رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: صدا و سیما برای ساخت سریال تاریخی شیخ محمد خیابانی با همکاری بخش خصوصی حوزه فرهنگ در تبریز، قول مساعد داده است. سید محمد میرتاج‌الدینی روز سه‌شنبه در نشست خبری همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در مجلس شورای اسلامی گفت: همایش روز شنبه ۲۳ […]

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: صدا و سیما برای ساخت سریال تاریخی شیخ محمد خیابانی با همکاری بخش خصوصی حوزه فرهنگ در تبریز، قول مساعد داده است.

سید محمد میرتاج‌الدینی روز سه‌شنبه در نشست خبری همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در مجلس شورای اسلامی گفت: همایش روز شنبه ۲۳ اسفندماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حضور رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح می‌شود و علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری همچنین شخصیت‌های کشوری و استانی، اساتید، دانشجویان و طلاب در آن حضور خواهند یافت.

مسوول ستاد برگزاری همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی افزود: اختتامیه این مراسم نیز در عصر همان روز در شبستر و در تالار شیخ محمود شبستری برگزار می‌شود و در ادامه بازدید از شهر خامنه انجام خواهد شد.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه همایش دیگری نیز به همین عنوان روز یکشنبه ۲۴ اسفندماه در تالار مشروطه مجلس برگزار خواهد شد، گفت: همان شب نیز مراسمی بر سر مزار ایشان در رواق امام خمینی(ره) حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار می‌شود.

وی در ادامه به برنامه‌هایی که طی چند ماه اخیر از سوی ستاد برگزاری این همایش به اجرا درآمد اشاره و بیان کرد: همایش‌های روزنامه‌نگار مسوول، شیخ محمد خیابانی مصلح بصیر و استکبارستیز، دانش‌آموزی و معلمان، نگاهی به دستاوردهای مطبوعاتی آزادیستان و فضلای حوزه علمیه تبریز پیش از این برگزار شده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم با بیان اینکه چند کارگاه با موضوع نگارش رمان تاریخ با محوریت شیخ محمد خیابانی دایر شده است، گفت: همچنین خوشنویسی در خانه موزه شیخ، ۳۰ مورد اشعار و تذهیب درباره وی، نماهنگ و سرود به دو زبان آذری و فارسی درباره شخصیت شیخ محمد خیابانی برگزار و تولید شده است.

میرتاج الدینی در ادامه با اشاره به راه اندازی سایتی برای بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی، گفت: ۱۱۰ مقاله در این حوزه به دبیرخانه همایش ارسال شد که کمیته علمی بعد از برگزاری ۲۰ جلسه، ۳۶ مقاله را پذیرفت که این مجموعه مقالات در قالب ۳ جلد کتاب به چاپ رسیده است.

نماینده تبریز در مجلس اضافه کرد: کتاب صوتی برای نشر در فضای مجازی و رمان ویژه نوجوانان نیز تهیه و تدوین شده و بیانیه‌ای نیز در پایان همایش قرائت خواهد شد همچنین صدا وسیما برای ساخت سریال تاریخی شیخ محمد خیابانی با همکاری بخش خصوصی حوزه فرهنگ در تبریز، قول مساعد داده است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: استاد محمدرضا حکیمی از محققان و پژوهشگران معاصر و صاحب کتاب مرزبانان حماسه تاریخ در کتاب بیدارگران قبله، فصلی را تحت عنوان عقل بیدار برای تشریح شخصیت شیخ محمد خیابانی اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، شیخ محمد خیابانی از رهبران مشروطه است که همزمان با قیام میرزا کوچک خان جنگلی در گیلان با هدف پیاده‌سازی قانون اساسی قیام کرد.

وی در جریان عقد قرارداد ننگین وثوق الدوله در سال ۱۹۱۹ که سرنوشت ایران را به دست انگلیسی‌ها می‌داد ایستادگی کرد و قیام موسوم به آزادیستان توسط وی از همان زمان شکل گفت.

عقاید شیخ محمد خیابانی که آذربایجان را جزء لاینفک ایران می‌دانست. او  در ۱۱۰ سال قبل روزنامه‌نگار و صاحب امتیاز روزنامه تجدد بود و مقابل سلطه انگلیسی‌ها، شوروی‌ها و عثمانی‌ها ایستاد.

شیخ محمد خیابانی در سال ۱۲۹۹ در تبریز به دست مزدوران استبداد به شهادت رسید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار