رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات مهمان امروز صبح پارسی بود؛ وی در این برنامه از دلایل نامگذاری بیست و دوم تیر ماه به عنوان روز ملی فناوری اطلاعات صحبت کرد. او همچنین در ادامه به اهداف کشور برای توسعه دولت هوشمند پرداخت و […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات مهمان امروز صبح پارسی بود؛ وی در این برنامه از دلایل نامگذاری بیست و دوم تیر ماه به عنوان روز ملی فناوری اطلاعات صحبت کرد. او همچنین در ادامه به اهداف کشور برای توسعه دولت هوشمند پرداخت و روند شکلگیری آن را توضیح داد.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گفت: حوزه صنعت فناوری اطلاعات اکنون در کشور به بلوغ رسیده است و ما توانسته‌ایم دستاورد‌های بسیار خوبی را در این زمینه داشته باشیم. به دنبال این مسئله فعالان این حوزه طی دو سال اخیر پیشنهادی را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارائه دادند تا زادروز حکیم خوارزمی، ۲۲ تیرماه به عنوان روز فناوری اطلاعات در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

موحد ادامه داد: شاید در گذشته تصور آن که بتوانیم کارهای روزمره خود را از طریق نرم‌افزارهای گوشی‌های همراه انجام بدیم و به راحتی نیاز‌های خود را از این راه برطرف کنیم کمی غیر واقعی بود. امروزه به لطف فناوری‌های نوین ما می‌توانیم در هر زمان و مکان به خدمات مختلف دسترسی داشته باشیم و بتوانیم کارهای متنوع انجام دهیم. چنین پیشرفتی به دلیل فعالیت‌های پیوسته فعالان حوزه فناوری شکل گرفته و می‌توان گفت فناوری پویا‌ترین حوزه دنیا است که باید همواره برای توسعه آن تلاش کنیم.

وی افزود: کشور ایران در حوزه فناوری و دولت الکترونیک تقریبا وضعیت متوسطی را دارد و ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد حدود ۴۱ درصد از دستگاه‌های دولتی خدمات خود را به صورت الکترونیک هم ارائه می‌دهند. شعار ما در دولت جدید آن است که طعم شیرین فناوری را به مردم برسانیم. این مسئله با کمک فناوری اطلاعات با کمترین هزینه و به آسانی برای برخورداری مردم از برترین خدمات الکترونیک انجام می‌شود. امیدواریم بتوانیم با پیش بردن این مسائل دولت هوشمند را تشکیل دهیم.

او اظهار داشت: در دولت الکترونیک توانایی‌های جاری دستگاه‌های به شکل الکترونیک در می‌آید اما مباحث هوشمند را در خود جای نمی‌دهد؛ در مقابل دولت هوشمند چند مولفه را در خود جای می‌دهد. در دولت هوشمند بسیاری از فعالیت‌ها باید توسط رایانه‌ها و بدون دخالت انسان‌ها و کارمندان سازمان‌ها صورت بگیرد. یکی از رکن‌های هوشمندی تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های دولتی است که به صورت هوشمند و خودکار انجام می‌شود. اکنون چنین روندی در سازمان فناوری اطلاعات در قالب مرکز ملی اطلاعات راه‌اندازی شده که حدود هزار و چهارصد سرویس هوشمند بین دستگاه‌های مختلف قرار گرفته تا تبادل اطلاعات هوشمند شکل بگیرد. هر چه این تبادل اطلاعات بیشتر باشد، تصمیم‌گیری آن‌ها نیز دقیق‌تر می‌شود. با هوشمندسازی دستگاه‌ها افراد دیگر نیازی به همراه داشتن اصل مدارک خود مانند مدرک تحصیلی و ازدواج برای انجام کارهای اداری ندارند و روند تایید آن‌ها به صورت هوشمند شکل می‌گیرد.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گفت: یکی از کاربرد‌های اصلی دولت هوشمند کمک به ایرانیان مقیم خارج از کشور است چرا که این افراد دسترسی فیزیکی به بسیاری از مدارک خود و دستگاه‌های دولتی ندارند. برنامه ما آن است که حداکثر تا سال آینده کل خدمات دولت را در قالب یک درگاه در معرض دسترسی تمامی هموطنان داخل و خارج از کشور قرار دهیم تا بتوانند در هر کجا از آن‌ها استفاده کنند.

موحد در ادامه اظهار داشت: زمانی که مسائل مختلف شفاف‌سازی می‌شوند منافع افراد با امضاهای طلایی به خطر میفتد. زمانی که ما فرآیند را به شکل الکترونیک در می‌آوریم این امضا حذف می‌شود و چنین مسئله‌ای باعث می‌شود برخی از دستگاه‌ها مقاومتی در برابر پذیرش هوشمندسازی و دستگاه‌ها شوند. گاهی اوقات نیز هوشمندسازی بر ضرر گروه‌های بیرون از دولت است و به دنبال آن مقاومت‌هایی شکل می‌گیرد تا دولت هوشمند برپا نشود اما خوشبختانه با گذر زمان همواره توانستیم موانع را کنار بگذاریم و امیدواریم به زودی بتوانیم دولت هوشمند را تکمیل کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

وی افزود: از برنامه‌هایی که برای آینده داریم می‌توانیم به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند اشاره کرد که امسال به صورت آزمایشی آغاز شد و اکنون حدود بیست دستگاه به آن متصل شده‌اند. افراد اکنون می‌توانند با ورود به این درگاه از خدمات هر بیست دستگاه استفاده کنند و کارهای مختلف را به صورت کاملا الکترونیکی انجام دهند. در کنار این مسئله درگاه ملی مجوزها اکنون به خدمات هوشمند متصل شده و اکنون افراد می‌توانند برای دریافت انواع مجوزها وارد این سامانه شوند. ما تمام تلاش را داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود و با کمک نیروهای بسیار قدرتمند و خلاق در این زمینه، جایگاه کشور را بهبود دهیم و تا سال آینده این جایگاه را حداقل ۳۰ پله بالا ببریم.

برنامه صبحگاهی “صبح پارسی” که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی حسین قطبی زاده از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع روز ملی فناوری اطلاعات بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ آلاء خامه‌یار و محمد امین نبی‌اللهی با جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات به گفت و گو نشستند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار