رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 19 خبر


  • دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • الإثنين ۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 15 April
  • سه شنبه 23 شهریور 1400 - 08:36
  • کد خبر : 76463
  • تئاتر
  • چاپ خبر : جایزه «خندستان» فراخوان داد

دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی «خندستان» از برگزاری این رویداد در تابستان و پاییز ۱۴۰۰ خبر داد. به گزارش ایسنا، سعید امامی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: سومین دوره جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی «خندستان» توسط تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و حوزه هنری اصفهان، در دو بخش اصلی و […]

دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی «خندستان» از برگزاری این رویداد در تابستان و پاییز ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش ایسنا، سعید امامی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: سومین دوره جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی «خندستان» توسط تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و حوزه هنری اصفهان، در دو بخش اصلی و جنبی به دریافت آثار شرکت‌کنندگان می‌پردازد. شرکت‌کنندگان در بخش اصلی که ویژه نمایشنامه‌نویسی است، آثار خود را در دو حوزه نمایشنامه‌نویسی کمدی «تألیفی» و نمایشنامه‌نویسی کمدی «اقتباسی» ارائه کرده و در بخش جنبی نیز که ویژه پژوهش است، اولین جایزه سراسری متون پژوهشی کمدی (مقاله، جستار، تجربه‌نگاری) و اولین جایزه سراسری مطالعه چهره شاخص کمدی (یادبود زنده‌یاد مهدی ممیزان) برگزار می‌شود. اکنون فراخوان جشنواره اعلام شده و تا ۱۵ مهرماه فرصت ارسال آثار وجود دارد.

دبیر سومین جایزه سراسری نمایشنامه‌نویسی کمدی «خندستان» سپس از این‌که اصفهان این ظرفیت را دارد که به قطب نمایش کمدی کشور تبدیل شود، گفت.

او در ادامه، از استقبال مرکز هنرهای نمایشی کشور از جایزه «خندستان» خبر داد و گفت: جایزه «خندستان» در اصفهان با نگاهی حرفه‌ای به نمایشنامه‌نویسی کمدی در سطح سراسری شروع به فعالیت کرده و با تاکید بر اهمیت نوشتن، می‌تواند بخشی از جریان هنرهای نمایشی را در مسیری رو به اعتلا قرار دهد.

امامی همچنین با بیان این‌که برگزاری جشنواره نمایش‌های کمدی در اصفهان بی‌سابقه نیست، افزود: چنان‌که در گذشته چهار دوره از این جشنواره از سوی تالار هنر اصفهان برگزار شده است. چهار دوره جشنواره نمایش‌های کمدی در سطح شهر اصفهان برگزار شده و اگرچه آثاری از دیگر شهرها نیز در این جشنواره‌ها مورد داوری قرار گرفتند، اما جشنواره به صورت غیرسراسری برگزار شد. در این دوره قصد ما بر احیا و تثبیت این جشنواره در سطح ملی بود تا به دنبال آن اصفهان را به عنوان قطب هنر نمایش کمدی در سطح کشور معرفی کنیم.

مدیر تالار هنر اصفهان گفت: این پیشنهاد مطرح شد که در صورت احیا و تثبیت جشنواره نمایش‌های کمدی اصفهان، هرسال یک چهره شاخص کمدی معرفی شود و زندگینامه، آثار، اندیشه‌ها و خدمات او محور مطالعه و بررسی قرار گیرد. امسال باتوجه به تمرکز جشنواره بر نمایشنامه کمدی، شخصیت «مهدی ممیزان» را که بزرگ نمایشنامه‌نویسی کمدی در اصفهان بوده و نگارش آثار ارحام صدر را برعهده داشته، انتخاب کردیم.

امامی در ادامه بیان کرد: شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های مختلف درباره این شخصیت برای ما ارسال کنند و در پایان، کلیه آثار و پژوهش‌ها درباره این شخصیت جمع‌آوری و به منبعی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان تبدیل می‌شود. دبیرخانه جشنواره برای بخش اول از جهت تعداد اثر ارسالی محدودیت قرار داده، چنان‌که هر شخص می‌تواند چهار اثر (دو اثر در بخش تألیفی و دو اثر در بخش اقتباسی) ارسال کند. البته شرکت در بخش نمایشنامه محدودیت خاصی به لحاظ این‌که نمایشنامه چاپ شده باشد یا در جشنواره‌ای شرکت کرده و یا به روی صحنه رفته باشد ندارد و آثار تولیدی نمایشنامه‌نویسان مختلف به‌راحتی می‌تواند در این جشنواره شرکت داده شود. حتی درباره موضوع اثر هم محدودیتی نیست و تنها رعایت استانداردهای کمدی برای ما اهمیت دارد.

او در عین حال اظهار کرد: با توجه به این‌که در این رویداد به دنبال جمع‌آوری و آرشیوسازی رویدادهای بزرگ در حوزه نمایشنامه و پژوهش‌های کمدی هستیم و می‌خواهیم مرجعی برای پژوهش‌ها و آثار نمایشنامه‌هایی باشیم که به رشد جریان کمدی در کشور کمک ‌کند در بخش پژوهش هیچ محدودیتی حتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.

دبیر جایزه «خندستان» یکی از دیگر اقدامات دبیرخانه سومین دوره این جایزه را تهیه کتابی شامل آثار برگزیده در حوزه نمایشنامه و پژوهش معرفی کرد و گفت: این کتاب با عنوان «خندستان» از سوی انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان منتشر خواهد شد. درصددیم پژوهش‌های برگزیده در این رویداد به جز چاپ در کتاب، در برخی مراجع علمی کشور و سایت‌های معتبر مرجع برای پژوهش‌های علمی منتشر شود که نتایج بیشتری برای پژوهشگران داشته باشد. همچنین در تلاش هستیم تا نمایشنامه‌ها نیز به صورت گسترده‌تر معرفی شده و کارگردان‌ها بتوانند از این آثار بهره‌مند شوند.

بنا بر اعلام، شرکت‌کنندگان در این جشنواره برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره می‌توانند به سایت www.khandestan-isf.ir مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار