رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

مدیر گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ از پخش ویژه برنامه‌ بزرگداشت جلال آل احمد در این شبکه رادیویی خبر داد. مرتضی صداقت‌گو مدیر گروه ادب و هنر شبکه رادیویی فرهنگ از پخش ویژه برنامه‌ بزرگداشت جلال آل احمد در این شبکه خبر داد و گفت: رادیو فرهنگ در سالروز درگذشت جلال آل احمد «مجله ادبی ققنوس» را به تهیه‌کنندگی مریم مردانی روانه […]

مدیر گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ از پخش ویژه برنامه‌ بزرگداشت جلال آل احمد در این شبکه رادیویی خبر داد.

مرتضی صداقت‌گو مدیر گروه ادب و هنر شبکه رادیویی فرهنگ از پخش ویژه برنامه‌ بزرگداشت جلال آل احمد در این شبکه خبر داد و گفت: رادیو فرهنگ در سالروز درگذشت جلال آل احمد «مجله ادبی ققنوس» را به تهیه‌کنندگی مریم مردانی روانه آنتن می کند‌.

او ادامه داد: «مجله ادبی ققنوس» پنجشنبه ۱۸ شهریورماه در سالروز درگذشت جلال ال احمد به طور ویژه به زندگی حرفه‌ای و بررسی ویژگی‌های آثار این‌نویسنده فقید اختصاص دارد.

مدیر گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ درباره این برنامه توضیح داد: از نوشته‌های جلال آل احمد نباید غافل شد، نوشته‌هایی که هرکدام گوشه‌ای از شخصیت او را نشان می‌دهند و بعدی از ابعاد فکری او را نمایان می‌کنند. او داستان و مقاله می‌نوشت، وقتی به سفر می‌رفت با دقتی مثال‌زدنی به مقصدش نگاه می‌کرد تا بعدا سفرنامه‌های بی‌نقصی منتشر کند، ترجمه می‌کرد، در ترجمه هم خوش سلیقه بود و به سراغ آندره ژید، آلبر کامو، ژان‌پل سارتر و داستایوسکی می‌رفت، در این برنامه به برخی از کتاب‌هایش توجه شده است.

صداقت‌گو‌ با اشاره به تنوع آثار جلال آل احمد بیان کرد: آثار آل‌ احمد بسیار متنوع است. در حوزه‌ رمان و داستان‌نویسی آثار ماندگاری به جا گذاشته است، رمان «مدیر مدرسه» بدون تردید یکی از ۱۰ رمان مهم زبان فارسی است. داستان‌های کوتاه «گلدسته‌ها و فلک»، «خونابه انار»، و «خواهرم و عنکبوت» از بهترین داستان‌های کوتاه زبان فارسی است. در زمینه سفرنامه‌نویسی از آل‌ احمد چندین سفرنامه ‌داخلی و خارجی باقی مانده است.

او تاکید کرد: برای آشنایی بیشتر شنوندگان با آثار جلال آل احمد در این برنامه، سمیه شکری مدرس و پژوهشگر زبان ‌و ادبیات فارسی درباره ویژگی‌های آثار جلال مطالبی را بیان می‌کند‌، همچنین اسماعیل امینی به عنوان کارشناس برنامه به مقایسه آثار ادبی و مقالات اجتماعی جلال آل احمد می‌پردازد. در این ویژه برنامه روایتی از زندگی مرحوم جلال آل احمد پخش می‌شود و از سخنرانی‌های جلال آل احمد و خوانش داستان با صدای خودش استفاده شده است.

صداقت‌گو در پایان پخش گزارش و خاطرات شاعران و نویسندگان از جلال و‌ آنچه در آرشیو از آن‌ها موجود است، خوانش بخش‌هایی از آثار او و گفتگو با دیگر کارشناسان ادبی و بررسی جایگاه جلال آل احمد در ادبیات معاصر ایران را از جمله بخش‌های این برنامه عنوان کرد.

جلال آل احمد زاده ۱۱ آذرماه ۱۳۰۲ نویسنده، منتقد ادبی و مترجم کشورمان و همسر سیمین دانشور بود، او یکی از نویسندگان و اندیشمندان معاصر است که نقش به‌سزایی در کشمکش‌های فکری و نظری دهه‌های ۳۰ و ۴۰ شمسی داشته و بر رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی معاصر ایران اثرگذار بوده است. همچنین از جمله نویسندگان پرکار و صاحب سبکی است که شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی عصر خود را در آثارش منعکس و به نقد آن‌ها پرداخته است، نویسندگانی چون نادر ابراهیمی و غلامحسین ساعدی از او تاثیر گرفته‌اند.

جلال آل احمد در غروب روز هجدهم شهریورماه سال ۱۳۴۸ در اسالم گیلان درگذشت، او از جمله نویسندگان ایرانی بود که به مسایل اجتماعی نیز توجهی خاص داشت و در داستان‌هایش دغدغه‌ها و رنج‌های مردم کوچه و بازار را بازگو می‌کرد و از جمله آثار این نویسنده معاصر کشورمان می‌توان به «خسی در میقات»، «نون و القلم»، «مدیر مدرسه» و… اشاره کرد.

ویژه برنامه جلال ال احمد در رادیو فرهنگ را با عنوان «ققنوس» ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۱۸ شهریورماه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار