رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

اهمیت نام‌گذاری صحیح کودکان استثنایی از موضوعات مطرح شده در صبح پارسی امروز بود. اعظم زاده‌نور، کارشناس کودکان استثنایی مهمان امروز صبح پارسی بود؛ وی در این برنامه درباره نحوه نام‌گذاری صحیح برای کودکان استثنایی صحبت کرد و به روش‌های شناسایی آن‌ها پرداخت. او همچنین علل شکل‌گیری چنین مشکلاتی را مطرح کرد. کارشناس کودکان استثنایی […]

اهمیت نام‌گذاری صحیح کودکان استثنایی از موضوعات مطرح شده در صبح پارسی امروز بود.

اعظم زاده‌نور، کارشناس کودکان استثنایی مهمان امروز صبح پارسی بود؛ وی در این برنامه درباره نحوه نام‌گذاری صحیح برای کودکان استثنایی صحبت کرد و به روش‌های شناسایی آن‌ها پرداخت. او همچنین علل شکل‌گیری چنین مشکلاتی را مطرح کرد.

کارشناس کودکان استثنایی گفت: خیلی از اساتید معتقد هستند که انسان نمی‌تواند افراد را به بدترین القاب صدا کند و سپس رفتار دیگری با آن‌ها داشته باشد. در احادیث نیز آمده که ما باید فرزندان خود و حتی دیگران را به نام نیکو صدا کنیم. در نتیجه ما باید برای یاد و صدا کردن کودکان استثنایی از نام نیکو و درستی استفاده کنیم. متاسفانه روز کودکان استثنایی در تقویم ملی ما به عنوان روز عقب‌ماندگان ذهنی ثبت شده است؛ با وجود آن که کارشناسان همه از ثبت شدن چنین روزی در تقویم ملی مفتخر هستند اما همه ما امیدوار هستیم تا نام این روز تغییر کند از واژگانی صحیح مانند کم‌توان ذهنی، آهسته‌گام یا کودکان استثنایی استفاده شود. پیش از آنکه این کودکان به عنوان کم‌توان ذهنی شناسایی شوند یک کودک هستند و ما نباید به دلیل مشکلاتی که دارند توانایی‌های آن‌ها را نادیده بگیریم.

زاده‌نور ادامه داد: ما برای شناسایی کودکان کم‌توان ذهنی نشانه‌هایی را می‌بینیم که رشد کودک را برای ما مشخص می‌کند. با ارجاع و تشخیص به موقع این نشانه‌ها در کودکان، متخصصان می‌توانند درمان‌های سریع را برای آن‌ها در نظر بگیرند و مشکلات موجود را برطرف کنند. این پیش‌گیری و درمان‌ها برای اکثر طیف‌های کم‌توان ذهنی ممکن است و تنها برای موارد جدی‌تر درمان کامل صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: کم‌توانی ذهنی در جامعه حضور دارد و با تشخیص صحیح آن می‌توانیم شرایط را برای چنین کودکان استثنایی بهتر کنیم و از توانایی‌های آن‌ها بهره ببریم. به طور کلی ۲ درصد از کل جامعه اختلال کم‌توانی ذهنی دارند و ۱۳ درصد از این افراد در دسته مرزی قرار دارند که می‌توانند در جامعه حضور داشته باشند. ما با تشخیص این افراد می‌توانیم از هدر رفتن توانایی آن‌ها جلوگیری کنیم.

او اظهار داشت: ما در جدول ASQ می‌توانیم مسیر رشد کودکان در هر رده سنی را بررسی کنیم. خانواده‌های می‌توانند با نگاه به این جدول رشد فرزند خود را بررسی کنند و متوجه اختلالات احتمالی شوند. برای مثال اگر کودکی در چهار ماهگی گردن نگیرد والدین باید او را پیش متخصص ببرند و از اختلالات او پیشگیری کنند. البته والدین باید در نظر داشته باشند که نکات موجود در جدول تنها می‌توانند نشانه باشند و به هیچ وجه دلیل قطعی نیستند. در نتیجه والدین باید پیش از نگرانی جدی به متخصص مراجعه کنند تا صحت موضوع مشخص شود.

کارشناس کودکان استثنایی گفت: در حال حاضر ما برای تشخیص اختلال کم‌توانی ذهنی به دنبال علت‌های آن هستیم؛ متاسفانه در جامعه افراد تنها ویژگی‌های ظاهری کم‌توان‌های ذهنی را شناسایی می‌کنند، در حالی که بسیاری از افراد با چنین اختلالی هیچ گونه ویژگی ظاهری ندارند. ارزیابی ظاهری تنها در برخی موارد صورت می‌گیرد اما در اکثر موارد به این صورت نیست در نتیجه باید غربالگری به صورت دقیق انجام شود. علت کم‌توانی‌های ذهنی می‌تواند ژنتیکی یا عوامل زیستی باشد.

زاده‌نور افزود: متاسفانه در دوران کرونا بسیاری از فرزندان در خانه ماندند و در نتیجه فعالیت‌های آن‌ها کاهش یافته است؛ به دنبال این مسئله کودکان از آموزه‌های جسمی عقب می‌مانند و عملکرد هوشی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. این مسئله لزوما در نهایت منجر به کم‌توانی ذهنی نمی‌شود اما بر عملکرد آن‌ها تاثیر می‌گذارد. مهم‌ترین مسئله‌ای که اکنون برای تشخیص کم‌توان‌های ذهنی استفاده می‌شود بررسی عملکرد سازگاری آن‌ها با محیط است.

برنامه صبحگاهی “صبح پارسی” که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی حسین قطبی زاده از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع مهارت‌های زندگی برای زوجین بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد قاسمی و کیمیا گیلانی با اعظم زاده‌نور، کارشناس کودکان استثنایی به گفت و گو نشستند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار