رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

برنامه «در آستان خورشید» از قدیمی‌ترین برنامه مناسبتی و مذهبی شبکه سه سیما، امسال نیزهمچون سال های گذشته، حماسه باشکوه پیاده روی اربعین را به شایستگی پوشش داد. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ برنامه «در آستان خورشید» به تهیه‌کنندگی مهدی زمانی بیدختی، قدیمی‌ترین برنامه مناسبتی ومذهبی شبکه سه سیما، […]

برنامه «در آستان خورشید» از قدیمی‌ترین برنامه مناسبتی و مذهبی شبکه سه سیما، امسال نیزهمچون سال های گذشته، حماسه باشکوه پیاده روی اربعین را به شایستگی پوشش داد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ برنامه «در آستان خورشید» به تهیه‌کنندگی مهدی زمانی بیدختی، قدیمی‌ترین برنامه مناسبتی ومذهبی شبکه سه سیما، حضور دیدنی و باشکوه عاشقان حسینی را در ایام اربعین به تصویر درآورد.

میثم آقابیکی از مجریان باسابقه تلویزیون، سال هاست که به عنوان مجری برنامه «درآستان خورشید» توفیق حضور در راهپیمایی عظیم اربعین را درعراق دارد .

به بهانه حضور دوازدهمین سال این برنامه و پوشش تلویزیونی تصاویرعظیم پیاده روی عاشقان حسینی، با وی گفت و گو کرده ایم .

آقابیکی از ۱۳۸۸ توفیق پیدا کرده است در برنامه ای با عنوان «درآستان خورشید» شبکه سه به تهیه کننده مهدی زمانی بیدختی به عنوان مجری حضور پیدا کند. خودش می گوید اگرچه گروه سازنده پیش تر فعالیت‌های متعددی داشته اما این برنامه با نام «در آستان خورشید» نخستین بار به پوشش ویژه برنامه زنده شب نیمه شعبان در کربلا پرداخت و نقطه آغازی بود برای پخش برنامه های مناسبتی از عتبات عالیات و سعادتی حاصل شد که در حرم های مطهر امیرمومنان (ع)، امام حسین(ع) حضرت عباس (ع) و امامین کاظمین و در شهر مقدس سامرا و همین طور کشور سوریه حضور داشته باشد.

وی ادامه می دهد : بعد از این برنامه، در شب های قدر هم ویژه برنامه هایی را در مسجد سهله، مسجد کوفه و مرقد مطهر میثم تمار برای نخستین بار با همت تهیه کننده و گروه برنامه‌ساز به روی آنتن رفته که به تدریج این گونه برنامه های مناسبتی تکامل پیدا کرد و به پوشش حماسه عظیم راهپیمایی اربعین رسید.

آقابیکی گفت: از سال ۱۳۸۹ نخستین بار پیاده روی زائران امام حسین (ع) از نجف اشرف به کربلای معلی به همت همکاران عزیزم در شبکه سه و برنامه « درآستان خورشید» پوشش داده شد که به عنوان مجری توفیق حضور داشتم که البته در سال های بعد آقایان سید کاظم احمدزاده و سید کمال هاشم زاده هم به روایت گری پیاده روی امام حسین(ع) پرداختند که بازتاب خوبی داشت و باعث شد مردم با حال و هوای کربلا در ایام اربعین بیش تر آشنا شوند و باعث تکثیر این حس و حال معنوی و وصف ناشدنی در بین عاشقان حسینی(ع) شد.

وی اظهار داشت: با عنایت خدا و تلاش همکاران «در آستان خورشید»، برنامه ای است که در مناسبت های مختلف مذهبی با حضور در حرم های مطهر عتبات عالیات سعی کرده موضوعات امام شناسی و معرفت شناسی را بیش تر برای عاشقان اهل بیت (ع) مطرح کند.

آقابیکی درخصوص چگونگی طی مسیر پیاده روی درعراق گفت: شروع پیاده روی زائران امام حسین(ع) چند روز قبل از ماه صفر در راس البیشه آغاز می شود که جنوبی ترین نقطه کشورعراق است که در منطقه فاو قرار دارد.

از روز اول صفر اهالی بصره، پیاده روی خود را شهر به شهر و نقطه به نقطه آغاز می کنند تا به کربلای معلی برسند که این اتفاق حدود ۲۰ روز به طول می انجامد.

ما نیز شروع راهپیمایی و پوشش تلویزیونی و زنده این رویداد را از منطقه راس البیشه (آخرین نقطه خشکی عراق با خلیج فارس) آغاز کرده و همراه زائران در سفری بیست روزه راهی کربلای معلی می‌شویم.

گروه برنامه‌ساز «در آستان خورشید» طی این چندسال با برنامه ریزی تهیه کننده برنامه از نقطه آغاز یعنی بصره توفیق همراهی زائران را دارد و سعی کرده ایم این شور حسینی را برای مردم عزیز کشورمان که مشتاق زیارت از راه دورهستند، مخابره کنیم.

مجری«در آستان خورشید» تاکید کرد: ما سعی کردیم با روایتگری این اتفاق عظیم و انتشار و پخش تصاویر ناب راهپیمایی اربعین، معرفت را در بین عشاق امام حسین(ع) تکثیر کنیم. ما پا به پای زائران سیدالشهدا (ع) حرکت می کنیم و با عبور از استان های بصره، سماوه، دیوانیه در نهایت به کربلای معلی می رسیم .

این همراهی و هم قدمی حدود ۲۰ روز طول می کشد و دوربین‌های «در آستان خورشید» تمام تلاش خود را می کنند تا حس و حالی که در بین زائران حسینی وجود دارد به شایستگی و تمام و کمال برای مخاطبان توصیف کنند.

در طی برنامه از قطعات مداحان و ذاکران هم استفاده شده تا پیام واقعه عاشورا، بهتر به بینندگان تلویزیون مخابره شود.

وی خاطرنشان کرد:ما همقدم زائران حسینی هستیم و همچون زائران در موکب ها و منازل مردم در طول مسیر مشایه استراحت می کنیم و به معنای واقعی این یک اتفاق جهادی است که با عشق و علاقه همه همکارانم به ساحت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام رقم می خورد.

مجری «در آستان خورشید» می گوید: پوشش زنده راهپیمایی اربعین برکات زیادی دارد و ما با حضورمان در حرم های مطهر پیام هایی که در اتاق فکر برنامه، طراحی می شود در بخش های کارشناسی و آیتم ها، به جان مخاطب می نشانیم.

آقابیکی با توجه به ضرورت نشان دادن حماسه عظیم مردمی در ایام اربعین در کربلای معلی گفت: این اجتماع بزرگ در اربعین حسینی، مانور و رژه عظیمی در راستای تبری جستن از دشمنان اهل بیت علیهم السلام اقدامات ضد حقوق بشری و دشمنان اهل بیت و بیعت کردن با امام زمان (ع) به شمار می‌رود، ضمن آنکه از سویی اعلام صریح وفاداری وعلاقه شدید محبان و ارادتمندان به ساحت مقدس سیدالشهدا (ع) است.

وی ادامه داد: متاسفانه این رزمایش عظیم به مذاق ابرقدرت رسانه ای دنیا، خوش نمی آید و شاهدیم هر ساله بزرگترین تجمع انسانی را که از روی عشق و حب امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) در ایام اربعین شکل می گیرد، سانسور خبری می کند که همین نکته تاثیر روایتگری اربعین حسینی و نقش رسانه ملی در این خصوص مشخص می شود که در این سال ها ایفای نقش کرده است.

آقابیکی درباره رسالت برنامه «در آستان خورشید» خاطرنشان کرد: ما می خواهیم خاطرات و مشاهدات خود را از این سفر معنوی به جامعه منتقل کنیم تا فضای جامعه به عطر معنویت آن معطر شود و معتقدیم باید این زیبایی ها را روایت کرد.

وی با اشاره به تفاوت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین امسال با سال های گذشته خاطرنشان کرد: امسال پیاده روی اربعین تفاوت مهمی داشت چرا که در دو سال اخیر بخاطر شرایط کرونایی، عاشقان حسینی (ع) از شرکت در این اجتماع عظیم و حضور در کشور عراق محروم بودند. اما امسال موانع مرتفع شد و شاهد حضور چشمگیر عاشقان حسینی (ع) بودیم  و حتی گرمای هوای فصل تابستان که به بیش از ۵۰  درجه هم می رسد، نتوانست مانعی برای حضور پر شور مردم در راهپیمایی اربعین ایجاد کند.

این حرارتی که در دل عشاق حسین دیده می شود مصداق کلام پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند: همانا شهادت امام حسین(ع) چنان حرارتی در دل مومنان ایجاد می کند که تا قیامت خاموش نخواهد شد و این جلوه های بصری امسال خیلی پر رنگ تر است.

آقابیکی ادامه داد: در بین مسیر راهپیمایی شاهد عکس هایی از شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بودیم که در دستان زائران حسینی قرار داشت و نشان از عشق و احترام به این عزیزان دارد. برخی زائران هم عکس های شهدای خود را در طی مسیر راهپیمایی حمل کردند و به نیابت از آن ها حضور عاشقانه ای داشتند که از جلوه های زینت بخش این مسیر بود.

وی همچنین با اشاره به حضور مردم به صورت خانوادگی در راهپیمایی اربعین گفت: این حضور چشم انداز مسیر راهپیمایی را متفاوت کرد و تبدیل به نقطه درخشان اربعین شد.

آقابیکی ادامه داد: تیم ما ترکیبی از همکاران ایرانی و عراقی است و تلاش کردیم این حرکت عظیم را با استفاده از ظرفیت مختلف فنی به زیبایی به تصویر درآوریم .

امسال برای نخستین بار یکی از همکاران مرکز خوزستان خانم سیده زینب بویرده همراه گروه «در آستان خورشید» بودند که با زبان عربی با زوار خانم اربعین صحبت و همزمان برای مخاطبان ترجمه کردند که بازخورد خیلی خوبی داشت و حتی بخش هایی از گزارش ها و مصاحبه ها نیز از تلویزیون عراق پخش شد.

از طرفی سعی کردیم در هر برنامه اسامی شهدای ارسالی از سوی مخاطبان را یاد کنیم تا فراموشمان نشود نعمت امنیت و حضور ما در این مسیر مدیون خون این شهیدان است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار