رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۷ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 27 March
  • پنجشنبه 2 تیر 1401 - 14:09
  • کد خبر : 99945
  • تئاتر
  • چاپ خبر : آیین شب‌چراغ نمایش «مبارک در ژاپن» برگزار شد

آیین شب‌چراغ نمایش «مبارک در ژاپن» شامگاه چهارشنبه اول تیرماه با حضور استاد «داوود فتحعلی‌بیگی»، «هادی مرزبان» و جمعی دیگر از هنرمندان شناخته‌شده‌ی عرصه‌ی نمایش‌های سنتی و ایرانی، در تماشاخانه‌ی سنگلج برگزار شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی گروه، نمایش «مبارک در ژاپن» اجرای رسمی خود را با حضور شماری از هنرمندان […]

آیین شب‌چراغ نمایش «مبارک در ژاپن» شامگاه چهارشنبه اول تیرماه با حضور استاد «داوود فتحعلی‌بیگی»، «هادی مرزبان» و جمعی دیگر از هنرمندان شناخته‌شده‌ی عرصه‌ی نمایش‌های سنتی و ایرانی، در تماشاخانه‌ی سنگلج برگزار شد.
به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی گروه، نمایش «مبارک در ژاپن» اجرای رسمی خود را با حضور شماری از هنرمندان مطرح و پیشکسوت نمایش‌های آیینی و سنتی، روز اول تیرماه در تماشاخانه‌ی سنگلج آغاز کرد.
در این مراسم،که با استقبال پرشور اهالی رسانه و علاقه‌مندان به نمایش‌های سیاه‌بازی همراه بود، استاد داوود فتحعلی‌بیگی، هادی مرزبان، دکتر فرهاد ناظرزاده‌کرمانی، علی یداللهی، مجید افشار، جواد انصافی، شهرام مسعودی، مهدی صفاری‌نژاد، رهام مخدومی و گیتا بهادری حاضر بودند.
در آغاز مراسم، علی فتحعلی (کارگردان نمایش «مبارک در ژاپن») ضمن بیان خوش‌آمدگویی و تشکر از حضور مهمانان مراسم، گفت:«امشب دست به دست هم دادیم تا بتوانیم شاگردی‌مان را خدمت آقای فتحعلی‌بیگی، آقای ناظرزاده و آقای مجید افشار و دیگر دوستان و بزرگان ثابت کنیم. امیدوارم با یاری شما بتوانیم قدری از سنن و تاریخ‌مان را به وسیله‌ی اجرای نمایش‌های سیاه‌بازی و تخته‌حوضی حفظ کنیم. این سنتی است که بزرگان برای آن خیلی زحمت کشیدند».
در ادامه، دکتر ناظرزاده‌کرمانی گفت:«ما در رشته‌ی نمایش‌های سنتی، هنرمندان نامیِ گم‌نامی داشته‌ایم که «ژان پل سارتر» مفهومی را درباره‌ی آن‌ها مطرح کرده با عنوان «شهید هنرمند»، یعنی کسی که با شهیدکردن خودش، دیگران را می‌خنداند یا سرگرم می‌کند! سرگرم‌سازی و خندان با رویه‌ی انتقاد از وضع موجود و آرزوی وضع مطلوب، در تمام شاخه‌های بومی سنتی ایران ساری و جاری است. خوش‌بختانه این رشته به لطف استادانی نظیر استاد فتحعلی‌‎بیگی،که دانشگاهی هم بودند، حفظ شد. به قول حافظ:«از این سموم که طرف بوستان بگذشت/ عجب که رنگ گلی هست و عطر نسترنی».


در بخش دیگری از آیین شب‌چراغ نمایش «مبارک در ژاپن»، استاد داوود فتحعلی‌بیگی با ابراز خشنودی از گردهمایی هنرمندان عرصه‌ی نمایش‌های ایرانی، بیان داشت:«خوشحالم که امشب دورِ هم جمع شدیم و مفتخرم به حضور اساتید، از جمله جناب دکتر ناظرزاده که از متفکرین حوزه‌ی تئاتر هستند و متاسفم که بسیاری از ایده‌های ایشان هنوز رنگ عینیت به خودش نگرفته. امیدوارم ایشان عمر باعزت و سلامتی داشته باشند تا آن‌چه را در حق نمایش سنتی ایران موجود است، ادا بکنند و ما هم استفاده کنیم».
استاد فتحعلی‌بیگی با اشاره به حضور استاد «مجید افشار» در مراسم افزود:«ایشان یکی از هنرمندان پیشکسوت که سابقه‌ای طولانی، نزدیک به ۵۰ سال و شاید بیش‌تر در زمینه‌ی نمایش سیاه‌بازی دارند. تخصص ایشان بازی در نقش سیاه بوده و به گفته‌ی خودشان مدتی در محضر استاد مهدی مصری سیاه‌بازی کرده‌اند. همچنین آقای جواد انصافی،که بیش از چهار سال است سیاه‌بازی کرده‌اند و به بهانه‌های گوناگون اجرای نمایش سیاه‌بازی داشتند و من داود فتحعلی‌بیگی که سال‌ها با تمام مشکلات و بدفهمی‌ها و کج‌فهمی‌های موجود ایستادگی و کارگردانی کردم، بازی و مقاله نوشتم، آموزش دادم و سیاه‌‎بازی روی صحنه بردم و خسته نشدم. من جان‌سخت بودم و از رو نرفتم! داوود فتحعلی‌بیگی هنوز کار می‌کند و ان‌شاالله به همت شما ایرانیان عزیز، چراغ نمایش‌های ایرانی همیشه پرنور باشد».
در پایان مراسم، شمع شب‌چراغ به دستان استاد فتحعلی‌بیگی روشن شد.
نویسندگی و کارگردانی نمایش «مبارک در ژاپن» را علی فتحعلی بر عهده دارد. داوود داداشی، علی فتحعلی، محمود موسوی، نگار مقدسی، حمیدرضا جهانگیری، حمیدرضا مرادی، مهدی نوری، اسماعیل یوسف‌پور و محمد حاج‌محمدی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.


گفتنی است علاقه‌مندان به نمایش‌های ایرانی، می‌توانند هر شب (غیر از شنبه‌ها)، ساعت۱۹:۳۰ در تماشاخانه‌ی سنگلج به نشانی خیابان وحدت اسلامی، پایین‌تر از میدان حسن‌آباد، ضلع جنوبی پارک‌شهر، خیابان بهشت، از نمایش «مبارک در ژاپن» دیدن کنند. همچنین امکان رزرو و تهیه‌ی بلیت نمایش، از طریق سایت تیوال در لینک https://www.tiwall.com/p/mobarak.japan2 فراهم است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار