علی مرادخانی حدود یک ماه پیش به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا به مدت سه هفته در بیمارستان بستری شد و پس از یک هفته به دلیل عوارض ناشی از این بیماری بار دیگر راهی بیمارستان شد. او پس از تحمل چند روز بیماری در نهایت صبح روز دوشنبه (۱۷خرداد ماه) دار فانی را وداع گفت.

علی مرادخانی فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه تهران بود. او پس از پایان تحصیلاتش، با حضور در شغل‌های مدیریتی فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه داد که از آنها می‌توان به مدیریت تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت همکاری‌های سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت مرکز آموزش فیلمسازی، مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت موزه موسیقی اشاره کرد.

تاسیس خانه موسیقی ایران با همکاری هنرمندان موسیقی از دیگر اقدامات علی مرادخانی در دوران حیاتش محسوب می‌شد.

سوره سینما درگذشت این مدیر هنری را به خانواده ایشان و هنردوستان تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی

در این متن که در صفحه مجازی حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی منتشر شده آمده است:

«در این سالها سابقه آشنایی و همکاری با مدیران فرهنگی بسیاری داشته‌ام، اما به‌صراحت می‌گویم مدیرانی که از فهم فرهنگی بالا برخوردار بوده و در کنار مدیریت، زیست فرهنگی داشته‌اند، اندک‌شمارند و علی مرادخانی یکی از معدود مدیرانی بود که دستی در مسئولیت داشت و دست دیگرش در دستان گرم و پرمهر اهالی هنر بود.

مدیران، اصولا و بویژه در عرصه فرهنگ، دو گونه‌اند. یا عبوس و با اتکا به ضوابط خشک و حتی در میلی افزون‌آفرین، به‌دنبال سخت‌تر کردن شرایط‌اند و یا با نگاهی مثبت و غیرمحصور در ذهنیات غالب و با رویکردی اقتضایی به‌دنبال روزنه‌آفرینی و حل مشکل صاحبان حرفه و خالقان و کارآفرینان‌اند. حتی اگر نتوانند راهی برای حل مشکل بیابند به‌عکس گروه اول، عقده‌ ندارند و شادمان از سنگ‌اندازی نیستند بلکه با رویی گشاده تلاش می‌کنند لااقل مرهم باشند. مرادخانی عزیز، آشکارا از سنخ دوم بود.

حضور مستمر و مسئولانه‌اش در عرصه مدیریت فرهنگی و تجربه‌اندوزی در این مسیر، در کنار اخلاق نیکو و مبادی آداب و روابط انسانی کم‌نظیر و صمیمانه با فرهیختگان فرهنگ و ادب و هنر، از او انسانی شایسته و امین و مورد اعتماد هنرمندان ساخته بود.

او مانع فرهنگ و هنر نبود، بلکه پلی بود میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها، برداشتن موانع و شناسایی و شکوفایی خلاقیت‌های هنری هنرجویان و هنرمندان این سرزمین.

رفتنش زود بود، خیلی زود و باور رفتنش به همان میزان دشوار است. گویی علی عزیز بیش از این نامرادی‌های چرخ کجمدار را تاب نیاورد.

او دلداده اهل‌بیت و عاشق سالار شهیدان بود و برای آرامش روح او و تسلای خاطر رنجور ما کدام کلام، آرامش‌بخش‌تر از سخنان امام حسین(ع) در روز عاشوراست:

الهی رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک، لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین

این ضایعه جبران ناپذیر را به خانواده آن مرحوم و وابستگان، دوستان و دوستداران او، مدیران فرهنگی و همکارانش و اهالی فرهنگ و هنر تسلیت می‌گویم و از خدای رئوف، برای آن عزیز سفرکرده، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و بردباری خواستارم.»

پیام تسلیت خانه سینما

در متن این پیام آمده است:

«علی مراد خانی هم رفت…

وداعِ با علی مرادخانی، وداعِ با حجم عظیمی از مدیریت کم نظیر عرصه فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی است. علی مرادخانی هرکجا که بود ، در سینما ، در نمایش ، در موسیقی و … درخشید و سازمانش را درخشانید. او در خاطره فرهنگ و هنر سرزمینمان جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

جامعه اصناف سینمای ایران با سپاس از سالها بودنش در این عرصه ، از دست دادنش را به خانواده گرامی اش و همه همکاران و دست اندرکاران فرهنگ ، هنر و سینما تسلیت می گوید.»

پیام تسلیت انجمن کارگردانان سینما

انجمن کارگردانان سینمای ایران طی پیامی درگذشت علی مرادخانی معاون سابق هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تسلیت گفت.

در متن پیام انجمن کارگردانان سینمای ایران آمده است:

«در طول تاریخ فرهنگ و هنر ایران هنر و هنرمند به درجه‌ایی از والایی نرسیده است الا به یمن حضور افرادی فهیم و آگاهی که شرایط این والایی را فراهم کردند. کسانی که خود خلق نکرده‌اند اما خالق حمایت‌ها و فرصت‌ها بوده‌اند. علی مرادخانی یکی از آن معدود مدیران فرهنگ بود که در شرایطی که هنرمند اصیل پشت درهای بسته و از همه طرف نه شنیده، آغوشش همیشه گشوده بود. حالا رفتنش با بهت و ناباوری از کرونا، بار دیگر نشان داد چقدر مردان و زنان فرهنگ و هنر و موسیقی، داغدارش هستند.

انجمن کارگردانان سینمای ایران این سوگ را به خانواده و مردمان صبور میهن و موزه موسیقی تسلیت می گوید.»

پیام تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان ایران

مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درگذشت علی مرادخانی بنیان‌گذار و مدیر موزه موسیقی و معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

«تو آبروی هنر را نریختی بر خاک

شدی به خاک و هنر پاس آبروی تو داشت

کووید-۱۹ در ردایی سیاه باز هم چوبه‌ی کوچک مرگش را به سمت نت سکوت برد و این‌بار بنیان‌گذار موزه موسیقی را از ما گرفت. طراح و مدیر تولید سمفونی عظیم عاشورا.

علی ‌مرادخانی انسانی خوش خلق، مردم‌دار، دلسوز و کارآمد و مومنی متواضع امروز زندگی پربارش را وداع گفت. شریف مردی تربیت‌یافته در خاندانی از علمای ربانی که با قرآن و تلاوت استادانه آن انس داشت. اعضای ارکستر ملی موسیقی امروز باید با پدر خود وداع کند، چرا که او به همراه استاد فخرالدینی که عمرشان دراز باد، یکی از موسسین ارکستر ملی بود.

او که چند سالی عضو شورای عالی خانه‌ هنرمندان ایران و نماینده‌ شهردار تهران در این شورا بود، همه‌ تلاش خود را برای پربار کردن درخت فرهنگ و هنر این مرز و بوم بذل کرد. از سال‌های نخست دهه‌ شصت در وزارت ارشاد شروع به ‌کار کرد، و از جوانترین مدیران آن دوره از مدیریت سینمای ایران بود.

سپس به جشنواره فجر آمد و بعدتر هرکجا که نوای موسیقی شنیده‌ می‌شد حتما حضور زنده‌نام علی مراد‌خانی را می‌شد حس کرد و امروز نت آخر این سمفونی مهیب بر خطوط میزان زندگی او حک شد. نت سکوت ممتدی که تا ابد بر دفتر نت این روزگار باقی خواهد ماند.

امروز نه تنها اعضای موسیقی کلاسیک و ارکسترال که تمامی فعالان موسیقی سنتی، نواحی و پاپ ایران که حتی هنرمندان تئاتر و هنرهای تجسمی ایران نیز سوگوارند. چرا که زنده‌یاد مرادخانی در ابعاد گسترده‌ای موسیقی ایران را هدایت می‌کرد و در سمت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هنرهای نمایشی و تجسمی این کهن بوم نیز بسیار کوشید.

موزه موسیقی که از سال ۸۷ به همت این نازنین تاسیس یافت و تاکنون مدیریتش با ایشان بود گواهی‌ است بر فعالیت‌های گسترده و پربار ایشان.

جامعه هنری ایران هرگز این گوهر ارزشمند را از حافظه‌ خود فراموش نخواهد کرد.

یادش گرامی»