رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

سریال شبکه نمایش خانگی «قبله عالم» که پخش آن به تازگی شروع شده است به قصه و شخصیت هایی در دوره ناصرالدین شاه قاجار می پردازد. در تعریف کلیِ ساختار یک فیلم، تهیه‌کننده نقش مهمی فراتر از تامین سرمایه تولید فیلم دارد و می‌توان او را صاحب اصلی اثر دانست؛ همانطور که در کشورهای صاحب […]

سریال شبکه نمایش خانگی «قبله عالم» که پخش آن به تازگی شروع شده است به قصه و شخصیت هایی در دوره ناصرالدین شاه قاجار می پردازد.

در تعریف کلیِ ساختار یک فیلم، تهیه‌کننده نقش مهمی فراتر از تامین سرمایه تولید فیلم دارد و می‌توان او را صاحب اصلی اثر دانست؛ همانطور که در کشورهای صاحب سینما کمپانی‌های بزرگی همچون برادران وارنر نقش مهمی در تولید آثار مطرح هالیوود دارند و این نشان از تاثیر تهیه کنندگان صاحب اندیشه در سینما است.

در سینمای ایران نیز تهیه کنندگان مطرحی حضور دارند که آثارشان توانسته است موج جدیدی در تولید آثار ساختارشکن ایجاد کند که اوج این جریان سازی در نیمه دهه هفتاد و همزمان با جریان دوم خرداد رخ داد. فضای فرهنگی آن دوره به بروز و ظهور تهیه کنندگانی کمک کرد که در دوره خود هم اسم و رسم دارد شدند هم تولید فیلم های مهمی را در کارنامه خود ثبت کردند.

منوچهر محمدی یکی از تهیه‌کنندگان سینما که جدیدترین تجربه‌اش در عرصه نمایش خانگی با نام «قبله عالم» به کارگردانی پسرش حامد محمدی از دهم مرداد پخش خود را آغاز کرده است، یکی از همان تهیه‌کنندگانی است که در ساختارشکنی و استفاده از ظرفیت سینما برای بیان برخی از ناگفته‌ها چهره نام آشنایی است.

منوچهر محمدی در «زیر نور ماه» به بخشی از جامعه روحانیت و سبک زندگی آن‌ها ورود کرد؛ مسیری که در ادامه با ساخت «مارمولک» به اوج خود رسید و در نقد ریاکاری و سواستفاده از لباس روحانیت یک اثر پرفروش و البته پردردسر را تولید کرد.

او که شناخت مستقیمی از فضای زندگی روحانیان و زندگی طلبگی دارد، این مسیر را با ساخت آثار دیگری همچون «طلا و مس» و «فرشته‌ها با هم می‌آیند» ادامه داد. این دو فیلم نیز هر دو با فیلمنامه‌هایی از حامد محمدی ساخته شده است که اولی را همایون اسعدیان و دومی را حامد محمدی کارگردانی کرده است. فرزند منوچهر محمدی البته بعد از ساخت چند فیلم جنجالی و کمدی این بار با تهیه‌کنندگی پدرش یک سریال تاریخی – فانتزی را در بستر نمایش خانگی تولید کرده است که می‌تواند نقطه عطف کارنامه کاری محمدی پدر در عرصه تهیه‌کنندگی باشد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که باز هم با ساختارشکنی‌هایی شاهد روایتی عجیب از زندگی ناصرالدین شاه قاجار هستیم؛ شاه محبوب سینماگران که تا امروز آثار متعددی درباره‌اش ساخته شده است و قطعا «قبله عالم» در یک فضای رقابتی باید بتواند از خود دفاع کند.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار