رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

نشست رسانه‌ای سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار دبیر این رویداد برگزار شد. نشست رسانه‌ای سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران پیش از ظهر امروز یکشنبه ۳۰ مردادماه با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد در باغ زیبا تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست آذرپندار مطرح کرد: به […]

نشست رسانه‌ای سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار دبیر این رویداد برگزار شد.

نشست رسانه‌ای سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران پیش از ظهر امروز یکشنبه ۳۰ مردادماه با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد در باغ زیبا تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست آذرپندار مطرح کرد: به سیاق همیشگی توضیحاتی درباره آمار و اعداد و ارقام جشنواره بیان می‌کنم. ما سعی کردیم امورات جشنواره را با تأکید سازمان سینمایی و حکمی که زودتر از دوره‌های گذشته برای من صادر شد، زودتر آغاز کنیم. این جشنواره امروز بین‌المللی ترین رویداد سینمایی ایران است. برای این رویداد معتبر باید از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرد. جلسات ستاد جشنواره از سال گذشته آغاز شد و تصمیم‌گیری درباره زمان و فراخوان جشنواره در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در قدم اول سعی کردیم زمان برگزاری را ثابت کنیم. سال گذشته جشنواره از ۲۷ تا ۲ مهر بود. از این جهت که این رویداد سال گذشته در تقویم جشنواره‌ها قرار گرفت، احساس کردیم این تاریخ بین‌المللی باید ثابت شود و به یک تاریخ ثابت برسیم. این تاریخ برای آن زمان فیکس شد. در قدم بعدی فراخوان را زودتر اعلام کردیم. فراخوان ملی و بین‌المللی همزمان منتشر شد. در بحث فراخوان، سیاست‌های کلی جشنواره را اعلام کردیم که همان سیاست‌های کلی انجمن بود و بعدها در سند تحول انجمن هم آورده شد. توجه به بحث تنوع، از طریق فیلمسازی در ژانرها سیاست اصلی بود که سعی کردیم بگوییم اولویت ما در انتخاب آثار، فیلم‌هایی با استاندارد بالا و در قالب ژانر است.

روی خط قرمز زمان‌بندی مقرر ایستادیم

آذرپندار ادامه داد: فصل تراکم تولید فیلم کوتاه از فروردین تا مرداد است و تلاش کردیم با اعلام زودتر فراخوان، سیاست‌ها را زودتر اعلام کنیم تا شاید آثار در جشنواره راحت‌تر پذیرفته شوند در نتیجه این اتفاق زودتر افتاد. امسال ۲۸ فروردین سایت را برای دریافت آثار باز کردیم و تا پنجم مرداد این مهلت وجود داشت که تمدید هم نشد. با اینکه تا الان اصرارهایی وجود داشته و از طرق مختلف این خواسته را گفته‌اند اما سعی کردیم روی خط قرمز خودمان بایستیم و فیلمی خارج از زمانبندی مقرر تاکنون پذیرفته نشده و نمی‌شود. بعد از بسته شدن سایت با یک افزایش آثار در حوزه داخلی مواجه بوده‌ایم که ۱۹۹۶ اثر ثبت شده در جشنواره داریم. در بخش داستانی ۱۳۶۴ اثر، در بخش مستند ۲۶۱ اثر، در حوزه آثار تجربی ۲۶۴ اثر و در بخش پویانمایی ۱۰۷ اثر به دست ما رسیده است.

وی افزود: در بخش بین‌الملل ۵۰۱۲ اثر از ۱۳۱ کشور جهان ثبت‌نام داشتیم و این سرمایه‌ای است که در بین جشنواره‌های داخلی بی‌همتا و محصول زحمت همه است. فرانسه با ۵۷۲ اثر، اسپانیا با ۴۰۱ اثر، هند، چین و آمریکا در رتبه‌های بعدی هستند. در بین ثبت‌نامی ها ۲۵ اثر داریم که پیش‌تر در جشنواره‌های رده الف پذیرفته شده‌اند و این نشان می‌دهد که جشنواره محل رقابت جدی است.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: بازبینی و انتخاب بین این آثار بسیار فرایند پیچیده‌ای است که همکارانم تلاش کردند که اعلام شود. ماراتن بسیار سختی بود البته چون کار را زودتر آغاز کردیم کمی از فشارها کاسته شد. در حوزه داخلی کار هیات انتخاب شروع و بازبینی‌ها آغاز شده است. آنجا هم با ترافیک دلپذیری مواجه شده‌ایم که این نشان از امیدواری ثبت‌نام‌کنندگان دارد.

حضور جدی آثاری از ۵ ژانر در جشنواره سی‌ونهم

آذرپندار گفت: ترکیب شرکت‌کنندگان در بخش داخلی هم به این شکل است که سی درصد شرکت‌کنندگان متعلق به تهران هستند. این عدد تقریباً در همه دوره‌ها اینچنین است و هفتاد درصد مربوط به شهرستان‌هاست، بالاترین آمار بعد از تهران هم متعلق به اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان می‌شود. ما رصدی روی فیلم‌ها به صورت نسبی داشته‌ایم. فیلم‌های متفاوتی با ژانرهای متفاوت در میان آثار متقاضی حضور دارد. این به معنای این نیست که برای داشتن نماینده در یک ژانر، یک اثر ضعیف را می‌پذیریم. این اتفاق نمی‌افتد. ما هفت ژانر را در انجمن اعلام کرده‌ایم که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری انجام می‌دهیم. همین‌جا اعلام می‌کنم ما در پنج ژانر نمایندگان جدی خواهیم داشت، ضمن اینکه تنوع آثار را هم شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: با نگاهی که به تولیدات انجمن و فضای کاری بچه‌ها گرفته‌ایم فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف خواهیم داشت. حتماً در این دوره با آثاری که کپی فیلم‌های موفق سال‌های گذشته در فیلم کوتاه و بلند هستند برخورد سختگیرانه می‌شود، چون شعار جشنواره تنوع بوده است به خاطر همین مجبوریم سخت‌گیرانه برخورد کنیم. این از همان مواردی است که با هیات انتخاب صحبت جدی شده است. آنچه عرض می‌کنم بخشی از توافقات ما با هیات انتخاب بوده است.

دبیر این رویداد تأکید کرد: اتفاق مهم این دوره بنا بر تجربه سال گذشته این بود که تصمیم گرفتیم هیات مشاوران جشنواره را برداریم و هیات انتخاب داشته باشیم. دلیلش هم حواشی سال گذشته نیست، ولی این به معنای نقد و انتقاد به دوره قبلی نیست. ما به‌عنوان اینکه خودمان تولیدکننده هستیم و ۲۴۰ اثر تولید انجمن است، نمی‌توانیم همه اختیارات را به دبیری بدهیم که خودش مدیرعامل انجمن است تا این شائبه ایجاد نشود که نسبت به تولیدات خودمان مهربان‌تر بوده‌ایم. هیات انتخاب این استقلال را خواهد داشت. اگر نکته و حساسیتی هم بوده قبل از آغاز به کار هیأت انتخاب، درباره‌اش با اعضا صحبت کرده‌ایم و بعد آن‌ها کارشان را شروع کرده‌اند. صادقانه باید بگویم نکاتی را به هیات انتخاب گفته‌ایم.. حساسیت‌ها همیشه وجود داشته است. برخی نکاتی که سال گذشته وجود داشته امسال هم بوده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار