به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، حدیث جان‌بزرگی، مستندساز در گفت‌و‌گو با پانا درباره موضوع مستند «واهگ» که اواسط شهریور امسال متقاضی حضور در شانزدهمین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» شده است گفت: این مستند داستان زنی بلوچ را روایت می‌کند که در مناطق محروم بلوچستان، کارهای فرهنگی و پرورشی برای کودکان انجام می‌دهد. منطقه ای که زیرساخت‌های آموزشی و پرورشی آن بسیار کم است.
وی درباره چگونگی انتخاب سوژه برای آثارش گفت: اغلب، پدیده‌ یا اتفاقی نظرم را به سوی خود جلب می‌کند و بعد به بررسی پیرامون آن پرداخته و شروع به ساخت می‌کنم. اما برای من مستند «واهگ» در امتداد دو مستند قبلی‌ام بود. می‌خواستم سراغ زنی در منطقه‌ای روستایی بروم که باوجود محدودیت‌ها و محرومیت‌های بسیار، فعالیت‌های اثرگذار انجام می‌دهد. باتوجه به علاقه‌ای هم که به کار در منطقه بلوچستان داشتم، این سوژه را انتخاب کردم.
این مستندساز درباره چالش‌های ساخت «واهگ» گفت: آنقدر علاقه داشتم این سوژه را بسازم و برایم تاثیرگذار بود که پای تمام مسائل و مشکلانی که در روند ساخت پیش می‌آمد ایستادم‌. چالش اصلی من محدودیت بودجه بود. ارگان‌هایی که کارشان حمایت از مستند است محدود هستند و همان‌ها هم برای قرارداد بستن با این پروژه تصمیم مشخصی نداشتند. تا یک جا جلو می‌آمدند و سپس جواب منفی به من می‌دادند. در نهایت و پس از ساخته شدن فیلم، «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» پای این کار آمد و در هزینه‌ها مشارکت کرد.

وی درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: «سینماحقیقت»، بزرگ‌ترین جشنواره تخصصی مستند در کشور است. اغلب هنرمندان و مخاطبان پیگیر اخبار این رویداد سینمایی هستند و حضور در این جشنواره برایشان مهم بوده است. اعتبار «سینماحقیقت» از سابقه‌ای است که دارد، آثار و فیلمسازهایی که تا کنون در این جشنواره حضور پیدا کرده‌اند و کارگاه‌ها و مسترکلاس‌هایی که توسط جشنواره برگزار شده است.
جان بزرگی درباره اکران‌های آینده این اثر گفت: من از هر بستری که بتوانم برای اکران این مستند استفاده می‌کنم. زیرا این مستند را ساختم تا صدای زنان بلوچستان باشم. دلم می‌خواهد با نمایش آن به طیف وسیعی از مخاطبان و همین‌طور مدیران و مسئولان، اندک تاثیری ایجاد کنم تا نگاهی به وضعیت و زندگی مردم آن منطقه داشته باشند.
وی گفت: تریبون مستندسازها برای صحبت کردن درباره مسائل و مشکلات و بیان اعتراض‌هایشان همین آثاری است که می‌سازند و همین جشنواره‌ها است. تریبون سایرین ممکن است جایی دیگر باشد. اما برای من این است و ترجیح می‌دهم از این تریبون استفاده کنم.

آدم‌ها درباره موضوعات مختلف ممکن است دیدگاه و نظرات مختلفی داشته باشند. من به نظر همه کسانی که جشنواره «سینماحقیقت» این دوره را تحریم کردند احترام می‌گذارم. هرکس با توجه به شرایط خودش تصمیم به انجام کاری می‌گیرد. فکر می‌کنم همه باید به هم احترام بگذاریم.
جان بزرگی گفت: کسانی که این دوره از جشنواره را تحریم کردند، شاید اگر در شرایط من بودند یا به گونه‌ای که من به مسایل نگاه می‌کنم نگاه می‌کردند تصمیم دیگری می‌گرفتند. به هرجهت هرکس با توجه به شرایطی که دارد تصمیم می‌گیرد، من هم تصمیم گرفتم با حضور در این دوره از جشنواره «سینماحقیقت»، تصویر جدیدی از زنان بلوچستان نشان دهم و صدایشان باشم. آنها صدایی ندارند. صدایشان باید شنیده شود، تصویرشان باید دیده شود!