رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

میرا نایر سینماگر اهل هندوستان معتقد است: از زندگی آموختن، بسیار خارق‌العاده و قدرتمندتر از داستان است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نسخه تصویری مستر کلاس میرا نایر با موضوع «روایت مستند» امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه منتشر شد. میرا نایر در این مسترکلاس […]

میرا نایر سینماگر اهل هندوستان معتقد است: از زندگی آموختن، بسیار خارق‌العاده و قدرتمندتر از داستان است.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نسخه تصویری مستر کلاس میرا نایر با موضوع «روایت مستند» امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه منتشر شد.
میرا نایر در این مسترکلاس می‌گوید: از زندگی آموختن، بسیار خارق‌العاده و قدرتمندتر از داستان است. اینکه مردم چگونه زندگی می‌کنند، چه باورهایی دارند، چه رفتارهایی می‌کنند. سینمای ایران در نظر من دقیقا این شکلی است. احساس می‌کنم که مردم کشور خودم هستند و آنها را می‌شناسم. این چیزی است که سینما حقیقت به من داد: شناسایی حقیقت. اینکه چطور حقیقت می‌تواند غیر قابل وصف و رمزآلود باشد.
کارگردان «سلام بمبئی» درباره روایت می‌گوید: باید روی چگونگی روایت داستان کنترل داشته باشیم، هنگامی که دوربین مستند را در دست می‌گیرید، به مناطق حساس مانند مدارس دولتی که برای کودکان کار ساخته شده قدم می‌گذارید، آنها به شما اجازه فیلمبرداری نمی‌دهند یا حتی اگر اجازه دهند باید سریع فیلم بگیرید و بدوید و از آنجا دور شوید.»
این کارگردان توضیح می‌دهد: «باید بیشتر خودتان را درگیر اطراف کنید و ببینید چه چیزی شما را به حرکت وا می‌دارد و چه چیز شما را می‌آزارد. این نیروی محرک من است؛ اینکه درک کنیم زندگی کوتاه، خلاقیت و انرژی نامحدود است، پس آن را تلف نکنیم. به تمرین روی مهارت‌هایمان ادامه دهیم و روی یک کار تمرکز کنیم.»
میرا نایر بازیگر و کارگردان اهل هند و ساکن نیویورک است. وی از سال ۱۹۸۶ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده است. مشهورترین فیلمِ او سلام بمبئی (۱۹۸۸) نام دارد که دوربین طلایی جشنواره کن را از آنِ خود کرد و برای گرفتنِ جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان نامزد شد. از دیگر ساخته‌های میرا نایر می‌توان به فیلم‌های ونیتی فیر، آملیا و میسیسیپی ماسالا نام برد.

علاقه‌مندان به سینمای مستند برای تماشای این مسترکلاس که در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به صورت آنلاین برگزار شد به سایت آپارات یا سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی defc.ir  بخش پژوهش- کارگاه‌های آموزشی مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار