رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه ای ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شانزدهم آذر از آجرهای شکل‌دهی به انقلاب اسلامی بود و همواره باید آن را مورد احترام قرار داد و آن را واکاوی کرد چرا که تاریخ همواره در حال تکرار است؛ برای مثال درگیری ایران با آمریکا بسیار دیرینه […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه ای ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شانزدهم آذر از آجرهای شکل‌دهی به انقلاب اسلامی بود و همواره باید آن را مورد احترام قرار داد و آن را واکاوی کرد چرا که تاریخ همواره در حال تکرار است؛ برای مثال درگیری ایران با آمریکا بسیار دیرینه است و صرفا مربوط به انقلاب اسلامی نمی‌شود و حتی در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ وجود داشته است. متاسفانه معمولا واکاوی لازم برای رویدادهای مهم تاریخی صورت نمی‌گیرد؛ در آن دوره‌ها اتفاقاتی صورت گرفت که منافع ملی ما را در خطر انداخت.

ظهره‌وند ادامه داد: ما باید همواره به رفتارشناسی آمریکایی‌ها بپردازیم و بدانیم که آمریکا و انگلیس در کنار نوچه‌های خود، عربستان و رژیم صهیونیستی سعی دارند اختلالی در کشور ایران ایجاد کنند. در سال ۱۳۳۲ اتفاقی افتاد که واکنش آن در ۱۶ آذر دیده شد. زمانی که مصدق نفت را ملی اعلام کرد چالشی با بریتانیا صورت گرفت و به همین دلیل مصدق دچار اشتباه شد که اگر به آمریکا متوسل شود می‌تواند فشارهای انگلیس را رد کند. همین مسئله باعث می‌شود که آمریکایی‌ها از موقعیت سوءاستفاده کنند.

وی افزود: در آن زمان متاسفانه رسانه به صورت امروزی وجود نداشت و افراد نیز سواد کافی برای مطلع شدن از اتفاقات نداشتند و جامعه نخبگانی نیز متفرق بودند؛ آمریکایی‌ها در آن زمان گلیم را از زیر پای همه کشیدند و باعث نابودی جبهه ملی شدند. در آن جا مردم سعی کردند نهضت مقاومت ملی را شکل دهند و از بازاری‌ها و دانشگاهی‌ها کمک گرفتند.

او اظهار داشت: آمریکا آن زمان ۲۱ میلیون دلار هزینه‌ کرده بود تا جریانات را شکل دهد و تصور می‌کرد موفق شده اهداف خود را عملی کند. در آن زمان نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران می‌آید تا مشروعیت حکومت پهلوی را ایجاد کنند و بررسی در منطقه داشته باشند. در همان مقطع نخست وزیر رابطه با انگلیس را بازسازی می‌کند و به دنبال این مسئله مردم به اعتراضات ادامه می‌دهند. در زمان حضور نیکسون در ایران تظاهرات همچنان ادامه دارد و تا سه روز پیش می‌رود که در روز شانزدهم سه دانشجو به شهادت می‌رسند.

ظهره‌وند گفت: محیط دانشجویی همواره توجهی به منافع ملی دارد که افراد در آن ایثارگری دارند؛ ما همواره در شرایطی توانسته‌ایم به موفقیت برسیم که ایثارگری اتفاق افتاده و افراد منافع ملی را به شخص خود اولویت داده‌اند. مطالبه دانشگاه باید همواره کلان باشد و مسائل ملی در آن دنبال شوند.

وی افزود: زمانی که مسائل کلان توسط دانشجویان دنبال می‌شوند ارزش جنبش آن‌ها نیز بالاتر می‌رود؛ به دنبال این مسئله در دانشگاه نباید سیاست‌زدگی وجود داشته باشد و رفتارهای نادرست دیده شود.

او ادامه داد: ما شاهد آن هستیم که هر زمان که کشوری به آمریکا و انگلیس اعتماد کرده دچار مشکل شده چرا که این دو کشور هیچ زمان به منافع کشورهای دیگر اهمیتی نمی‌دهند؛ همانطور که مشخص است کشورهای همسایه که با دخالت آمریکا مواجه شدند روزهای خوشی را به خود ندیده‌اند. همچنین ما باید بدانیم که هر جا آن‌ها هستند منافع ما از دست می‌رود.

گفتنی است؛ «سلام تهران» برنامه‌ای صبحگاهی به تهیه کنندگی مازیار مهاجر سلطانی و علی شعبانی است که هر روز صبح ساعت ۸ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. اطلاعات بیشتر درباره «سلام‌ تهران» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @Salamtehrantv5 بارگذاری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار