رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 24 April

به گزارش سینماخانه؛ آیین رونمایی از پوستر پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پرواز عصر امروز دوازدهم آذرماه با حضور جمعی از هنرمندان، اندیشمندان، صاحب نظران در پردیس سینمایی ایران مال برگزار گردید. در ابتدای این مراسم پس از قرائت قرآن کریم توسط نوجوانی روشندل و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، نماهنگی از […]

به گزارش سینماخانه؛ آیین رونمایی از پوستر پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پرواز عصر امروز دوازدهم آذرماه با حضور جمعی از هنرمندان، اندیشمندان، صاحب نظران در پردیس سینمایی ایران مال برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت قرآن کریم توسط نوجوانی روشندل و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، نماهنگی از دوره پنجم جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پرواز پخش گردید.
در ادامه مراسم آقای رحمت الله معمار اردستانی با اشاره به این موضوع که مجوز برای برگزاری مراسم دهم الی دوازدهم آذر ماه بوده است، ولیکن به دلایل متعددی نظیر بازبینی، انتخاب و داوری بین ۱۷۰۰ اثر از ایران و صد کشور جهان نیاز به بررسی بیشتر داشته است که به ۲۲ لغایت ۲۴ دی ماه موکول گردید.
وی در ادامه افزود: هدف از جشنواره پرواز اجرای مراسم میدانی صرف نیست که صد البته مراسم میدانی جزئی از آیین هر جشنواره است و بسیار حائز اهمیت می باشد. به طور حتم، جامعه جشنواره پرواز، فقط افراد دارای معلولیت نیست، آنها جزئی از هدف هستند و تمامی هدف جشنواره پرواز جامعه معلولین نیست. هدف اصلی و غایت، بدنه جامعه ایرانی است.


در ادامه مراسم فتانه امیری دبیر علمی پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پرواز سخنرانی خویش را با چند بیت شعر آغاز نمود: “دلم پرواز می خواهد، دلم با تو پریدن در هوای باز می خواهد،…” امروز، روز جهانی افراد دارای معلولیت است. روز جهانی، یعنی معلولیت یک مسئله فردی و شخصی نیست و باید بپذیریم که معلولیت یک پدیده فراگیر و یک واقعیت غیر قابل انکار است. شعار جهانی روز جهانی معلولیت در سال ۲۰۲۱، پیش به سوی جامعه فراگیر، دسترس پذیر و پایدار است. این شعار مشخص می‌نماید که تمامی جهانیان باید معلولیت را جدی بگیرند. معلولیت پدیده ای است که بخشی از زندگی انسان را تشکیل می دهد.
ایشان در ادامه افزودند دسترس پذیری نیاز به فرهنگ سازی دارد که این جشنواره چندین سال است که مسئله فرهنگ سازی را از طریق قدرت منحصر به فرد جامعه هنرمندان، فیلم و سینما عهده دار است.
در ادامه مراسم، خانوم چوپانی مدیر بنیاد بین المللی آبشار عاطفه ها اذعان نمود معلولیت عامل محدودیت نیست و به معلولیت به چشم محدودیت نگاه نکنیم. آری معلولان به دلیل مشکلات جسمانی خود نیازمند حمایت همه جانبه دولت و متولیان امر هستند تا بتوانند استعدادهای خود را بی وقفه بروز داده و به زندگی خود در جامعه ادامه دهند.
در ادامه مراسم، محمد حسین لطیفی به عنوان ریاست هیأت داوران و رئیس هیأت مدیره بنیاد مهر آفرین، از بنیانگذار موسسه فرهنگی هنری پهنه پویندگان پرواز، از آقای اردستانی و تلاش های همسر ایشان خانوم دکتر امیری در طول چهار سال گذشته قدردانی نمودند. وی ابراز نمود که فاصله هر کدام از ما تا هر گونه معلولیت جسمی شاید چندین ثانیه باشد. بنابراین بایستی در جامعه فرهنگسازی را داشته باشیم. ایشان در ادامه از اولین و آخرین استاد خویش که یکی از فیلمسازان به نام در عرصه دفاع مقدس است، سعید بخش‌علیان، جانباز سرافراز، قدردانی کرد.
در ادامه، استاد سعید بخش علیان به این نکته اصلی اشاره نمودند که چنانچه کسی بخواهد در زمینه هر گونه معلولیتی فعالیت نماید، بایستی حداقل شکل ظاهری آن معلولیت را به مدت دو ماه برای خویش‌ ایجاد نماید. به طور مثال، چنانچه فیلمسازی بخواهد معلولیت در ناحیه دست را نشان دهد و فیلم نامه قوی بنویسد بایستی آن دستی که کار می کند و نان آور است را از کار بیندازد و تمام شرایط دیگر را هم مثل همان به وجود آورده یعنی به گونه ای که نمی تواند غذا بخورد، بچه خود را نمی تواند به راحتی لمس کند و بغل بگیرد و ….
شایان ذکر آنکه در برگزاری این جشنواره پروفسور حسین نجمی (متخصص اعصاب و روان)، مهندس بصیرزاده (خلاقیت در حوزه معلولیت)، دکتر مقدسی، خانوم حیدری، خانوم حیدریان، آقای آرمان و دکتر کمالی حضور و فعالیت چشمگیر داشتند. همچنین حامی بزرگ این مراسم بازار بزرگ ایران (ایران مال) و بنیاد بین المللی آبشار عاطفه ها می باشد.
در پایان با حضور محمد حسین لطیفی، پروفسور نجمی، خانوم دکتر امیری، محسن زارع اشکذری، رحمت الله معمار اردستانی از پوستر پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پرواز رونمایی گردد.

محمدحسین لطیفی به عنوان رییس هیئت انتخاب و داوران و محمدعلی خبیر به عنوان دبیر اجرایی در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه پرواز مشارکت نموده اند. هچنین فرهاد قائمیان، حسین مسافر آستانه، محسن زارع اشکذری، رحمت الله معمار اردستانی، طیبه فلکیان، آرموگام پاراسورامن از اعضای شورای سیاست‌گذاری و فتانه امیری به عنوان دبیر علمی در این دوره از جشنواره حضور دارند.

پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پرواز به دبیری محمد رضا شرف الدین، از ۲۲ تا ۲۴ دی ماه در پردیس سینمایی ایران مال برگزار می‌شود.

سینماخانه / خبرنگاران: ندا تحویلیان و آمنه اصغریان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار