رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 24 April
  • دوشنبه 20 دی 1400 - 15:10
  • کد خبر : 86272
  • تئاتر
  • چاپ خبر : روایت «تملیخا» از یک گناه نابخشودنی

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «تملیخا» نوشته “محمدرضا آزادفرد” و به کارگردانی “بابک پرهام” از  ۹ دی تا ۵ بهمن ماه در کارگاه نمایش مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر به روی صحنه رفته است. این نمایش که درون مایه ای مذهبی دارد درباره جنی است به نام تملیخا که به دلیل گناهانی که مرتکب شده است […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «تملیخا» نوشته “محمدرضا آزادفرد” و به کارگردانی “بابک پرهام” از  ۹ دی تا ۵ بهمن ماه در کارگاه نمایش مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر به روی صحنه رفته است.

این نمایش که درون مایه ای مذهبی دارد درباره جنی است به نام تملیخا که به دلیل گناهانی که مرتکب شده است در برزخ مانده و محکوم شده است که داستان زندگی خود را بارها و بارها تعریف کند.

نمایش تملیخا به صورت مونولوگ و تک پرسوناژ اجرا می شود و تنها بازیگر آن “سمن قناد” در نقش تملیخا است که یک نقش آفرینی زیبا و چشم نواز را ارائه کرده است. اجرایی که ترکیبی از بیان شیوا و مسلط همراه با آمادگی فوق العاده بازیگر برای انجام میزانسن های نه چندان آسان این نمایش است.

بابک پرهام درباره دلایل انتخاب این نمایشنامه گفت: “وقتی به عنوان دبیر نشر نیو این اثر به دستم رسید وسوسه ساخت آن به سراغم آمد، اثری با زبان آرکائیک، درام درست و شخصیت پردازی دقیق. علی‌رغم اینکه فردی مذهبی نیستم اما پرداخت از نگاه شر به اسطوره امام حسین (ع) برایم جذاب بود و پایان اومانیستی اثر بیشتر جذبم کرد.”

وی در رابطه با دلایل انتخاب بازیگر زن برای این نقش توضیح داد: “دلیل استفاده از بازیگر زن، در مرحله اول جنسیت زدایی از متن بود و در مرحله بعد استفاده از توانایی‌های بازیگری سمن قناد. توانایی‌های بدنی و بیان و شکیبایی خانم قناد برای رسیدن به نقش مثال زدنی است، در این روزها کمتر بازیگری با این مشخصات یافت می‌شود.”

طراحی صحنه این نمایش بسیار مینیمالیسم است و تنها از یک بشکه در صحنه استفاده شده است. پرهام انتخاب این نوع طراحی صحنه را اینگونه شرح داد: “طراحی صحنه مینیمال و سمبلیک کار شد، علیرضا شاه‌حسینی با خلاقیت بسیار توانست آنچه که ما به عنوان ابزار صحنه به آن نیاز داشتیم را با آنچه دکور می‌نامیم تلفیق کند و چنین صحنه مینیمالی را در راستای پیشبرد نمایش خلق کند.”

وی اضافه کرد: “خانم قاسم‌پور در طراحی لباس و خانم قلیزاده و آقای جلمبادانی در گریم و نور، همدل و همراه بودند و به جلوه مناسب بازیگر کمک شایانی کردند. همچنین راهنمایی‌های امیر شفیعی هم در طول تمرین برای طراحی میزانسن‌ها و مراقبت از بدن بازیگر غیر قابل کتمان است.”

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: علیرضا آل داود، مشاور کارگردان: امیر شفیعی، دستیار کارگردان: رضا مهراد، منشی صحنه: مبینا سرلک، طراح لباس: فیروزه قاسم پور، طراح گریم، مجری پروتز و ساخت پروتز: افسانه قلی زاده، طراح صحنه و ساخت دکور: علیرضا شاه حسینی، طراح نور: مصطفی جلمبادانی، ساخت عروسک: آرسین احمدی، عکاس: نیوشا رازه و مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری بامداد بهار امید

نمایش “تملیخا” از تاریخ ۹ دی تا ۵ بهمن ماه، هر روز ساعت ۱۷:۳۰ در کارگاه نمایش مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر به روی صحنه خواهد رفت.

سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان – عکاس: ایمان غلامزاده

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار