رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

در برنامه «ضربان» شبکه سلامت سیما  ۱۴ شهریور دکتر کیانا فرهی میزبان دکتر فاطمه یساری فوق تخصص کلیه و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در خصوص بیماری کلیه و فشار خون به گفتگو پرداختند. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، دکتر یساری گفت: فشار خون بیماری […]

در برنامه «ضربان» شبکه سلامت سیما  ۱۴ شهریور دکتر کیانا فرهی میزبان دکتر فاطمه یساری فوق تخصص کلیه و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در خصوص بیماری کلیه و فشار خون به گفتگو پرداختند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، دکتر یساری گفت: فشار خون بیماری است که مربوط به عروق و رگهای بدن است، هرگاه چربی در رگهای بدن رسوب کند رگ ها تنگ می شوند و در نتیجه خون با فشار بیشتری از این رگ ها عبور می کند و باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود که به دنبال این تغییرات، فرد دچار علائم می گردد.

وی گفت:فشار خون به دلایل متعدد ایجاد می گردد اما شایعترین دلیل بروز فشار خون « *بی علتی* » است و شاید یک سابقه خانوادگی قوی، مهمترین علت فشار خون محسوب شود، در این بین یکی از علل فشار خون ,کلیه است که با ایجاد اشکال در عروق کلیه ویا در بافت کلیه(پارانشیم کلیه),منجر به ایجاد فشار خون میگردد.
اگر رگهای خون رسان کلیه دچار سفتی شوند و رسوب چربی در دیواره آنها ایجاد شود، خون با فشار بیشتری جریان می یابد و در نتیجه باعث تنگ شدن عروق کلیه و کاهش خون رسانی به کلیه میشود که این اختلال هم با افزایش فشار خون و هم با آسیب به بافت کلیه همراه است.
(این پدیده را رنو واسکولار هایپرتنشن مینامند).
او گفت:از دیگر دلایل کلیوی فشارخون، می توان به بیماری های مربوط به پارانشیم کلیه اشاره کرد،
در بیماری های عفونی و یا بیماری هایی که با دفع پروتئین و خون از کلیه همراه است و همچنین در نارسایی حاد و مزمن کلیه،با احتباس آب و نمک در بدن روبرو هستیم که موجب افزایش فشار خون با دلیل کلیوی می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که فشار خون نرمال چه عددی است گفت: به طور معمول فشار خون۱۲۰/۸۰ می باشد که عدد۱۲۰ را فشار سیستول و عدد ۸۸۰را فشار دیاستول می نامند
به هر دلیلی که فشار خون بالاتر از ۱۳۰/۸۵ باشد، بیمار مبتلا به فشار خون محسوب می شود

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار در پاسخ به این سوال که آیا کلیه ها در طی زمان پیر می شوند گفت مانند تمام ارگان های بدن،با افزایش سن با پیری کلیه ها مواجه خواهیم بود و افراد ممکن است درجاتی از نارسایی کلیه را در سنین بالا تجربه کنند.

وی گفت:گاهی علل ثانویه (دیابت ،کم کاری و پرکاری تیروئید و…..)باعث فشار خون میشود که در این صورت نیاز به درمان بیماری زمینه ای است.

استاد نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:جهت تایید بیماری فشار خون،به غیر از انجام آزمایش خون و ادرار, به انجام سونوگرافی کلیه برای اثبات یا رد بیماری های مزمن کلیه نیازمندیم.

دکتر یساری در پاسخ به این سوال که درمان فشار خون کلیوی چگونه انجام میشود گفت: در قدم اول، تغییر سبک زندگی فرد بسیار مهم است: کنترل وزن، کاهش مصرف نمک وچربی ، افزایش فعالیت بدنی،ترک سیگار ودخانیات،دوری از استرس و…. از جمله اقدامات اولیه محسوب می شود و در صورت عدم بهبود در مرحله بعد به سراغ درمانهای دارویی میرویم.
البته در برخی از مبتلایان به فشار خون به فراخور شرایط، درمان های دارویی به فوریت انجام میشود.

دکتر یساری در مورد کلیه پلی کیستیک گفت: این کیست ها ممکن است در سن بالا ایجاد شوند که منشاء مادرزادی دارند ،در صورت وجود تعداد زیاد این کیست ها در کلیه ،احتمال تخریب بافت کلیه و سپس ایجاد فشار خون ونارسایی کلیه وجود دارد.

ایشان در مورد کیست های ساده تک عددی که وابسته به سن هستند ( ۳۵ تا ۴۰ سال) گفت: گزارش یک عدد کیست ساده در سونوگرافی مشکلی نیست.

وی گفت در بیماران مبتلا به فشار خون که مبتلا به تنگی عروق کلیه هستند اگر در مراحل اولیه باشد و زود تشخیص داده شود، به غیر از درمان های دارویی با عمل آنژیوپلاستی رگ کلیه را باز میکنند و کلیه را نجات می دهند که دراین صورت، احتمال درمان فشار خون نیز وجود دارد.

ایشان در پاسخ به این سوال که بیماران مبتلا به فشارخون آیا به غیر از محدودیت مصرف نمک، محدودیت مصرف مایعات هم دارند گفت: فشار خون به تنهایی به محدودیت مایعات نیاز ندارد و تنها به مصرف نمک کمتر و چربی کمتر محدود میشود البته در بعضی از بیماری های کلیوی که نارسایی های پیشرفته دارند مجبور به محدودیت مصرف مایعات هستیم،این محدودیت در افرادی که در کنار فشار خون مبتلا به نارسایی قلبی هستند نیز اعمال می شود

او در پاسخ به این سوال که آیا مصرف لبنیات برای کلیه مشکلی دارد گفت لبنیات هیچ مشکلی برای بیماریهای کلیوی ندارد، حتی در بیمارانی که دچار سنگ کلیه هستند ممنوعیت مصرف لبنیات وجود ندارد البته بهتر است این بیماران از کشک و پنیر کم نمک استفاده کنند.

ایشان گفت سنگریزه ها نمی توانند در کلیه باعث فشار خون یا تخریب بافت کلیه شوند، اما افرادی که سنگ های بزرگ (شاخ گوزنی) می سازند و یا بیمارانی که به خاطر سنگ کلیه, سنگ شکنی و یا جراحی می شوند ممکن است مقداری از بافت کلیه تخریب و در آینده مستعد فشار خون شوند.

برنامه «ضربان» همه روزه از شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۶ از شبکه سلامت سیما به صورت زنده پخش می شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار