این مستندساز در پاسخ به این پرسش که چه شد تصمیم به ساخت اثری درباره این موضوع گرفته است، بیان کرد: پس از جریاناتی که برای سعید مولایی ملی پوش جودوکار و درنهایت پناهندگی آن رخ داد، و همچنین ارتباطی که خود با ورزشکاران داشتم به صورت مستقیم با مشکلات آن‌ها در مواجهه با حریفان اسرائیلی آشنا بودم. به همین دلیل پس از دریافت گزارشاتی تازه از این افراد با توجه به اهمیت این اسناد تصمیم به ساخت مستندی درباره این موضوع گرفتم.

او درباره مدت زمانی که ساخت این فیلم زمان برده است، عنوان کرد: تقریبا ۶ ماه از تحقیقات تا پیش‌تولید این اثر زمان برد و پس از یک دوره اولیه تحقیق، پژوهش و جمع‌آوری مطالب، مصاحبه با افرادی که نیاز بود را آغاز کردیم که در ادامه با مکتوب شدن این مصاحبه‌ها وارد مراحل تولید و فیلمبرداری شدیم. در حوزه تولید نیز با توجه به بازنویسی فیلمنامه اثر، نزدیک به ۶ ماه دیگر درگیر فیلمبرداری و مراحل تولید بودیم.

کرمی در پاسخ به این پرسش که آیا در ساخت مستند «بازمانده» با چالش و مشکلاتی همراه بوده است یا خیر، بیان کرد: باید بگویم از آن‌جایی که دوستانی در حوزه ورزش دارم مشکلات خاصی در تولید مستند برای ما به وجود نیامد اما چالشی که وجود داشت مصاحبه نکردن مدیرانی بود که در راس امور قرار داشتند، مانند وزیر ورزش و جوانان، معاون وزیر، رییس کمیته ملی المپیک و… چراکه حضور در مستند و صحبت با ما ممکن بود بار حقوقی برای آن‌ها ایجاد کند و درنهایت کمیته جهانی المپیک چالش‌هایی را برای آن‌ها به وجود آورد. به همین دلیل ما در این مستند صحبت‌ها و موضع‌گیری‌های ورزشکاران و روسای فدراسیون‌ها را در اثر خود ثبت کرده‌ایم.

این مستندساز در پایان درباره جشنواره «سینماحقیقت» و تاثیرگذاری بیشتر آن گفت: باید بگویم این مستند ساخت اول من محسوب می‌شود و اولین دوره حضورم به عنوان یک فیلمساز در این جشنواره به شمار می‌آید اما فکر می‌کنم اگر در کنار جشنواره شرایطی فراهم شود تا سرمایه‌گذاران بیش از پیش به حضور در آثار مستند گرایش پیدا کنند و مستندهای جشنواره نیز به شکل گسترده‌تری دیده شوند. همچنین فکر می‌کنم باید برنامه‌ریزی‌های بیشتری نیز برای نمایش و اکران آثار مستند از سوی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی چه برای آثار تولیدی خود و چه آثار خارج از مرکز صورت بگیرد تا شاهد افزایش مخاطبان بیشتری نیز در سینمای مستند باشیم.

عوامل مستند «بازنده» عبارت‌اند: از کارگردان: علیرضا کرمی، تهیه‌کننده: محمدجواد رئیسی، مدیر تولید: علیرضا صدرالدینی، تصویربردار: امیر محمدی، تدوین: مهدی انصاری، مجری طرح: گرا فیلم، صداگذار: سعید بابایی، جلوه‌های بصری: امیرحسین زنجانی.

منبع: سوره سینما