موسوی زبان سینما را مهم‌ترین عنصر مقبولیت بین‌المللی سینمای ایران معرفی کرد و خاطرنشان کرد: در جهان امروز، زبان سینما جذاب‌ترین ابزار موجود برای رسیدن به باورها، ارزش‌ها و تفکرات ایرانی – اسلامی است و تا به امروز در شکل‌گیری فضای فرهنگی – فکری کشورمان قدرتمند عمل کرده و مستلزم توجه بیشتری است.

وی شیوع ویروس کرونا را عاملی برای رکود فعالیت سینمای جهان دانست و در راستای انتظار اهالی سینما از مسئولان فرهنگی اظهار داشت: در شرایط انتشار ویروس کرونا و ایجاد محدودیت در همه فعالیت‌ها از جمله حوزه فرهنگی، نیاز به حمایت از اقشار آسیب‌دیده بیش از گذشته شده است این در حالی است که مسئولان فرهنگی موظف‌اند در دو حوزه اعتبارات و مشارکت معیشتی اهالی سینما نسبت به بهبود مشکلات، برنامه‌ریزی‌هایی سنجیده و کاربردی را اعمال کنند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ادامه داد: ویروس کرونا طی دو سال اخیر به بدنه سینمای جهان لطمه زیادی وارد کرده و به‌تبع آن سینماداران، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و اهالی فرهنگی را از لحاظ روحی و اقتصادی با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. علی‌رغم پیگیری مشکلات تولید و اکران فیلم و در قبال آن مشارکت شبکه‌های نمایش خانگی در جذب مخاطب، نباید فراموش کنیم که سینما از جایگاه ویژه‌ای در نمایش برخوردار بوده و جزو اهداف بزرگ فرهنگی کشورمان محسوب می‌شود؛ بنابراین مردم در انتظار بازگشت روزهای شلوغی سالن‌ها و استقبال از نمایش پرده‌ای هستند.

وی در خصوص انتظار اهالی فرهنگ و هنر از مسئولان جدید و آینده سینمای ایران تاکید کرد: از مدیران توقع به جا و درست داشته باشید. اگر افزایشی در امکانات و تسهیلات فرهنگی صورت نگیرد قطعاً توقع حمایت‌های مناسب هم بی جاست. امروز جامعه چند هزار نفری هنرمندان و عوامل وابسته به آن در تنگنای اقتصادی هستند و از دولت نسبت به حمایت‌های مالی و اعطای کمک‌های بلاعوض انتظارات بیشتری دارند. مشکلات فرهنگی کم نیست و چه‌بسا بخش‌هایی از آن نظیر تحولات محتوایی تولیدات و درون‌مایه‌های ایرانی – اسلامی، مباحث ایدئولوژیکی فرهنگی، فضاسازی و رقابت ماهواره‌ای و غیره با همدلی اهالی سینما و تدبیر و مدیریت و هم‌افزایی سینمایی کشور به‌واسطه اعتبارات تولیدی و تصویری و همکاری دستگاه‌های مربوطه حل می‌شود اما بخش عمده‌ای از این مشکلات مستلزم افزایش قابل اعتبارات دولتی است و امیدواریم در بودجه ۱۴۰۱ به آن جامه عمل پوشانده شود.

موسوی در پایان یادآور شد: عنصر اصلی سینما، سرمایه است و تولید فیلم را نیز شامل می‌شود. در شرایط عدم وجود حمایت‌های مالی و محدودیت‌های اکران انباشتگی تولیدات در این دو سال اخیر به مصلحت نیست و ضربه بیشتری را به بدنه سینمای داستان بلند که متکی به نمایش است، وارد می‌کند. ناگفته نماند علی‌رغم افزایش سامانه‌های درخواستی و VODها مشکلات نمایش فیلم‌ها حل نشده و جبرانی برای جایگاه سینما تلقی نمی‌شود. امیدواریم با بهبود وضعیت واکسیناسیون عمومی، حمایت‌های مالی و جبران نسبی خسارات، به روزهای اوج سینمای ایران بازگشته و شاهد ازدحام جمعیت مخاطبان در سالن‌ها باشیم.