رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

نسخه ترمیم‌شده فیلم «شطرنج باد» ساخته «محمدرضا اصلانی» شاعر و سینماگر شناخته شده ایرانی، ۴۵ سال پس از آخرین اکران، در جشنواره بین‌المللی فیلم رتردام در هلند به نمایش درخواهد آمد. فیلم شطرنج باد که در سال ۱۳۵۵ براساس فیلمنامه‌ای از محمدرضا اصلانی به کارگردانی او و تهیه‌کنندگی بهمن فرمان‌آرا ساخته شد، همان‌سال تنها یک بار و آن هم در […]

نسخه ترمیم‌شده فیلم «شطرنج باد» ساخته «محمدرضا اصلانی» شاعر و سینماگر شناخته شده ایرانی، ۴۵ سال پس از آخرین اکران، در جشنواره بین‌المللی فیلم رتردام در هلند به نمایش درخواهد آمد.

فیلم شطرنج باد که در سال ۱۳۵۵ براساس فیلمنامه‌ای از محمدرضا اصلانی به کارگردانی او و تهیه‌کنندگی بهمن فرمان‌آرا ساخته شد، همان‌سال تنها یک بار و آن هم در پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران اکران شد و دیگر هرگز به نمایش درنیامد. حالا با گذشت ۴۵ سال از آن روز، این فیلم ماندگار در ادامه نمایش‌های موفق جهانی‌اش، در بخش «Ragained» جشنواره بین‌المللی فیلم رُتردام نمایش داده خواهد شد.

شطرنج باد که سال گذشته توسط سینماتِک بولونیا با همکاریی بنیاد سینمای جهان مارتین اسکورسیزی و با حمایت مالی جرج لوکاس مرمت شد، یکی از کشف‌های مهم از سینمای ایران در دهه‌های اخیر خوانده شده است. این فیلم با بازی چهره‌های شناخته‌شده‌ای چون فخری خوروش، محمد علی کشاورز و اکبر زنجان‌پور با درون‌مایه فساد فراگیر در دوره سلسله قاجاریه، بروز شکاف‌های اجتماعی و شکل‌گیری طبقه متوسط در جامعه ایرانی جلوی دوربین رفت.

جشنواره بین‌المللی فیلم رُتردام از دوم تا ششم ژوئن (۱۲ تا ۱۶ خرداد ۱۴۰۰) در هلند برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار