رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

صابر خراسانی شاعر که اجرای برنامه «جاذبه» را در ماه صفر بر عهده داشت از ویژگی‌های اجرای خود در این برنامه گفت. صابر خراسانی با اشاره به اجرای برنامه «جاذبه» در ایام صفر در این باره توضیح داد: قبل از اجرای «جاذبه»، در شعرخوانی همیشه گوینده بوده‌ام و بقیه شنونده و الان برعکس شده است. البته این […]

صابر خراسانی شاعر که اجرای برنامه «جاذبه» را در ماه صفر بر عهده داشت از ویژگی‌های اجرای خود در این برنامه گفت.

صابر خراسانی با اشاره به اجرای برنامه «جاذبه» در ایام صفر در این باره توضیح داد: قبل از اجرای «جاذبه»، در شعرخوانی همیشه گوینده بوده‌ام و بقیه شنونده و الان برعکس شده است. البته این اتفاق برای من تجربه خوبی بود و با حضور در این برنامه یاد گرفتم که شنونده باشم.

وی ادامه داد: در شعرخوانی سعی می‌کنم تعادل را ایجاد کنم یعنی شعر را حفظ و اجرا کنم اما در اجرا شما باید هم شنونده باشید و علاوه بر آن باید حواست به صداهای پشت صحنه هم باشد. شما وقتی روی صحنه هستید، همه موظف‌اند تو را گوش کنند و این قضیه در اجرا برعکس است و اینجا من باید گوش کنم. یکی از مواردی که در اجرا یادگرفتم این است که سوالاتی که به مهمان و مخاطب ربط دارد را بپرسم.

این شاعر که چند سالی است برنامه‌های تلویزیونی مناسبتی اجرا می‌کند با اشاره به اینکه چه اولویت‌هایی را در اجرا دارد تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اصول، احترام به مهمان است. من تا به حال در هیچ اجرایی به صندلی تکیه نداده‌ام حتی با اینکه به شدت کمر درد می‌گیرم. با این حرکت سعی کردم به مخاطب نشان دهم که من میزبان هستم. دقت کنید صندلی‌های میزبان در خانه‌ها همیشه مدل سخت‌تری دارند یعنی دسته ندارند و پشت صندلی نزدیک است. من هم سعی کردم از همین مدل الگوبرداری کنم.

وی با بیان اینکه «اکثرا به من می‌گویند چرا این‌قدر خودت هستی» اضافه کرد: نمی‌توانم بازی کنم، من بازیگر نیستم. احساس دارم، انسانم، با گریه مردم، گریه می‌کنم و با ذوق‌شان خوشحال می‌شوم. آدم احساسی هستم و سعی کرده‌ام در اجرا خودم باشم.

خراسانی همچنین اضافه کرد: من یک شعرخوان آئینی هستم و علاقه عجیبی به امام رضا (ع) دارم. من سال‌ها تولیدکننده پوشاک زنانه و طراح بودم و امام رضا (ع) من را وارد دم‌ودستگاه خودش کرد. معتقدم امام رضا (ع) مهربان است پس من هم می‌توانم باشم. البته خیلی‌ها مرا نقد کرده‌اند که با همه خونگرم هستم اما من همین هستم و این مدل را هم دوست دارم.

وی درباره اینکه ذوق شاعری اش چگونه پیدا شده است، گفت: من یک شب خیلی بهم‌ریخته و دل‌شکسته بودم، احساس کردم چیزی درون سینه‌ام می‌جوشد و آن را روی کاغذ آوردم. از آن شب این ذوق شروع شد، کم‌کم در کلاس‌ها و انجمن‌ها شرکت کردم. در مسیر خیلی تشویق و خیلی مسخره‌ام کردند، ابتدا صدایم را هم مسخره می‌کردند تا جایی که بعد از مدتی وقتی برای امام رضا (ع) خواندم، همه گفتند چه‌کار می‌کنی که صدایت آن‌قدر خوب است.

این شاعر درباره اینکه تسلطش بر ادبیات چقدر روی اجرا تأثیر گذاشته است؟ عنوان کرد: بسیاری من را به همین واسطه برای اجرا دعوت می‌کنند، یعنی می‌گویند تو بیا مجری باش، شعر هم بخوان. در صورتی که این دو خیلی از هم متفاوت هستند. من یا مجری‌ام یا شعرخوان، اگر شعر بخوانم دیگر اجرا نمی‌کنم. اما اگر در این برنامه، احساس کنم که نیاز است، شعر می‌خوانم. دنبال این هستم که خودم چه چیزی را دوست دارم. وقتی کاری را از روی علاقه انجام دهم قطعاً مخاطب آن را می‌پذیرد. مخاطب فرق بین صداقت و دروغ را متوجه می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چقدر در اجراهایش متن دارد و به آنها پایبند است یادآور شد: به نظر من مجری باید مدیریت داشته و خودش باشد اگرنه همان تقلید می‌شود. اگر قرار است همان صحبت‌های روی کاغذ را بگویم، پس خود نویسنده، مجری شود. در کل چیزی را نمی‌توانم به صورت تحمیلی بپذیرم. البته این را بگویم که قطعاً تعامل وجود دارد؛ با گروه نویسندگان و سردبیر و سایر دوستان صحبت‌ها قبل از برنامه انجام می‌شود و اینگونه نیست که به تنهایی و هر آنچه که خودم می‌خواهم را در برنامه بازگو کنم. به هر حال این برنامه تلویزیونی هم برای خود قواعدی دارد که همه ما طبق آن عمل می‌کنیم اما اینکه صد در صد و کلمه به کلمه متن را در برنامه بیان کنم نه! این‌طور نیست.

خراسانی درباره جذابیت برنامه‌های مناسبتی برای مخاطب جوان اظهار کرد: من معتقدم ساخت برنامه‌ای که مخاطب جوان نداشته باشد اشتباه است، نه تنها برنامه سازی بلکه در همه زمینه‌ها اشتباه است. اگر کار شما مخاطب جوان نداشته باشد یعنی کار بیهوده کرده‌اید و گویی روی تردمیل درجا می‌زنید. یکی از دلایلی که من «جاذبه» امسال را قبول کردم این است که در فصل قبل، مخاطب در روزهای دوم و سوم به من نظر می‌داد و این یعنی مخاطب برنامه را می‌بیند.

وی با اشاره به بازخوردهای مردم گفت: روزی که برنامه را اجرا کردم مردم می‌گفتند چرا قبول کردی ما تو را به عنوان شعرخوان می‌شناسیم. اما من به یک چیز دیگر هم نگاه می‌کنم؛ اینکه باید به مخاطبم نزدیک شوم چون ما یک کار فرهنگی انجام می‌دهیم. هرچند زمان می‌برد اما پای آن می‌ایستم و می‌دانم امام رضا (ع) هم کمکم می‌کند.

این شاعر در پایان درباره برنامه «جاذبه» تصریح کرد: احساس می‌کنم نسبت به خودم و از سال گذشته خیلی بهتر هستم و در کل در برنامه «جاذبه» امسال حالم بهتر بود. به نظرم کل این برنامه رشد خوبی داشته است، با توجه به مواردی که از پارسال یاد گرفته‌ام، امسال با مهمان چالش داشتم و می‌توانستم بحث را هدایت کنم. تیم برنامه «جاذبه» هم همگی جوان هستند و همه باهم در حال کسب تجربه هستیم. قطعاً اگر این برنامه ادامه داشته باشد و حتی به هشت سال برسد به لطف امام رضا (ع) شاهکار خواهد شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار