رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

کانون آهنگسازان سینمای ایران در اعتراض به خانه سینما بیانیه‌ای را صادر کرد. به نقل روابط عمومی کانون آهنگسازان سینمای ایران، این کانون با توجه به شرایط پیش روی خانه سینما و به بهانه برگزاری مجمع عمومی خانه سینما بیانیه‌ای را منتشر کرد. متن این بیانیه به شرح ذیل است: «بار دیگر اخبار نگران‌کننده‌ای از […]

کانون آهنگسازان سینمای ایران در اعتراض به خانه سینما بیانیه‌ای را صادر کرد.

به نقل روابط عمومی کانون آهنگسازان سینمای ایران، این کانون با توجه به شرایط پیش روی خانه سینما و به بهانه برگزاری مجمع عمومی خانه سینما بیانیه‌ای را منتشر کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

«بار دیگر اخبار نگران‌کننده‌ای از اقدامی غیرقانونی و برخلاف اساسنامه توسط بعضی از اعضای هیئت‌مدیره، مدیرعامل و دخالت‌های فردی ناآشنا به قوانین و غیرمسئول در خارج از هیئت‌مدیره، مبنی بر برگزاری مجمع‌عمومی بدون حضور کانون آهنگسازان و دیگر صنوف دارند، بدینوسیله به‌اطلاع می‌رسانیم: محیط هنری خانه سینما جای اختلاف‌افکنی بین صنوف، تصمیمات شخصی، منافع باندی و کینه‌توزانه نیست و باید از آن اجتناب کرد، کانون آهنگسازان هرگونه تعرض به جایگاه و حقوق قانونی خود را از طرف هر فرد یا مقامی که باشد، تحمل نخواهد کرد و با تمام توان با آنان از راه‌های قانونی برخورد و از تشکلِ خود و خانه سینما دفاع خواهد کرد. جای بسی تاسف است در این نهاد مدنی کسانی آگاهانه یا ناآگاهانه در پی حذف یکی از معتبرترین و پرافتخارترین صنوف هنری خانه سینما هستند.

سخن اصلی ما با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین ریاست جدید سازمان سینمایی می‌توانند پاسخ دهند چه شده است که بعد از ملاقات یک‌طرفه و شتابانِ هیئت‌مدیره با ایشان بدون اطلاعِ صنوف درگیر، دوباره عده‌ای احساس مصونیت کرده، حقیقت را پنهان و اقدام به آزار و اذیت صنوف نموده‌اند؟. کسانی که در مسندهای خانه سینما تکیه زده‌اند، نماینده واقعی تمام صنوف نیستند و با تغییر شغل و نام هنرمند به کارگر و کارفرما، تفکیک صنوف به ۲ گروه خودی و غیرخودی، اصرار به ثبت غیرقانونی، اجباری و در نهایت حضور بیهودهٔ صنوف در وزارت کار دارند، در صورتی که این کار هم خلاف اساسنامه خانه سینما و هم تخلف از قوانین وزارت کار محسوب می‌شود. چرا که بسیاری از اعضا و هنرمندان سرشناس عضو خانه سینما بازنشسته‌هایی هستند که طبق قوانین «انجمن صنفی-کارگری»، جایی در صنف مربوطه ندارند و باید به منازل خود بازگردند (لازم به یادآوری است که در این مورد عملکرد بعضی از مدیران وزارت کار نیز باید بررسی شود). نکته دیگر عدم شفافیت در امور مالی خانه سینما به خصوص در دوران کروناست که اختلاف زیادی برانگیخته است. مانند دریافت عیدی و کمک‌های صندوق اعتباری هنر که دارای نکات خیلی مشکوک و شبهه برانگیزی شده است و هیچکس پاسخگو نیست. یا دریافت حقوق بابت حضور در هیئت مدیره خانه سینما، برگزاری جلسات و بسیاری مخارج بیهودهٔ دیگر از بودجۀ نحیف خانه سینما است و مشخص نیست چقدر دست و دلبازی شده است، این در حالی است که اعضای شوراهای مرکزی صنوف و بازرسان، حق دریافت هیچ مبلغی بابت خدمت در تشکل خود ندارند و کلیهٔ فعالیت‌های صنفی باید رایگان و افتخاری باشد؛ لذا تقاضا داریم تا دیر نشده است هر چه سریع‌تر اقدام لازم برای ساماندهی و قانونی شدن خانه سینما از جمله تشکیل «سازمان نظام هنرمندان کشور» که اساسنامهٔ آن در کمیسیون فرهنگی مجلس دوره قبل آماده شد و با مشارکت کانون آهنگسازان نیز همراه بود، انجام دهند تا بیش از این موجب سردرگمی و سوءاستفاده افراد ناآشنا به قوانین نشود.

در پایان ۲ راه حل پیشنهاد می‌شود و از مسئولین نامبرده که طبق اساسنامه، وظیفۀ نظارت برعملکرد خانه سینما را به عهده دارند، تقاضای فوری داریم که با توجه به برگزاری غیرقانونی انتخابات پیشین و عدم مشروعیت هیئت‌مدیره و مدیرعامل کنونی، یا انتخاباتی مجدد با حضور تمامی صنوف برگزار شود و یا تا قانونی‌شدن خانه سینما، یک سرپرست خوشنام، مسلط به امور صنفی و مورد تأیید تمامی صنوف برای این نهاد تعیین شود تا از بن‌بست کنونی خارج شویم. البته به‌طور کلی تشکیل یک کمیتهٔ حقیقت‌یاب برای روشن‌کردن تاریکخانۀ فساد و در ادامه، آسیب‌شناسی از سال‌ها فعالیت و دخالت افرادی خاص که در کلیۀ مجامع سینمایی اعم از نهادهای صنفی، جشنواره‌ها و شوراها، حضور و نفوذی مخرب داشته‌اند، کمک شایانی است برای جلوگیری از بحران‌های آینده و سلامت سینمای ایران.

«کانون آهنگسازان سینمای ایران»

۱۹ آبان ۱۴۰۰

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار