیان کرد: ساختمان تئاترشهر اعتبار تئاتر ایران است، بنابراین نگهداری و مرمت آسیب های آن باید متناسب با شان و جایگاه این مجموعه باشد. اما در این راه بزرگترین نگرانی ما حریم تئاتر شهر است که در این زمینه طی هفته های گذشته جلسات متعددی را با مدیران شهرداری تهران برگزار کردیم تا بتوانیم هرچه زودتر موضوع تعیین حریم را مرتفع کنیم.

وی افزود: اکنون فرصت هایی برای مرمت مجموعه تئاتر شهر وجود دارد. تئاتر شهر یک اثر دارای ثبت ملی است که نگهداری و مرمت آن اولی تر از هر مساله دیگری است.

پیشنهاد سه طرح اجرایی به وزارت میراث فرهنگی برای تئاترشهر

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های گسترده تئاتر ایران در مقایسه با فعالیت هنرمندان تئاتر کشورهای دیگر در منطقه بیان کرد: همزمان با فعالیت گسترده هنرمندان تئاتر در تهران و سایر شهرهای کشور، قلب هنر نمایش در تئاتر شهر می زند و می توان گفت اینجا  به تعبیری نقطه عشق بسیاری از دوستداران و هنرمندان تئاتر است که از تئاتر شهر وارد حوزه تئاتر شدند.

وی افزود: موارد مجموعه تئاتر شهر در ارتباط با میراث فرهنگی مبتنی بر سه نکته است اولا تعیین حریم برای مجموعه تئاتر شهر بر اساس نظرات مکتوب کارشناسی شده در قالب یک پروژه رسمی که می تواند نقش قابل توجهی برای اهمیت این موضوع داشته باشد. قدم دوم تهیه گزارش کارشناسی آینده نگارانه برای نگهداری بنای تئاتر شهر به عنوان یک اثر دارای ثبت ملی است که باید چه دستور العملی در این زمینه صادر شود و اقدامات برای حفاظت بنا براساس دستورالعمل تخصصی باشد. گام بعدی هم تعیین کارشناسانی از سوی امور موزه های وزارت میراث فرهنگی است که بتوانند به عنوان یک گروه کارشناس متخصص در بحث آرشیو،مستند سازی و محتوا سازی همراه همکاران ما در مجموعه تئاتر شهر باشند. و اینکه چگونه محتوای موجود را به نمایشگاهی پویا و محلی برای حضور گردشگران بر اساس قواعد بین المللی مجموعه های فعال فرهنگی هنری تبدیل کنیم. به هر حال اسنادی که در مجموعه تئاتر شهر وجود دارد یک سرمایه ملی و گنجینه ای است که می تواند نقش بسیار ارزشمندی در شناساندن اتفاقات گذشته تئاتر کشورمان داشته باشد.

رسیدگی به ماجرای تعیین حریم تئاتر شهر اورژانسی است

محمدرضا کارگرمدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی وگردشگری هم در این جلسه گفت: تیاتر شهر به عنوان ظرفیت مهم فرهنگی هنری شهر تهران از مشکلات زیادی برای نگهداری برخوردار است، بنابراین باید نسبت به رفع مسائل مربوط به تعیین حریم این مجموعه کارهای لازم را انجام دهیم. در شرایطی هستیم که تجربه برداشتن حصار از مجموعه تئاتر شهر که دو دهه قبل پیاده سازی شده، جواب لازم را نداده و آسیب هایی برای تئاتر شهر داشته است. یک مکان فرهنگی و هنری نیز حریم و حرمت دارد و ضروری است که ساختمان تئاتر شهر به اصالت بنای خود بازگردد.

مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی وگردشگری تصریح کرد:  ما در امور موزه های وزارت میراث فرهنگی آماده ایم تا هرگونه همکاری در زمینه راه اندازی موزه و مواردی از این دست در مجموعه تئاتر شهر داشته باشیم.

تاکید بر تشکیل کمیته یا شورای راهبری تعیین حریم تئاتر شهر

پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: با در نظر گرفتن شرایط موجود و پروژه «پهنه فرهنگ و هنر رودکی» باید تلاش کنیم وزارت میراث فرهنگی برای بهبود اوضاع کنونی تئاتر شهر کمک کند. دراین راه ترسیم یک نقشه راه و تشکیل یک کمیته یا شورای راهبردی برای حل مشکلات کنونی تعیین حریم تئاترشهر پیشنهاد می شود که این کمیته یا شورا با حضور نمایندگان نهادها و مجموعه های مرتبط به زودی تشکیل شود.

تعیین حریم تئاتر شهر حداقل کار ممکن است

جبرائیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران باستان نیز در این جلسه اظهار کرد: تعیین حریم برای مجموعه تئاتر شهر امر بسیار مهم و ضروری است ضمن اینکه تئاتر شهر جدای از ماجرای تعیین حریم دربرگیرنده ویژگی های منحصر به فردی به لحاظ ساختار معماری و فرهنگی است.

بررسی ابلاغ رسمی موضوع «اعیان و عرصه» تئاتر شهر برای تعیین حریم

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: امیدوارم در وزارت میراث فرهنگی بتوانیم در بهبود اوضاع فعلی تئاتر شهر کارهایی را انجام دهیم. مجموعه تئاتر شهر یکی از مهم ترین زنجیره های معماری دوره مدرن کشورمان است که حتی قابلیت ثبت در فهرست جهانی یونسکو را دارد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: مباحثی هم در حوزه سلسله مراتب معماری و مرزبندی های موجود در عرصه ها وجود دارد که مشتمل بر قواعدی برای تردد مردم در فضای فرهنگی است. شاید در دو دهه قبل نگاه دیگری برای مجموعه تئاتر شهر وجود داشت اما واقعیت این است که حتما باید در این مکان حصار وجود داشته باشد. تئاتر شهر اکنون یک منطقه بحران زده است که باید با شهرداری تهران درباره بهسازی وضعیت موجود کارهای مهمی انجام داد.

طالبیان افزود: همه باید بسیج شویم تا در حوزه مرمت ساختمان مجموعه تئاترشهر کارهایی را انجام دهیم. البته ما به دلیل محدودیت های قانونی قادر به حمایت های مالی برای مرمت مجموعه های تحت نظر دولت نیستیم اما قطعا در حوزه مشاوره و آسیب نگاری اولویت های ترمیم همراهی و کمک می کنیم. از هم اکنون هم برای تدوین دستورالعمل نگهداری ساختمان نیز آمادگی کامل داریم تا کارهای لازم را انجام دهیم. در حوزه تجهیزات موزه ای نیز می توانیم به طور کامل در خدمت اهالی تئاتر شهر باشیم. تشکیل شورای راهبردی و مشورتی که جلساتی را برگزار کند و درباره تعیین حریم تئاتر شهر تا رسیدن به نتیجه به هدف مشخصی برسد امری ضروری است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: همه تلاش ها باید مبتنی بر این چارچوب باشد که عرصه و اعیان تئاتر شهر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به شهرداری تهران اعلام شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار