جشنواره بین‌المللی فیلم مستند در فضای باز چین که به آن OUTDOCS گفته می شود در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده است و تنها جشنواره مستند در فضای باز با مجوز بین‌المللی در چین است. این جشنواره در کنار نمایش فیلم، صاحب بازار فیلمی با عملکردهای مالی و تجاری است.

از سال ۲۰۱۷، OUTDOCS از یک جلسه نمایش فیلم در فضای باز فقط با ۶ نمایش فیلم، به یکی از تأثیرگذارترین جشنواره‌های فیلم مستند در فضای باز در چین تبدیل شد. از نظر تعداد ورود و کشورهای شرکت‌کننده، اکنون OUTDOCS با ارائه ۲۹۴۰ فیلم از بیش از ۱۰۲ کشور به‌عنوان برترین جشنواره مستند در چین قرار دارد. فیلم‌ها بیش از ده مضمون مختلف را شامل می‌شوند از جمله ورزش‌ها و ماجراهای بیرون از منزل، حفاظت از محیط‌زیست، داستان‌های سفر و فرهنگ.

هدف این جشنواره با نمایش فیلم‌های مستندهای در فضای باز برای عموم مردم، به دنبال ترویج فرهنگ و سبک‌های مختلف زندگی در فضای باز، پرورش مخاطبان مستند است.

یاسر طالبی متولد سال ۱٣۶١ ساری و دانش‌آموخته سینما و عضو انجمن صنفی مستندسازان سینمای ایران است. از آثار او می‌توان به «دلبند»، «نفس‌های آخر»، «کاغذ، یک درنگ مچاله»، «رؤیای آهنی»، «آب شهر» اشاره کرد.

او در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی از جمله ایدفا و برلیناله حضور داشته و جوایزی چون بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره هات داکس کانادا و تندیس خانه سینما را دریافت کرده است.

آخرین ساخته طالبی مستند بلند «سرنوشت» است که در مرحله پس‌تولید قرار دارد. این مستند در بخش فاند فستیوال معتبر کارلو وی واری نیز حضور دارد. «سرنوشت» قرار است در سال ۱۴۰۱ رونمایی شود.

منبع: سوره سینما