رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

کارگردان مستند «مرغ آتش» ضمن اشاره به تصویربرداری این مستند در بازه زمانی هفت ساله درباره سوژه آن به ارائه توضیحاتی پرداخت. مستند «مرغ آتش» به کارگردانی حجت طاهری در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب ۲۳ شهریور روی آنتن شبکه مستند می‌رود. حجت طاهری درباره سوژه این فیلم مستند گفت: […]

کارگردان مستند «مرغ آتش» ضمن اشاره به تصویربرداری این مستند در بازه زمانی هفت ساله درباره سوژه آن به ارائه توضیحاتی پرداخت.

مستند «مرغ آتش» به کارگردانی حجت طاهری در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب ۲۳ شهریور روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

حجت طاهری درباره سوژه این فیلم مستند گفت: در سال ۱۳۹۱، تعدادی جوجه فلامینگو نیمه‌بالغ توسط مأموران محیط زیست آبادان کشف شد که توسط شکارچیان غیرمجاز صید شده بود. خود صیادها هم از موقعیت اصلی زادآوری فلامینگوها خبری نداشتند ولی رئیس وقت اداره محیط‌زیست آبادان و همکارانش بعد از ۲ سال جستجوی مداوم این لانه‌ها را پیدا کردند که نشان از زادگاهی جدید برای این پرنده زیبا داشت.

وی ادامه داد: ساخت مستند «مرغ آتش» بعد از این اتفاق شکل گرفت، در حقیقت این فیلم مستند تلاش‌های یک گروه فیلمسازی برای ثبت تصاویری منحصربه‌فرد از ثبت زیستگاهی جدید از فلامینگوهای ایران را به نمایش درآورده است. تا پیش از این تصور می‌شد زیستگاه این پرندگان در ایران، دریاچه ارومیه، فارس و سیستان باشد و در خارج از ایران نیز در یمن دیده شده بود. در مستند «مرغ آتش» برای اولین بار زیستگاهی جدید از فلامینگوها در ایران و در استان خوزستان معرفی شد.

طاهری درباره نامگذاری این فیلم مستند گفت: به واسطه سرخی خون و آتش و البته سرخی بال فلامینگوها، در زبان فارسی به آنها مرغ حسینی و مرغ آتش هم گفته می‌شده است، هر چند در زبان لاتین هم خود کلمه فلامینگو از ریشه‌ی Flame به معنای شعله می‌آید و به همین دلیل این اسم را انتخاب کردیم.

وی با اشاره به روند تولید این فیلم مستند گفت: تولید مستند «مرغ آتش» تقریباً از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و پس از گذشت ۷ سال با تصویربرداری پلان‌هایی نهایی در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید. بازه زمانی محدود فلامینگوها برای تولید مثل و نگهداری از تخم‌ها یکی از دلایلی بود که باعث طولانی‌تر شدن تولید این مستند شد. علاوه بر این، در هر سال فقط شرایط دو سفر برای ما فراهم می‌شد که برای هماهنگی و حرکت این دو سفر باید هفته‌ها در خوزستان آماده‌باش می‌بودیم. کمبود نیروی اداره محیط زیست، سختی راه و کوتاه بودن فصل زادآوری، بزرگ‌ترین مانع گروه برای این سفرها بود. وقتی پروژه آغاز شد تنها ۷ نفر توانسته بودند به منطقه وارد شوند.

طاهری با اشاره به طولانی‌تر بودن و هزینه ساخت بالای مستندهای حیات وحش گفت: ساخت مستندهای حیات وحش بسیار طولانی‌تر است و چه بسا چندین سال برای تولید یک فیلم زمان صرف می‌شود. این موضوع در حالی است که در دیگر ژانرها چندین ماه برای ساخت فیلم زمان برده می‌شود. علاوه بر این، ساخت مستندهای حیات وحش تکنولوژی محور است و نیاز به ابزار و تجهیزات گرانی دارد. از این روی لازم است که برآوردها برای تولید این مستندها بالاتر رود. البته خیلی از دوستان با این برآوردها مشکلی ندارند، اما صبر زیادی برای ساخت یک مستند حیات وحش ندارند. بنابراین هم باید برآوردها بالاتر برود و هم تحمل مدیران برای رسیدن خروجی نهایی بیشتر شود.

کارگردان مستند «مرغ آتش» که سابقه زیادی در دوره‌های قبلی جشنواره تلویزیونی داشته و تاکنون ۳ تندیس از این جشنواره دریافت کرده است، درباره این رویداد تلویزیونی گفت: این جشنواره بسیار فراگیر است، تماشاگران فیلم مستند در جشنواره‌ها به چند هزار نفر می‌رسد اما در تلویزیون، یک فیلم چندین میلیون بیننده دارد. در روزهایی که به دلیل کرونا اکثر جشنواره‌ها تعطیل هستند، جشنواره تلویزیونی می‌تواند جای خالی آنها را پر کند. البته باید بگویم که تلویزیون خطوط قرمزی دارد و از این نظر مثل جشنواره‌ها نیستند. البته دلیل این موضوع هم این است که مخاطبینش بیشتر است. شاید این مولفه باعث شود که رقابت در جشنواره تلویزیونی کمرنگ‌تر شود.

مستند «مرغ آتش» امشب ۲۳ شهریورماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن امشب ساعت ۲۴ و فردا ساعت ۹ صبح است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار