رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

بوشهر از پنج ماه پیش (از تیر ماه) که سینما بهمن برای استحکام تعطیل شد، روزهای بدون هنر هفتم را سپری می‌کند، چرا که دیگر سینمای اکران عمومی مرکز این استان نیز معطل اقدام شرکت‌های فیلم‌سازی برای نمایش فیلم است. تیرماه گذشته و پس از فروریختن متروپل غیر استاندارد، تلنگری به سازه‌های ناایمن دیگر شهرها […]

بوشهر از پنج ماه پیش (از تیر ماه) که سینما بهمن برای استحکام تعطیل شد، روزهای بدون هنر هفتم را سپری می‌کند، چرا که دیگر سینمای اکران عمومی مرکز این استان نیز معطل اقدام شرکت‌های فیلم‌سازی برای نمایش فیلم است.

تیرماه گذشته و پس از فروریختن متروپل غیر استاندارد، تلنگری به سازه‌های ناایمن دیگر شهرها هم زده شد، یکی از این موارد سینمای ۵۰ ساله شهر بوشهر بود که تنها محفل سینما دوستان مرکز این استان شده بود و به منظور ایمنی سنجی سازه تعطیل شد.

۱۸ آبان ماه معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران و جمعی دیگر از مسئولان سینمایی کشور برای بررسی و گفت‌وگو درباره آخرین وضعیت فعالیت سینماهای بوشهر به این استان سفر کردند و بازدید و رایزنی‌هایی صورت گرفت.

اما آنطور که مدیر حوزه هنری استان بوشهر می‌گوید: موسسه سینما شهر سازمان امور سینمایی تنها می‌تواند برای تجهیز این مراکز اقدام و در ساخت بنا ورود نمی‌کند؛ از سویی سینما بهمن اکنون در مرحله ارزیابی بنا است و نمی‌توان آن را نوسازی و تجهیز کرد.

به گفته امید پارسایی فرد باید آزمایش‌های فنی روی اسکلت فلزی این بنای ۵۰ ساله انجام و گزارش آن ارائه شود؛ اکنون دفتر فنی برای تامین اعتبار این مطالعات با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مذاکره می‌کند.

اما عزیزاله خورشیدی مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل وترافیک استانداری بوشهر معتقد است که نوسازی سینما بهمن به صرفه نیست و باید با جذب بخش خصوصی با استفاده از زمین موجدود به دنبال ایجاد پردیس سینمایی برای مرکز این استان بود.

او اذعان می‌کند: ساخت این سینما دست‌کم ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد چرا که تنها طراحی آن حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌برد؛ بنابراین راهکار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است تا در این محل به جای بهسازی ساختمان فعلی یک پردیس بنا شود.

بخش خصوصی برای ساخت مجتمع‌های سینمایی در بوشهر حمایت می‌شود

در حالی که تعیین تکلیف سینما بهمن با گذشت پنج ماه از تعطیلی همچنان در پله نخست انجام مطالعات باقی‌مانده، سینما دوستان بوشهری دستکم در آینده نزدیک نمی‌توانند چشم امید به بازگشایی یا حتی نوسازی آن داشته باشند تا از سرگیری فعالیت سینما شهید آوینی تنها چشم انداز موجود برای اکران فیلم‌های به روز در بندر بوشهر باشد.

توقف سینما آوینی پشت چراغ قرمز شرکت‌های پخش فیلم

سینما شهید آوینی که پس از میزبانی از جشنواره فیلم فجر در بهمن گذشته، فعالیت آن متوقف و به یک موسسه خصوصی فرهنگی و تبلیغاتی اجاره داده شده بود، از اواخر شهریور امسال به انجمن سینمای جوانان استان بوشهر سپرده شد.

به گفته رئیس انجمن سینمای جوانان استان بوشهر این سینما با خسارت‌های بسیاری که در این مدت دیده بود، به سینمای جوانان واگذار شد؛ سیستم سرمایشی، کفپوش، چراغ‌های سالن، پرده‌ها و سرویس های بهداشتی‌ این مرکز نیازمند بازسازی بود که برای انجام آنها ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است.

سینما آوینی بوشهر برای تبدیل به پاتوق فرهنگی مناسب است

۱۱ آبان ماه بود که حمیدرضا قائد به ایرنا گفت: تعمیرات همزمان با اکران در این سینما انجام می‌شود؛ او با این پیش بینی که اخذ مجوزهای لازم مشکلی ایجاد نمی‌کند، بیان کرد که انیمیشن پسر دلفینی از هفته آینده به روی پرده نقره‌ای سینما شهید آوینی می‌رود و پس از آن اکران فیلم‌های روز در این سالن ادامه می‌یابد.

اما با شرکت‌های پخش فیلم توافق صورت نگرفت و درهای این سینمای جوان بوشهر همچنان بسته ماند.

قائد پس از سفر مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد به بندر بوشهر، ۱۹ آبان ماه گفت: در حال پیگیری برای انعقاد قرار داد با این شرکت‌ها هستیم و معاون وزیر نیز در این زمینه قول پیگیری داده است.

رئیس انجمن سینما جوانان استان بوشهر می‌گوید حالا مجوز سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران) برای اکران فیلم در این سینما اخذ شده است و با شرکت پخش “فیلم ایران” هم قرارداد امضا شده است اما هنوز پخش فیلم در این سینما معطل اختصاص کد KPM از سوی این شرکت است تا از نظر فنی امکان اکران فراهم شود.

بر این اساس درصورت خوش قولی این شرکت، اکران فیلم سینمایی باید در روزهای آینده در بوشهر از سر گرفته شود اما قائد معتقد است که اعتماد سازی برای اختصاص فیلم‌های روز سینما به مرور اتفاق می‌افتد و ممکن است در ابتدا همه چیز ان طور که باید نباشد.

با توجه به اینکه هر یک از سینماها بوشهر به نحوی با مشکلی مواجه هستندند و سالن سینما آوینی آخرین خانه امید سینما دوستان برای چشم دوختن به اکران‌های روز سینما است، لازم است اقدامات لازم و البته پیگیری‌های قانونی از سوی مسئولان فرهنگی این استان انجام شود تا این این سینما رفته رفته جای خود را در میان فهرست شرکت‌های پخش فیلم و اکران‌های به روز تولیدات سینمایی کشور باز کند.

رئیس انجمن سینمای جوانان استان بوشهر می‌گوید هر چند “پسر دلفینی” اندکی قدیمی شده اما آماده است تا به محض اختصاص قفل فیلم (کد KPM) به روی پرده برود و آغازگر اکران‌های عمومی سینما شهید آوینی باشد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار