رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

مستند «به توان پنج» روایتی از زندگی یک زوج در شمال ایران که صاحب ۵ قلو شده‌اند است که امشب از شبکه مستند پخش می‌شود. مستند به توان پنج به کارگردانی عبدالله حیدری در ششمین جشنواره تلویزیونی حضور دارد و امشب یکشنبه ۶ شهریورماه از شبکه مستند پخش می‌شود. حیدری درباره سوژه این مستند گفت: این فیلم درباره […]

مستند «به توان پنج» روایتی از زندگی یک زوج در شمال ایران که صاحب ۵ قلو شده‌اند است که امشب از شبکه مستند پخش می‌شود.

مستند به توان پنج به کارگردانی عبدالله حیدری در ششمین جشنواره تلویزیونی حضور دارد و امشب یکشنبه ۶ شهریورماه از شبکه مستند پخش می‌شود.

حیدری درباره سوژه این مستند گفت: این فیلم درباره یک زوج جوان در منطقه آستانه اشرفیه روستای دهکا هست که صاحب فرزند ۵ قلو شده‌اند. پدر متولد سال ۱۳۶۲ و مادر متولد سال ۱۳۷۰ است و در سال ۱۳۹۴ متوجه می‌شوند که مادر، ۵ قلو باردار است. این اتفاق در شرایطی رقم می‌خورد که پدر شغل ثابت و خانه شخصی ندارد و بیمه هم نیست.

وی گفت: همین موضوع باعث می‌شود که آنان در آستانه یک تصمیم سخت قرار بگیرند که آیا این بچه‌ها را به دنیا بیاورند یا خیر؟ تصمیمی که با یک جمله از سوی پدر روایت می‌شود؛ او می‌گوید: نباید در کار خداوند دخالت کنیم.

وی اضافه کرد: وقتی خبر تولد این ۵ قلوها را از اخبار شنیدم، برایم جذاب شد که زندگی آنان را در کنار همه سختی‌ها و مشکلاتی که دارند، روایت کنم. به همین دلیل از زمان نوزادی آنان تا ۶ سالگی آنان را در فیلم می‌بینیم.

او درباره ایده اصلی خود از ساخت این مستند گفت: اساس این فیلم، اعتقاد به خداوند و توجه به ویژگی رزاق بودن اوست. بسیاری از خانواده‌ها معتقدند که به دلیل شرایط سخت اقتصادی نباید بیش از یک بچه آورد اما در این فیلم خلاف این موضوع را می‌بینیم. بچه‌های این خانواده اکنون در آستانه ورود به مدرسه‌اند و خوشبختانه هیچ وقت هم مشکلی برایشان پیش نیامده است. او هم کشاورزی می‌کند و هم مسافرکشی و از این طریق روزی خانواده‌اش را تامین می‌کند.

این مستندساز بیان داشت: سابقه حرفه‌ای من «عکاسی مستند» است و این مستند نخستین تجربه من در عرصه فیلمسازی است. عمده توجه من در عرصه عکاسی، تمرکز بر زندگی کودکان و نوجوانان است و تاکنون سوژه‌های متفاوتی از آنان را دنبال کردم. یکی از این سوژه‌ها کودکان مدرسه شین آباد بودند که در آتش سوختند و من یکسال از زندگی آنان پس از آن اتفاق تلخ را به تصویر کشیدم.

حیدری با اشاره به بخش دیگری از این مستند گفت: یکی از اتفاقات قابل توجهی که در این فیلم رقم می‌خورد این است که پدر خانواده بعد از اینکه فرزندانش به دنیا می‌آیند تصمیم می‌گیرد به همه نهادها و ارگان‌ها نامه بزند؛ درخواست او گرفتن کمک مالی از آنان نیست، بلکه تنها درخواست او این است که شغلی بهش بدهند. البته سرنوشت این درخواست او در فیلم به نمایش درآمده است.

کارگردان مستند به توان پنج درباره فرم روایی فیلم خود گفت: بخشی از فیلم مبتنی بر تصاویر آرشیوی است که خود خانواده از آن روزها تهیه کرده و آن را در اختیار من گذاشتند. بخش دیگری از فیلم نیز مصاحبه با خود زوج و نمایش زندگی آنان در کنار بچه‌هاست.

مستند به توان پنج در ۲۷ دقیقه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عبدالله حیدری آماده شده و روز یکشنبه ۶ شهریور ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود. بازپخش آن نیز ساعت ۲۴ و روز بعد ساعت ۹ صبح است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار