رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • چهارشنبه 20 اسفند 1399 - 12:25
  • کد خبر : 63800
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نمایش «مرگ» از قاتلی زنجیره ای می گوید

علیرضا احمدی خیری کارگردان نمایش «مرگ» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان این نمایش، داستان شخصیتی به اسم کلایمن رو بیان می کند که این آدم مشغول کار و فعالیت روزمره خودش است و در همین شهری که کلایمن زندگی میکند یک دیوانه دور افتاده […]

علیرضا احمدی خیری کارگردان نمایش «مرگ» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان این نمایش، داستان شخصیتی به اسم کلایمن رو بیان می کند که این آدم مشغول کار و فعالیت روزمره خودش است و در همین شهری که کلایمن زندگی میکند یک دیوانه دور افتاده داخل شهر شده و دست به قتل های پیاپی می زند، مردم شهر برای دستگیری دیوانه، گروه های مختلفی رو تشکیل می دهند و از کلایمن برای پیوستن او به نقشه شان دعوت می کنند و اتفاق هایی که در این میان رخ می دهد.

وی از مشکلات نمایش سخن به میان آورد و گفت: با مشکلات زیادی روبرو شدیم از جمله تعطیلی سالن ها و پلاتوها به خاطر ویروس کرونا که واقعا تئاتر را زمین زد، عدم حمایت از طرف مسئولین به خصوص برای تهیه آکسسوار، جابجایی بازیگر و پشت صحنه  و نبودن اسپانسر و تهیه کننده بدلیل ویروس کرونا که اینها تمامی مشکلات ما برای اجرا بود.

احمدی خیری در ادامه به تجربه خود در تئاتر اشاره کرد و افزود: از سال۱۳۹۷ کارگردانی تئاتر را با نمایش “کابوس ها و خون” شروع کردم و همچنین  در همان سال نمایش “چشم های شیشه ای و چهارصندوق” اجرا کردم و تقریبا بعد یک سال به خاطر کرونا و تعطیلی ها، هم اکنون نمایش “مرگ” نوشته  وودی آلن رو به روی صحنه می برم.

وی در انتها گفت: تئاتر برای ما یک خانه ابدی بوده که هیچوقت نمی توانیم از این خانه بیرون برویم و مسلماً بعد از عید مجدداً شروع به تمرین خواهیم کرد و برای خردادماه یک کار خوبی را به صحنه خواهیم برد.

بد نیست در اینجا گریزی به نویسنده این نمایش بزنیم و با وی بیشتر آشنا شویم، وودی آلن در اول دسامبر ۱۹۳۵ در کشور بروکلین نیویورک در یک خانوتده ثروتمند یهودی چشم به دنیا گشود، وی کمدین، بازیگر، کارگردان، نویسنده و موسیقی‌دان آمریکایی است. آلن فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان نویسنده کتاب‌های طنز و سپس یک کمدین روی صحنه آغاز کرد و سپس در دههٔ ۶۰ میلادی فعالیت فیلم‌سازی خود را آغاز کرد. وی ۱۹ بار نامزد اسکار و چهار بار برنده آن شده‌است که این جوایز شامل یک جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم آنی هال و سه جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی است.

وی هشت سال از دوران کودکی‌اش را در مدرسهٔ یهودیان سپری کرد، پس از آن در دبیرستانی به نام میدوود به تحصیلاتش ادامه داد. در آن زمان موهای قرمز رنگ او باعث شده بود تا در بین دوستان و هم‌کلاسی‌هایش به «قرمز» معروف شود. آلن با هدف کسب درآمد، به نوشتن قطعات طنز و فروش آن‌ها همت گمارد. این قطعات در ستون‌های طنز روزنامه‌ها به چاپ می‌رسید.پس از آن در سال ۱۹۵۳ در دانشگاه سینمایی نیویورک ثبت نام کرد و بلافاصله در دوره‌ای به نام «تولیدات سینمایی» مردود و مجبور به ترک دانشگاه شد. از آن پس به مدت دو سال با دستمزدی معادل هفته‌ای ۲۰ دلار، به نویسندگی برای کمدینی به نام دیوید آلبرمشغول بود. سپس وارد تلویزیون شد و به نوشتن متون برنامه‌های تلویزیونی پرداخت. آلن که از نوجوانی نواختن کلارینت را آغاز کرده بود با ورود به برنامه‌های تلویزیونی، اسم کوچک وودی هرمن نوازنده مشهور کلارینت را بر خود نهاد.

آلن در دهه ۱۹۶۰به مدت پنج سال در تلویزیون به فعالیت پرداخت و در نهایت تصمیم گرفت استعدادش را در زمینه بازیگری نیز امتحان کند. اولین حضور او در مقام بازیگر در سال ۱۹۶۰ در کلوپی در منهتن بود. شخصیت کمدی متفاوت و خلاق باعث شد که به سرعت نگاه‌ها به سوی او معطوف شوند. در سال ۱۹۶۳ او به عنوان مهمان در اغلب برنامه‌های گفتگوی تلویزیونی ظاهر می‌شد.

وی نخستین فیلم‌نامه او «تازه چه خبر پوسی‌کت؟» و نخستین فیلمی که کارگردانی کرد «چه خبر، تایگر لی‌لی؟» است.

«چه خبر، تایگر لی‌لی؟» در اصل فیلمی ژاپنی بود که وودی آلن فقط با گفتار خنده‌آوری آن را دوبله کرد. در واقع نخستین حضور او در جایگاه کارگردان به معنای رایج خود، فیلم «پول را بردار و فرار کن» بود. بعد در فیلم «دوباره بنواز، سام» بازی کرد و در ۱۹۷۷ با تولید و بازی در «آنی هال» دورهٔ تازه و مهمی را در کار خود آغاز کرد.

عواملی که در نمایش «مرگ» نقش داشتند به ترتیب: نویسنده: نویسنده: وودی آلن،مترجم: ،شهرام زرگر،کارگردان: علیرضا احمدی خیری،بازیگران:  (به ترتیب ورود به صحنه) امیررضا کوشانی ،سیدمسلم حجتی، امیرمحمد عزیزی، نسیم نصیری، پارمیدا شایان، محمدجواد رضوانی ،علی بیگدلی، زهرا جعفری،محمد رضایی مقدم،دستیار کارگردان:  سیدعلیرضا جعفرآبادی طراح صحنه و لباس: حسین خیرخواه، طراح پوستر:  محمد میرزایی و طراح گریم:  محمدجواد رضوانی

این نمایش از مورخ ۱۰ لغایت ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹ در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی به نشانی: خیابان انقلاب، ضلع شمال غرب چهارراه ولیعصر، جنب داروخانه، پلاک ۱۴۷۸ در حال اجرا می باشد.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار