به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره حوزه هنری، درباره سیاست سازمان سینمایی سوره برای حمایت از مستندسازان و اکران عمومی آثار آن‌ها گفت: در دوران جدید فعالیت سازمان سینمایی سوره یکی از سیاست‌های مهمی که در حوزه پخش و اکران آثار سینمایی دنبال کرده‌ایم، شکل‌دهی و تقویت زنجیره یکپارچه توزیع آثار و ایجاد تنوع پخش برای حمایت از گونه‌های مختلف فیلم بوده است. بر همین مبنا، در قدم نخست پخش «رویش» را با هدف توجه ویژه به فیلمسازان جوان و آثار خاص شکل دادیم که فرصتی برای دیده شدن و تجربه اکران برای فیلمسازان جوان ایجاد کند. در کنار این موضوع با راه‌اندازی و ساختارمند کردن پخش سیار، به دنبال ایجاد دسترسی‌های جدی‌تر به مخاطب غیرسینمایی بودیم.
جعفریان با اشاره به اینکه هدف پخش «رویش» حمایت از فیلم‌هایی است که در فضای پخش حرفه‌ای در سینماها شانس کمتری برای دیده شدن دارند، افزود: این آثار شامل آثار مستند، فیلم‌های کوتاه و آثار تولیدی فیلمسازان جوانی می‌شود که در حالت عادی، وارد جریان حرفه‌ای پخش در سینما نمی‌شود. در واقع در این طرح با توجه به اینکه ما از پردیس‌های سینمایی چند سالنه بهره می‌بریم، برخی سالن‌های فرعی پردیس‌ها که سالن‌های کوچک‌تری هستند را به این کار اختصاص دادیم.
این مدیر سینمایی در ادامه بیان کرد: اکنون این امکان در حال شکل‌گیری است و با سازوکاری که همکاران ما در دفتر پخش سوره دنبال می‌کنند، به زودی این اتفاق عملی خواهد شد. فیلمسازان علاقه‌مند به شرکت در این طرح می‌توانند درخواست‌های خود را به این دفتر ارایه کنند؛ پس از بررسی بر مبنای سازوکار موجود، شرایط اکران سنجیده شده و این فرصت فراهم می‌شود تا این آثار با شرایط خاص خود در زنجیره سینماهای حوزه هنری به نمایش درآیند.
رییس سازمان سینمایی سوره در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» در پیشرفت سینمای مستند توضیح داد: از گذشته به سینمای مستند علاق‌مند بودم و از همین رو همیشه جشنواره «سینماحقیقت» را دنبال می‌کردم. بنابراین باید بگویم جشنواره «سینماحقیقت» حتماً رویداد مهم و تاثیرگذاری است؛ به خصوص در یکی دو دوره اخیر که به تنوع ژانری آثاری که در بخش مسابقه پذیرفته می‌شدند، توجه بیشتری کرده، در نتیجه به نظرم این رویداد نسبت به گذشته خود مهمتر و جدی‌تر نیز شده چراکه در جهت‌دهی به جریان مستندسازی کشور تاثیرگذاری بیشتری داشته است.
جعفریان ادامه داد: در گذشته شاهد بودیم در دوره‌هایی جنس خاصی از مستند در این جشنواره دیده و بدان پرداخته می‌شد، در نتیجه دایره مخاطبان جشنواره محدودتر بود. اما وقتی به دوره‌های اخیر نگاه می‌کنیم، جشنواره تلاش کرده فراگیرتر شود و دایره بیشتری از مستندسازان و علاق‌مندان به سینمای مستند را به خود جذب کند. می‌توان گفت این تفاوت ملموس این سال‌هاست و جای خوشحالی دارد.
وی درباره اینکه آیا حمایت ویژه‌ای از طرف سازمان سینمایی سوره برای برگزیدگان جشنواره «سینماحقیقت» در نظر گرفته شده است یا خیر؟ بیان کرد: برای حمایت از فیلمسازان برتر و استعدادهایی که در جشنواره «سینماحقیقت» دیده می‌شوند، ما به جز بستر «رویش» که پیش‌تر درباره آن توضیح دادم، به شکل سیستماتیک سازوکار دیگری نداریم اما مرکز مستند سوره حتماً جشنواره را رصد کرده و با مستندسازان مستعد و علاقه‌مند وارد تعامل و گفتگو می‌شود. علاوه بر این، اگر این افراد پیشنهاداتی برای تولید مستند داشته باشند، می‌توانند آن را با مرکز مستند سوره مطرح کنند. پس از بررسی طرح و ایده آنها، زمینه برای تولید اثر بعدی‌شان فراهم خواهد شد.
رییس سازمان سینمایی سوره در پایان با اشاره به برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ عنوان کرد: علاوه بر برنامه‌های مذکور، ما در سال پیش رو سیزدهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ را برگزار می‌کنیم که یکی از بخش‌های این جشنواره، سینمای مستند است و این امکان از طریق این رویداد نیز فراهم است تا علاقه‌مندان به سینمای مستند با گونه آثار خیلی کوتاه در این حوزه، شانس خود را برای موفقیت و دیده‌شدن امتحان کنند.