رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

در فاصله ۱۰۰ روز تا برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نگاهی داریم به تحولات این روزهای سینمای ایران در فاصله حدوداً ۱۰۰ روزه تا برگزاری جشنواره فیلم فجر در چهل و یکمین دوره خود؛ سینمای ایران شرایط متفاوت و خاصی را پشت سر می گذارد. فیلم های پشت خط اکران که […]

در فاصله ۱۰۰ روز تا برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نگاهی داریم به تحولات این روزهای سینمای ایران

در فاصله حدوداً ۱۰۰ روزه تا برگزاری جشنواره فیلم فجر در چهل و یکمین دوره خود؛ سینمای ایران شرایط متفاوت و خاصی را پشت سر می گذارد. فیلم های پشت خط اکران که از یک سو به دلیل محدودیت های کرونا در دو سال اخیر اکنون به حجم قابل ملاحظه ای رسیده و از طرف دیگر به دلیل اوضاع ناپایدار اجتماعی در ماه های اخیر که باعث کم میلی مخاطبین جهت حضور در سالن های سینما گردیده؛ سینمای ایران را در موقعیت حادی قرار داده است. در چنین وضعیتی بسیاری از تهیه کنندگان رغبتی به نمایش آثارشان ندارند و یا حتی از سرمایه گذاری در پروژه های جدید اجتناب می کنند و همین امر شرایط را برای ساخت آثار تازه و شرکت در جشنواره با کندی و سختی مواجه ساخته است به نحوی که بسیاری از پروانه ساخت های صادرشده هنوز مجالی جهت رسیدن به تولید نیافته اند و چشم انداز سینمای ایران را در این موقعیت با ابهاماتی رو به رو کرده است.

از وضعیت سالن های کم رونق سینما و مشکلات سینماداران در تامین هزینه ها و دخل و خرج امور تا امنیت سرمایه گذاری و ترغیب فعالان عرصه تولید به منظور حضور در این مسیر؛ همه و همه باعث شده است تا شاهد رویکردهای دیگری باشیم.

سازمان سینمایی و نهادهای زیر مجموعه آن پروژه هایی را با سرمایه گذاری بخش های دولتی تدارک دیده اند که برخی از آن ها در مرحله فیلمبرداری قرار گرفته و ازسوی دیگر زمزمه های در اولیت قرارگرفتن اکران آنلاین به مانند دوران ابتدایی شیوع کرونا قوت گرفته است که می تواند بیم و امیدهایی را ایجاد نماید. قدر مسلم سینمای ایران نشان داده با بنیه و بضاعت بالا که بخش اعظم آن را می بایست از  نیروی کار خلاق و پای کار خود دانست؛ پدیده ای است که همواره و در شرایط مختلف معادلات را برهم زده است و برگ برنده جدیدی را رو کرده و توانسته از گردنه های پر پیچ و خم عبور نماید که همین امر امیدها را برای برگشت به دوران رونق زنده نگه می دارد. چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که امسال بار دیگر با اضافه شدن بخش بین الملل برگزار می شود؛ می تواند تراز مناسبی جهت ارزیابی توان سینمای ایران در این نقطه جدید باشد.

سینماخانه / حمید عبدالحسینی

در همین زمینه بخوانید:

سینمای ایران؛ اوج یا افول؟!

سینمای صنعتی یا صنعت سینما !؟

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار