رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تاکید کرد: مفهوم مقاومت در بخش‌های مختلف جشنواره مورد توجه قرار گرفته و برای آن برنامه‌ریزی شده بود. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، او در ابتدای برنامه رادیو مقاومت درباره پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که […]

معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تاکید کرد: مفهوم مقاومت در بخش‌های مختلف جشنواره مورد توجه قرار گرفته و برای آن برنامه‌ریزی شده بود.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، او در ابتدای برنامه رادیو مقاومت درباره پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که ۱۸ تا ۲۸ آذرماه به دبیری محمد حمیدی‌مقدم برگزار شد، گفت: جشنواره «سینماحقیقت» امسال در برزخ بودن یا نبودن کرونا برگزار شد؛ خوشبختانه وضعیت کرونایی کشور از حالت قرمز و نارنجی خارج شده بود و این رویداد توانست در کنار اکران آنلاین فیلم‌هایش، بخش حضوری را هم راه بیندازد که البته برای کادر اجرایی حاضر کار سختی بود اما صاحبان آثار و اهالی رسانه توانستند بعد از ۲ سال کرونایی در کشور و بسته بودن سینماها، فیلم‌های مستند را روی پرده سینما ببینند. بخش آنلاین نیز مانند سال گذشته باعث شد که فیلم‌ها در سراسر کشور دیده شوند.

شکیبانیا درباره ویژگی‌های برگزاری آنلاین جشنواره بیان کرد: خیلی از افرادی که سوژه مستندها قرار می‌گرفتند یا در آن‌ها نقشی ایفا می‌کردند، دوست داشتند که به جشنواره بیایند و شاهد مستندهای خود باشند اما چون جشنواره «سینماحقیقت» همیشه در تهران برگزار می‌شد، محدودیتی برای آن‌ها به حساب می‌آمد. با برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» این محدودیت‌ها برداشته شد و خیلی از افراد در شهر و روستای خود توانستند فیلم‌های جشنواره را به صورت آنلاین تماشا کنند.

بالا رفتن آمار تماشای فیلم‌ها به صورت آنلاین در «سینماحقیقت»

معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خاطرنشان کرد: امسال و در دوره پانزدهم جشنواره آمار تماشای فیلم‌ها در پلتفرم‌ها و تعداد فیلم‌های پرطرفدار نسبت به سال گذشته بیشتر بود. وقتی که ما اکران فیلم‌ها را محدود به سالن سینما می‌کنیم، نهایتا ۵۰۰ نفر می‌توانند آن را ببینند اما در اکران آنلاین جشنواره، رکورد تماشای هشت، ۱۰ یا حتی ۱۲ هزار نفره را زدیم یعنی فیلم در روزی که قابل دسترس بود، توسط ۱۲ هزار نفر از علاقه‌مندان دیده می‌شد که نشان‌دهنده اهمیت برگزاری آنلاین جشنواره است. همچنین خیلی از فیلمسازان علاقه دارند که فیلم‌شان روی پرده سینما و با کیفیت تصویر و صدای خوب توسط مخاطبان دیده شود که این امکان نیز در جشنواره «سینماحقیقت» امسال محقق شد.

او درباره بخش‌های مسابقه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اظهار کرد: امسال خوشبختانه بخش‌های جانبی در جشنواره «سینماحقیقت» نداشتیم  و تنها بخش‌های اصلی یعنی بخش مسابقه ملی، بین‌الملل و جایزه شهید آوینی در جشنواره برگزار شد.

شکیبانیا در ادامه درباره موضوع مقاومت در جشنواره «سینماحقیقت» عنوان کرد: در تمام بخش‌های جشنواره «سینماحقیقت» مثل کارگاه‌ها، نمایشگاهی ویژه، بخش بین‌الملل و حتی پیچینگ، شاهد برنامه‌هایی با موضوع مقاومت و گفتمان آن بودیم. در کارگاه‌های امسال تجربه فیلمسازانی که در مناطق جنگی و بحرانی حضور داشتند از تجربه‌های خود گفتند که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت. به علاوه همچون سال‌های قبل تعدادی  از فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره نیز با موضوعات مختلف حوزه مقاومت ساخته شده بودند.

این مدیر سینمای مستند افزود: تعداد زیادی از فیلم‌هایی که در حوزه مقاومت ساخته می‌شوند بسیار دغدغه‌مند هستند اما متاسفانه از نظر قوت و تکنیک فیلمسازی ضعیف‌اند به دلیل این که اغلب برای فیلمساز دغدغه گفتمان مقاومت بیش از آموختن و به کار بستن فن فیلمسازی‌ اهمیت دارد و این باید حتما اصلاح شود.

با این وجود از میان فیلم‌های دریافت شده برای جشنواره، ۳۰ مستند را برای بخش «شهید آوینی» انتخاب شدند که تنوع جالبی داشتند؛ تعدادی از آن‌ها درباره قهرمانان جنگ، شهدای و خانواده شهدا بود. برخی از فیلم‌ها نیز درباره قربانیان جنگ مه تا همین امروز درگیر مشکلات و گرفتاری‌ها هستند بود. از آنجا که یکی از مهم‌ترین کارکردهای سینمای مستند این است که  صدای بی صدایان باشد به نظرم این فیلم‌ها مهم‌ترین بخش جایزه شهید آوینی بودند. به عبارت دیگر در جشنواره «سینماحقیقت» امسال فیلم‌هایی در حوزه قهرمانان جنگ، آسیب‌شناسی وضعیت اجتماعی امروز در مواجهه با جنگ و قهرمانانی درگیر سختی‌ها و دشواری‌های زندگی را داشتیم.

جایزه سرباز وطن امسال به «آورتین» رسید

شکیبانیا تاکید کرد: متاسفانه گاهی موضوعات گفتمان مقاومت و حوزه دفاع مقدس با تبلیغات در این حوزه مخلوط شده است و عده‌ای گمان می‌کنند همه کارها باید تبلیغات ارزش‌ها و آرمان‌های این حوزه باشد. درحالی که باید به نقد درون گفتمانی بپردازیم و آسیب‌شناسی حوزه های مختلف را مد نظر قرار دهیم. به عنوان مستند ساز متعهد درستش این است که خودمان زودتر از هرجایی ایرادها را ببینیم، گوشزد کنیم و اگر گوشزد جواب نمی‌دهد، فریاد بزنیم. مسئولیت سینمای مستند این است که اگر یک قهرمان جنگ دچار آسیب اجتماعی شده است، آن را فریاد بزند و این خیلی امیدوارکننده است که ببینیم کسانی به فکر قهرمانان‌مان هستند.

معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره فیلم‌هایی که به‌طور خاص درباره شهید سلیمانی بود و در جشنواره «سینماحقیقت» حاضر بودند، تصریح کرد: به‌طور معمول در ۲ سال گذشته، تعدادی از فیلمها درباره شهید قاسم سلیمانی بودند که بعضی از آن‌ها باوجود ساختار ضعیف، حجمی از تصاویر آرشیوی جذاب را به نمایش می‌گذاشتند.

او درباره جایزه سرباز وطن نیز بیان کرد: تاریخ برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» به سالگرد درگذشت شهید قاسم سلیمانی نزدیک است. سال گذشته در جشنواره، باتوجه به فیلم‌هایی که درباره این شهید ساخته شده بود، پیشنهاد شد که بخش ویژه‌ای را مختص اینگونه فیلم‌ها در جشنواره راه‌اندازی کنیم که در ۲ سال گذشته به بلوغی رسید. جایزه سرباز وطن بنا شد به بهترین فیلمی تعلق گیرد که درباره سرباز وطن است، این سرباز ممکن است که معلمی باشد که به مناطق محروم رفته و مشغول تدریس است یا استاد دانشگاهی باشد که عمر خود را صرف حل کردن مشکل آب منطقه‌ای کرده باشد. سردار سلیمانی خود را سرباز وطن می‌دانست و در حوزه نظامی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی کارهایی کردند که مثال‌زدنی و الگوست.

این مدیر سینمایی ادامه داد: سرباز وطن موضوعی است که شهید سلیمانی ستاره پر فروغ آسمان آن است ولی در این آسمان ستارگان دیگری نیز حضور دارند. ستارگان مکتب سلیمانی به دنبال شناخته شدن نیستند و این کار مستندساز است که افراد شناخته نشده را پیدا کند و نوری بر تاریکی‌ها بیفکند. جایزه سرباز وطن نه‌تنها به فیلم‌هایی می‌پردازد که درباره شهید سلیمانی باشند بلکه داستان سربازان گمنام در گوشه و کنار این کشور را روایت کند. امسال این جایزه ضمن تقدیر از مومن مومنی سوژه مستند «روزهای ناتمام» به فیلم «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده رسید که درباره نقش شهید سلیمانی در برقراری امنیت در جنوب کرمان است.

معاون مستند مرکز گسترش تصریح کرد: اینکه مستندسازی بخواهد به موضوعی مهم و ارزشی بپردازد، دلیل نمی‌شود که در بخش تکنیکی و فنی سهل انگاری کند بلکه فیلمسازی که می‌خواهد موضوعی ارزشی را مورد بررسی قرار دهد باید حتما حرفه‌ای عنل کند چون فیلم بد ساختن درباره یک موضوع ارزشی خطای بزرگ‌تری نسبت به نساختن آن است.

او عنوان کرد: موضوعات ارزشی مورد توجه تهیه‌کنندگان خصوصی نیست اما خوشبختانه در کشور موسساتی وجود دارد که برای اینگونه موضوعات اهمیت قائل هستند و آن‌ها را اولویت قرار می‌دهند مثل موسسه اوج، خانه مستند انقلاب اسلامی، حوزه هنری، موسسه میثاق و شبکه‌های مختلف تلویزیون ازجمله شبکه مستند.

مکتب قاسم سلیمانی، مکتب فردی سخت‌کوش و سختگیر است

معاون مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: برخی از اینگونه موسسات علی‌رغم اینکه زمینه‌های لازم فیلمسازی را برای جوان‌ها و مستندسازهای تازه‌کار که دغدغه‌های ارزشمندی نیز دارند، فراهم می‌کنند اما اغلب بالای سر کار حضور ندارند که باعث می‌شود اثر قابل دفاعی ساخته نشود. اگر قرار است زمینه‌های لازم را برای فیلمسازان جوان دغدغه‌مند فراهم کنیم، لازم است که مشاوران خوبی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

این مدیر سینمایی در بخش پایانی صحبت‌هایش تاکید کرد: باید در حوزه‌های ارزشی‌مان بسیار سختگیر باشیم و سهل‌انگاری را کنار بگذاریم. تعداد فیلم‌های زیادی توسط بچه هیاتی‌ها ساخته می‌شود که صرفا دغدغه موضوعی دارند و این کافی نیست، باید دغدغه تکنیک نیز در فیلمساز وجود داشته باشد. مکتب قاسم سلیمانی، مکتب فردی سخت‌کوش و سختگیر است که برای ارزش‌های خود کم نمی‌گذارد و تمام ابزار، لوازم و قواعد را فراهم می‌کند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار