قسمتی از تصاویر مستند «بیتلز: بازگردید» (The Beatles: Get Back) به کارگردانی پیتر جکسون توسط مایکل لینزی هاگ در سال ١٩۶٩ گرفته شده بود؛ این تصاویر پرده از پشت صحنه ترانه سرودن و ساختن یکی از مشهورترین گروه های موسیقی تاریخ «بیتلز» بر می داشت.

«بیتلز: بازگردید» برای اولین‌بار آخرین کنسرت گروه بیتلز در پشت‌بام محله سویل رو در لندن را به طور کامل نشان می‌دهد. این گروه شامل خواننده‌های مشهوری من‌جمله جان لِنِن، پال مکارتی، جورج هریسون و رینگو استار بود که پس از سال ۱۹۶۹ از هم پاشید.

این گروه در ابتدا اجازه تصویربرداری از پشت‌صحنه زندگی‌شان را در حالی داد که می‌پنداشت تصاویر گرفته شده برای پخش تلویزیونی است. تیم تصویربرداری به مدت ۲۱ روز این گروه را دنبال کرده و در پایان به بیش از ۶۰ ساعت آرشیو تصویری و ۱۵۰ ساعت آرشیو صوتی رسید. در نهایت برخی از تصاویر در قالب مستندی بنام «بگذار همین بماند» (Let It Be) در سال ۱۹۷۰ منتشر شد؛ مابقی آرشیو تا پنجاه سال در صندوقی ذخیره شده بود.

وقتی جف جونز مدیرعامل کمپانی اپل و جاناتان کلاید مدیر تولید آن شرکت بازسازی نوآورانه پیتر جکسون در مستند «آنها پیر نخواهند شد» (They Shall Not Grow Old) جنگ جهانی اول را دیدند، با جکسون تماس گرفتند و از او خواستند که آیا او علاقه‌ای به بازسازی تصاویر «بیتلز» دارد؟ چند سال گذشت و ما امروز شاهد «بیتلز: بازگردید» هستیم.

پیتر جکسون درباره نوآوری‌هایی که در ساخت این مستند انجام شده گفت: ما توسط نرم‌افزاری صدای سازها را حذف کردیم تا بتوانیم به صدای دیالوگ‌های اعضای گروه برسیم. گروه بیتلز وقتی که می‌خواستند راجع به مسائل خاصی صحبت کنند، عمداً مکالمات را به درازا می‌کشیدند.

ازآنجایی‌که پیتر جکسون از بزرگ‌ترین هواداران این گروه است، او هر چیزی را که در فیلم‌های خام اولیه بود را گزینش می‌کرد و برای استفاده در مستند نهایی مورداستفاده قرار می‌داد. جکسون نمی‌خواست که دوباره تصاویر برای پنجاه سال دیگر در گوشه‌ای بیفتد.

جکسون درباره چالش‌های ساخت این مستند به چند مسئله اشاره داشت: ۱. نحوه بروز رسانی آلبومی که به‌صورت مونو ضبط شده بود. ۲. استفاده از تکنولوژی دی میکسینگ ۳. ساختن نرم‌افزاری برای کنکاش در کانال‌های صوتی. ۴. چاره‌ای برای فهمیدن حرف اصلی گروه علی‌الخصوص وقتی که آنها عمداً صحبت‌هایشان را به درازا می‌کشیدند. ۵. معضلاتی که در این دوران کرونا گریبان فیلم‌سازی را گرفته است. ۵. این مستند هشت ساعت است! ۶. چگونه آنها از نسخه اول هجده ساعتی مستندشان به یک نسخه هفت ساعتی رسیدند.

منبع: سوره سینما