انیمیشن «چطوری زندگی می‌کنی؟» (?How Do You Live) ساخته جدید هایائو میازاکی بر اساس رمان یوشینو گِنزابورو که در سال ۱۹۳۷ منتشر شده، ساخته خواهد شد. داستان این اثر درباره پسر کوچک جثه پانزده‌ساله‌ای است که در توکیو زندگی می‌کند و پدر این پسرک بازیگوش به‌تازگی مرده است. سپس این پسر شهر را ترک کرده و با چالش‌های اگزیستانسیال دست‌وپنجه نرم می‌کند.

سوزوکی همکار قدیمی میازاکی درباره فیلم گفت: منتظر یک فیلم فانتزی در مقیاسی عظیم باشید. میازاکی هیچ‌وقت اقتباس وفادارانه از منابع نمی‌کند، او داستان‌هایش را از منابع اصلی به رهایی می‌رساند. در انیمیشن زندگی‌نامه‌ای «طوفان خواهد شد» (The Wind Rises) او به یک زن در حال مرگ، زندگی می‌بخشد. این کاراکتر فانتزی استعاره‌ای از خود مؤلف است.

هایائو میازاکی مضامین متفاوتی را در آثارش به نمایش می‌گذارد؛ از شایع‌ترین موضوعات فیلم‌هایش می‌توان به مسائل پیرامون بلوغ و نبرد انسان علیه طبیعت اشاره کرد. در هم تنیدن عناصر فانتزی و واقعی مخاطب را به آرامشی بی‌بدیل می‌رساند. اگر این فیلم بمانند آثار قبلی او باشد، ما شاهد یک شاهکار دیگر خواهیم بود.

میازاکی از کتاب «چطوری زندگی می‌کنی؟» در ساخت انیمیشن‌های سابق، الهامات فراوانی گرفته بود.

هایائو میازاکی جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن را برای فیلم «شهر اشباح» (Sprited Away) برد. از دیگر آثار مشهور میازاکی می‌توان به «همسایه من توتورو» (My Neighbor Totoro) ، «شاهزاده مونونوکه» (Princess Mononoke) ، «قصری در آسمان» (Castle in the sky) و «پونیو» (Ponyo) اشاره داشت. شایان‌ذکر است که میازاکی تمامی این فیلم‌ها را برای استودیو جیبلی ساخته بود.

منبع: سوره سینما