یک دهه پیش، کلوئی ژائو فردی محبوب نزد چینی‌ها بود، او را الهام‌بخش و قهرمان زنان جوان چینی می‌خواندند. اما ژائو در مصاحبه‌ای در سال ٢٠١٣، چین را کشوری خواند که دروغ در جای‌جای مملکت وجود دارد؛ ژائو پس این مصاحبه ناگهان وارد لیست سیاه رسانه‌های چینی شد.

رسانه‌های چینی پیروزی بهترین کارگردانی اسکار ژائو را نیز نادیده گرفتند. ژائو اولین زن آسیایی است که این جایزه را برنده شده است.

با احتمال بسیار زیاد «جاودانگان» (Eternals) فیلم پرهزینه دیزنی و ژائو در چین پخش نخواهد شد. این امر صدمه بزرگی به سودآوری فیلم در گیشه خواهد زد. حضور کاراکترهای همجنس‌باز و مضامین تراجنسیتی می‌تواند از دیگر دلایل پخش نشدن این فیلم باشد. پیش‌تر چند کشور خاورمیانه‌ای تصمیم به اکران نکردن این فیلم گرفته بودند.

کاراکتر فستوس که همجنس‌باز است، نقش یک ابرقهرمان عالم و دانشمند را بازی می‌کند. او کسی است که نحوه به‌کارگیری انرژی هسته‌ای جهت ساخت بمب هسته‌ای را به بشر آموخت. او هنگام دیدن با خاک یکسان شدن هیروشیما پس از اصابت بمب اتم آمریکایی، اشک در چشمانش حلقه بست و خود را مقصر مصیبت وارده دانست.

این سکانس موردبحث و جدل‌های بسیاری در پشت‌صحنه فیلم نیز بوده است. تعدادی از عوامل فیلم خواستار حذف این سکانس بودند. لکن در نهایت ژائو حرف خود را به کرسی نشاند و صحنه را در فیلم نگه داشت.

این صحنه خشم رسانه‌های چینی را به همراه داشته است. آنان گفته‌اند که: ژائو چه فکری کرده؟ (که این صحنه را در فیلم گذاشته) چرا آمریکا بمب اتم در ژاپن انداخت؟ آیا ما فراموش کرده‌ایم که چه جنایت‌هایی رژیم ژاپنی (در حق چین) مرتکب شده بود؟ این سؤالاتی است که فیلمساز باید قبل از گرفتن این صحنه از خود می‌پرسید.

این قبیل مسائل، بحران‌هایی است که خود هالیوودی‌ها بر سر خودشان آورده‌اند. وقتی که تصمیم گرفتند که «پلیس اخلاقی» جهان بشوند، افرادی هم پیدا می‌شوند که مسائل و ناهنجاری‌های بسیار غیراخلاقی این «پلیس‌های اخلاق» را به آنان گوشزد کنند.

منبع: سوره سینما