رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 23 April

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، نیلوفر مقدمی، معاون زنان اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق علیه السلام مهمان امروزصبح پارسی بود؛ وی در این برنامه از تعاریف حقوق بشر در جوامع جهانی صحبت کرد. او همچنین در ادامه به نقض قوانین حقوق بشر توسط آمریکا سخن گقت […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، نیلوفر مقدمی، معاون زنان اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق علیه السلام مهمان امروزصبح پارسی بود؛ وی در این برنامه از تعاریف حقوق بشر در جوامع جهانی صحبت کرد. او همچنین در ادامه به نقض قوانین حقوق بشر توسط آمریکا سخن گقت و به قوانین نقض شده در داخل خاک آن کشور اشاره کرد.

وی گفت: تعریف حقوق بشر از اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ پس از دو جنگ جهانی شکل گرفت؛ در آن زمان کشورها دور هم جمع شدند و چهره‌های مهم سیاسی آن زمان تلاش کردند تا مفهومی مشترک از حقوق انسانی را شکل دهند. آنچه از سال ۱۹۴۸ تا امروز در عمل اتفاق افتاده نشان می‌دهد حقوق بشر زمینه‌ای برای یک‌جانبه‌گرایی برخی از کشورها بوده است.

کشور آمریکا یکی از کشورهایی است که نقش مستقیم در شکل‌گیری کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشری داشته اما خودش عضویت در بسیاری از این کنوانسیون‌ها را نپذیرفته است. برای مثال آمریکا در کنوانسیون‌های حقوق کودک و رفع تمام اشکال تبعیض علیه زنان عضویتی ندارد.

وی افزود: اگر بخواهیم منشا حقوق بشر را پروردگار بدانیم تعریف متفاوتی به دست می‌آوریم و اگر بخواهیم دیدگاه را بر اساس رویکرد بشر محوری پیش ببریم این تعریف بسیار تغییر می‌کند. اساس شکل‌گیری حقوق بشر در بین‌الملل برای حفظ جان، سلامت و سایر حقوقی است که ما آن‌ها را حقوق بنیادین بشر می‌دانیم؛ این حقوق شامل حق داشتن خانواده، حق مسکن، سلامت و موارد مشابه می‌شود.

او ادامه اظهار داشت: با وجود این مسائل در برخی اوقات ناگهان رویکردهایی شکل می‌گیرد که قوانین حقوق بشری را کنار می‌گذارد. برای مثال با شکل‌گیری فعالیت‌ گروه‌های دگرباش‌جنسی رسانه‌های غربی تمامی قوانین حقوق بشری را کنار گذاشتند و بدون در نظر گرفتن شرایط این گروه و با وجود تفاوت‌هایی که دارند، آن‌ها را همانند سایر افراد شناسایی کردند و تمامی حقوق را در اختیارشان گذاشتند. چنین اقداماتی از سوی برخی کشورها بر فضای بین‌المللی غالب می‌شود و حقوق بشر را در بین‌الملل نقض می‌کند.

معاون زنان اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق علیه السلام گفت: با نگاه دقیق به آمار داخلی کشور آمریکا ما متوجه نقض حقوق بشر در داخل خاک این کشور می‌شویم؛ این مسئله به قدری سابقه‌دار است که نمی‌توان آن را صرفا برچسب زدن از سوی کشورها‌ی مخالف آمریکا دانست. این مسئله حتی از سوی نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشر نیز تایید شده است و نهاد‌هایی مانند شورای حقوق بشر و دیدبان حقوق‌ بشر آمارهای بسیاری در این زمینه ارائه داده‌اند. برای مثال در بیستم جولای سال ۲۰۲۰ دیدبان حقوق بشر آماری منتشر کرده که بر اساس آن آمریکا در آن سال دچار نژادپرستی سیستماتیک شدید است.

مقدمی افزود: با وجود آن که لغو برداری در سال ۱۸۶۵ یعنی بیش از ۱۵۷ سال پیش صورت گرفته اما ما همچنان شاهد عدم برابری حقوق آمریکایی-آفریقایی‌ها با سفید پوستان آمریکا هستیم. به دنبال این نژادپرستی ما شاهد جنبش‌هایی درباره اهمیت زندگی سیاه‌پوستان هستیم. در مسائلی مانند اقتصاد، مسکن و اشتغال مشکلات نژادپرستی به شدت قابل رویت هستند. ما شاهد آن هستیم که جامعه سیاه‌پوستان ۱۳ درصد از جمعیت کل آمریکا را تشکیل می‌دهد اما ۲۳ درصد از فقرای ایالات متحده را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

او اظهار کرد: این مسئله نشانگر آن است که در جامعه سرمایه‌گرای آمریکا، آنچه اهمیت دارد نژاد سفیدپوست و ارزش اقتصادی است. این یعنی هرکه نژادی غیر از سفیدپوست داشته باشد نگاه ثانویه‌ای را به خود جلب می‌کند. در آمریکا نابرابری پرداخت حقوق بین بانوان و آقایان نیز یک مسئله بزرگ است که طی آن یک خانم سفید پوست تنها ۸۰ درصد حقوق یک آقا را دریافت می‌کند. حالا اگر این خانم از نژاد‌های دیگر باشد دریافت حقوق او بسیار کاهش پیدا می‌کند. این مشکلات شامل ادیان هم می‌شود؛ به طوری که افرادی که به دین اسلام باور دارند در پیدا کردن شغل مشکلات بیشتری دارند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته بانوان مسلمان با حجاب در آمریکا بیشترین درجه سختی در یافتن شغل را دارند.آمریکا همچنین تنها کشور توسعه یافته است که مرخصی با حقوق را برای بانوان در نظر نمی‌گیرد. این کشور همچنین برای کودکان زیر ۱۸ سال قانون حبس ابد بدون بخشش دارد که خود نقض حقوق بشر است.

برنامه صبحگاهی “صبح پارسی”که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارتاز شبکه جام جم پخش می شود، با موضوع هفته حقوق بشربر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها، نماهنگ وخواندن خبر صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار بانیلوفر مقدمی، معاون زنان اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق علیه السلام به گفت و گو نشستند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار