رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

مدیر فیلمبرداری «بندر بند» گفت: این فیلم باعث شد تا چند نسل با تجربه‌های متفاوت از فضاهای مختلف هنری در کنار یکدیگر قرار بگیرند. سجاد آورند مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت که مدتی‌ است در سینماهای سراسر کشور اکران شده است، با اشاره به اینکه تجربه‌اش با تصویر در مدیوم سینما به […]

مدیر فیلمبرداری «بندر بند» گفت: این فیلم باعث شد تا چند نسل با تجربه‌های متفاوت از فضاهای مختلف هنری در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

سجاد آورند مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت که مدتی‌ است در سینماهای سراسر کشور اکران شده است، با اشاره به اینکه تجربه‌اش با تصویر در مدیوم سینما به ۱۵ سال پیش باز می‌گردد، بیان کرد: من کارم را بیست سال پیش با عکاسی آغاز و سعی کردم فضاهای متفاوتی را در زمینه عکاسی تجربه کنم و بعد از چندی علاقه‌مند شدم تجربیاتی در زمینه تصاویر سینمای مستند نیز بدست آورم.

وی ادامه داد: سال ۹۸ که سیل اتفاق افتاد منیژه حکمت از من به عنوان یک فیلمبردار فیلم مستند برای پروژه جدید خود دعوت به همکاری کرد البته من با دختر ایشان پگاه آهنگرانی از قبل آشنایی داشتم و با هم در مستند خانه سینما کار کرده بودیم اما زمانی که به دفتر ایشان رفتم و باهم درباره فیلم صحبت کردیم متوجه شدم این فیلم فضایی کاملا مبتنی بر اتفاق دارد و درباه سیل است.

مدیر فیلمبرداری «بندر بند» تاکید کرد: دعوت کارگردان «بندر بند» برای حضور در این پروژه برایم اهمیت داشت چراکه ایشان در زمینه تهیه‌کنندگی و کارگردانی یکی از فیلمسازان حرفه‌ای است و می‌توانستم در کنار ایشان تجربه‌های جدیدی کسب کنم.

به گفته آورند، «بندر بند» دومین فیلم بلند داستانی او در زمینه فیلمبرداری پس از فیلم سینمایی «نشت» به کارگردانی سوزان ایروانیان است که خوشبختانه توانسته است با استقبال مخاطبان نیز مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه منیژه حکمت در «بندر بند» به عنوان یک بستر زاینده ظاهر شده است، گفت: ایشان باعث شد که در این فیلم افرادی از چند نسل با تجربه‌های متفاوت از فضاهای مختلف هنری در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

این فیلمبردار مستند تاکید کرد: اینکه ما در کنار یکدیگر قرار گرفتیم تا «بندر بند» ساخته شود، بسیار تجربه خوبی را برایمان رقم زد. از سوی دیگر با تمام سختی‌هایی که این کار داشت از تعامل بی‌نظیری که بین کارگردان و فیلمبردار به وجود آمد، بسیار لذت ببرم.

آورند با اشاره به اینکه «بندر بند» در شرایط عادی ساخته نشده است، گفت: این فیلم سینمایی سختی‌های عجیب خود را داشت ما این فیلم را در سیل و بحران خوزستان و لرستان فیلمبرداری کردیم و کار در شرایط بحران بسیار پیچیده‌تر از رویدادهای معمول است. تجربیات قبلی من در پروژه‌های مستند و حضور دلگرم کننده منیژه حکمت به عنوان کارگردان و مهشید آهنگرانی دیگر تهیه‌کننده کار، فرهاد فزونی، دوستان و همکاری و یاری هموطنان عزیزم در خوزستان و لرستان فضا را تلطیف میکرد.

وی افزود: ما برای آنکه بتوانیم نسبت خود را با فضاهایی که سیل به وجود آورده بود، رعایت کنیم باید ابتدا بحرانی را که در آن قرار گرفته بودیم، درک و نسبت خود را با رویداد بررسی و مشخص می‌کردیم که این خود چالش بدیعی برای گروه بود اما خوشبختانه با وجود زمان کوتاهی که در اختیار داشتیم و بودجه‌ای که شبیه دیگر پروژه‌های سینمایی نبود، توانستیم در کنار هم یک فیلم قابل قبول را ارایه کنیم.

فیلمبردار «بندر بند» درباره تفاوت‌های فیلمبرداری فیلم مستند و داستانی مطرح کرد: فیلم مستند و داستانی به لحاظ زیرساخت و نوع نگاه به بازنمایی تصویر تفاوت‌های اساسی دارند. تصاویر در سینمای داستانی به وجود می‌آیند اما در سینمای مستند تصاویر کشف و انتخاب می‌شوند تا فضا را در خدمت فیلم قرار بدهد. این کشف برای من بسیار لذتبخش است و از ذائقه عکاسی من می‌آید چرا که پیش از فیلمبردار بودن سال‌ها در فضاهای متنوع عکاسی کرده ام.

آورند افزود: اگرچه من در «بندر بند» به عنوان یک فیلمبردار مستند حاضر بودم اما این اثر قصه و فیلمنامه داشت پس باید به کمک منیژه حکمت، فرهاد فزونی، پگاه آهنگرانی و مابقی دوستان تلاش می‌کردم مرز باریک بین سینمای داستانی و مستند را در خلق تصاویر حفظ کنم چراکه فیلم قرار بود فضای مستندگونه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آشنایی با منطقه خوزستان در «بندر بند» بسیار در این پروژه به او کمک کرده است، تصریح کرد: من ۱۵ سال است که برای پروژه‌های عکاسی خودم به خوزستان سفر کرده و می‌کنم. اِشراف به منطقه، آشنایی با مردم آنجا و شکل عکاسی که من در آن جغرافیا دنبال کرده بودم، از مواردی بود که در فیلمبرداری «بندر بند» بسیار به من کمک کرد حتی تلاش می‌کردم لوکیشن‌های مختلفی را که تجربه کرده بودم برای کمک به فیلم پیشنهاد کنم.

فیلمبردار «بندر بند» با بیان اینکه اقبال مخاطبان نسبت به تصاویر این فیلم بسیار خوب بوده است، عنوان کرد: شاید یکی از جذاب‌ترین بازخوردهایی که نسبت به کار خود شنیدم این بود که تصاویر «بندر بند» همواره روی مرز فضای داستانی و مستند می‌لغزد و توانسته است این جنس تصویر را از ابتدا تا انتهای فیلم حفظ کند.

آورند درباره ماندگارترین قاب «بندر بند» اظهار کرد: این فیلم سینمایی عمر رفته من و همه دوستانی است که در این کار حضور داشته‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه این فیلم سینمایی حکایت آدم‌های امروز جامعه است، خاطرنشان کرد: صرفا از دید یک فیلمبردار فکر می‌کنم شکل و نوع نگاهی که «بندر بند» به بحران دارد و تلاش می‌کند نسبت خود را با رویداد نگه دارد تا لایه‌های متفاوتی را به تصویر بکشد، می‌توان این فیلم را در زمره نمونه‌های قابل توجه در سینمای ایران دانست.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار