رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April

تعدادی از کارگردانان خارجی کشورهای مختلف جهان که آثارشان در سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، به این رویداد سینمایی پیام دادند. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ «ساواس استاورو» از کشور قبرس که با فیلم کوتاه داستانی «یک […]

تعدادی از کارگردانان خارجی کشورهای مختلف جهان که آثارشان در سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، به این رویداد سینمایی پیام دادند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ «ساواس استاورو» از کشور قبرس که با فیلم کوتاه داستانی «یک شیشه آجیل» در بخش «رقابتی بین‌الملل» سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در پیام تصویری خود گفت: حضور فیلمم در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برایم باعث افتخار است، این فیلم بر اساس کتابی از نویسنده یونانی «آنتونی ساماراکیس» ساخته شده است. من هنگامی که ۱۴ سالم بود این داستان را خوانده بودم و از همان موقع، عاشق این داستان شدم. این فیلم، متأثر از فضای سینمای «ژان ـ پیر ژونه» کارگردان فرانسوی ساخته شده است.
مفرح اما کمی غمگین
وی همچنین گفت: فضای فیلم «یک شیشه آجیل» در عین مفرح‌بودن، کمی غمگین است و دقیقا با دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم که انسان‌ها به دلیل رعایت فاصله اجتماعی مجبور به ماندن در خانه‌هایشان هستند، ارتباط تنگاتنگی دارد. امیدوارم که تماشاگران، از دیدن این فیلم لذت ببرند.
«خیسوز ماری لازکانو» و «جوسوو ونِرو» از کشور اسپانیا که با فیلم کوتاه مستند «شمالگان» در بخش «رقابتی بین‌الملل» سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارند نیز گفتند: از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برای انتخاب این اثر، در جشنواره تشکر می‌کنیم. ما خیلی دوست داشتیم که این امکان فراهم بود؛ در ایران و در کنار یکدیگر، فیلم را ببینیم؛ ولی در هر صورت، از این انتخاب و این‌که فیلم ما در کنار فیلم‌های دیگر به نمایش در می‌آید، بسیار خوشحالیم.
این دو سینماگر جوان در ادامه گفتند: ایده این فیلم، بسیار ساده در ذهن ما شکل گرفت؛ اینکه ما چگونه می‌توانیم درک بهتری از مناظر و جغرافیای محیطمان داشته باشیم و با آن‌ها ارتباط برقرا کنیم. چه مناظری از قطب شمال و چه مناظری که در کشور و یا شهرهای ما وجود دارد. ایده این فیلم، در مورد درک عمیق‌تر و آن حس نهفته‌ای است که این مناظر در خودشان دارند؛ خلاصه می‌شود، ما سعی کردیم فارغ از نگاه علمی و با نگاه صرفا هنری و احساسی‌گرا به این موضوع نگاه کنیم تا بتوانیم به آن درکی که گفتم برسیم. به این خاطر که منظره‌ها آن چیزهایی نیستند که ما صرفا مشاهده می‌کنیم و درون خودشان کلی قصه نهفته دارند و این فیلم کوتاه، تلاش دارد تا با استفاده از ابزارهای هنرمندانه و ذهنی خلاق، این داستان‌های نگفته را کشف کند و آن را به تصویر بکشد.
تجربه‌ای از سینمای چین در ایران به تصویر کشیده شد
«چن یوان» از کشور چین که با فیلم کوتاه داستانی «پیش از توفان» در بخش «رقابتی بین‌الملل» سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در پیام تصویری خود گفت: «پیش از توفان» نخستین فیلم من و داستان آن برگرفته از خاطرات دوران کودکی‌ام است که در آن سعی کردم با زبان سینما آن را با مخاطبانم به اشتراک بگذارم. در این فیلم، شخصیت اصلی داستان، به دنبال سرپناهی می‌گردد، نه تنها از طوفانی که در دنیای واقعی در حال رخ دادن است؛ بلکه از طوفانی که قلب او را در می‌نوردد … کشمکش‌هایی که شخصیت اصلی با آن درگیر است، بسیار شخصی است و در عین حال، بسیار جهانی و همه به طرق مختلف با آن درگیر هستیم.
وی همچنین گفت: عوامل سازنده این فیلم، همگی از نسل جوان فیلمسازان چینی هستند و ما سعی داریم تا تجربه دیگری از سینمای چین را برای شما به ارمغان بیاوریم. پس خواهش می‌کنم که فیلم ما را ببیند و امیدوارم از آن لذت ببرید.
«هنینگ بکهاوس» از کشور اتریش که با فیلم کوتاه داستانی «بهترین ارکستر جهان» در بخش رقابتی این رویداد سینمایی حضور دارد نیز گفت: من زمانی هنرجوی «میشاییل هانکه» کارگردان سرشناس اتریشی فرانسوی بودم و شاید یک چیز مهم که از ایشان یاد گرفتم این بود که یک بحران بسیار ساده و سپس پیچ و خم‌های مختلفی برایش طراحی کن! از اینکه فیلم من را می‌بینید؛ سپاسگزارم و امیدوارم از آن خوشتان بیاد.
به انتخاب فیلم‌مان در جشنواره تهران افتخار می‌کنیم
«آنتونی نِتی» کارگردان و نویسنده از کشور غنا و همچنین «چینگز کمبگو» تهیه‌کننده و دیگر نویسنده این فیلم از کشور قزاقستان که با فیلم کوتاه داستانی «شب بخیر» در بخش «رقابتی بین‌الملل» سی ‌و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارند، در پیام تصویری خود گفتند: ما از شنیدن خبر انتخاب فیلم‌مان بسیار خوشحالیم و به آن افتخار می‌کنیم. همان‌طور که می‌بینید ما اینجا «باب» ـ با اشاره به خروسی که در دست دارند ـ ستاره شروع فیلم را به همراه خودمان آوردیم و امیدواریم که از دیدن فیلم لذت ببرید.
«سوزان بیخار» از کشور اسپانیا که با فیلم کوتاه داستانی «فاصله‌ها» در این رویداد سینمایی حضور دارد، نیز گفت: از جشنواره، بابت انتخاب این فیلم تشکر می‌کنم، این یک افتخار بزرگ برای من و گروه این فیلم است و اینکه می‌بینیم که این داستان، قادر به شکستن مرزهاست و با مخاطبینی با فرهنگ‌های مختلفی از سرتاسر دنیا توانسته است ارتباط برقرار کند؛ برای ما بسیار دلگرم‌کننده است. این فیلم، داستان فریبنده‌ای دارد، داستانی که شروع ساده‌ای دارد و بیننده فکر می‌کند که او را به نقطه خوشایندی می‌برد و در جایی‌که اصلا انتظار ندارد متوجه می‌شود که این قطار، به سمت دیگری در حال حرکت است.
وی در مورد پیام فیلم «فاصله‌ها» گفت: بعضی از مردم فکر می‌کنند که این فیلم، سعی در نشان دادن مشکلات اجتماعی بیماران روانی دارد؛ ولی آن چیزی که من سعی در نمایش آن داشتم این بود که در چنین شرایطی وقتی عشق را جایگزین آن در زندگی‌ات می‌کنی می‌توانی همه چیز را دگرگون کنی. امیدوارم از دیدن این فیلم لذت ببرید و همچنین امیدوارم که این شانس را داشته باشیم تا با پایان وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا، بتوانیم روزی در کنار یکدیگر این فیلم را تماشا کنیم.
«آنتون سازونوف» از کشور روسیه که با فیلم کوتاه داستانی «مرخصی استحقاقی» در بخش رقابتی این رویداد سینمایی حضور دارد نیز گفت: از اینکه شخصا نمی‌توانم در کنارتان باشم؛ خیلی ناراحتم ولی می‌خواستم از شما تشکر کنم و امیدوارم که فیلم، نمایش خوبی داشته باشد.
«والنتین تایتروف» از کشور روسیه که با فیلم کوتاه انیمیشنی «مترو» در این رویداد سینمایی حضور دارد، در پیام خود گفت: من در رشته فیلمبرداری دانشگاه هنر «گراسموف» تحصیل کرده‌ام. فیلم من در مورد پرنده‌ای است که بین قصرهای زیرزمینی مسکو پرواز می‌کند. امیدوارم که از دیدن آن لذت ببرید.
«سایمون روچینسکی» از کشور لهستان که با فیلم کوتاه انیمیشنی انیمیشن «دلیل» در بخش رقابتی این رویداد سینمایی حضور دارد نیز در پیام تصویری خود گفت: خیلی خوشحالم که می‌توانم فیلم «دلیل» را به شما معرفی کنم. این نخستین فیلم من در مدرسه فیلم «وولج» است. «دلیل» زندگی مادر و فرزندی را روایت می‌کند که در قرن ۲۱ در برخورد با پیرزنی که توسط اهالی همان شهر به جادوگری متهم شده است و … .
سی ‌و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی به صورت حضوری و آنلاین از روزهای ۲۰ تا ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱ در پردیس سینمایی ایران مال و سامانه‌های برخط هاشور، ودیو و تیوال در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار