رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

فیلمبردار «جن گیر»، «ارتباط فرانسوی» و «شبکه» در ۸۶ سالگی از دنیا رفت. به نقل از ورایتی، اوون رویزمن که فیلمبردار بسیاری از فیلم‌های برتر نسل پیش بود، در ۸۶ سالگی درگذشت. رویزمن پنج بار برای «ارتباط فرانسوی»، «جن‌گیر»، «شبکه»، «توتسی» و نیز «وایات اِرپ» وسترنی از سال ۱۹۹۴ نامزدی اسکار را کسب کرده بود. […]

فیلمبردار «جن گیر»، «ارتباط فرانسوی» و «شبکه» در ۸۶ سالگی از دنیا رفت.

به نقل از ورایتی، اوون رویزمن که فیلمبردار بسیاری از فیلم‌های برتر نسل پیش بود، در ۸۶ سالگی درگذشت.

رویزمن پنج بار برای «ارتباط فرانسوی»، «جن‌گیر»، «شبکه»، «توتسی» و نیز «وایات اِرپ» وسترنی از سال ۱۹۹۴ نامزدی اسکار را کسب کرده بود. وی سال ۲۰۱۷ یک جایزه اسکار افتخاری برای نقش موثرش در صنعت سینما دریافت کرد.

وی همچنین در سال ۱۹۷۲ برای فیلمبرداری فیلم ویژه «لیزا با یک Z» ساخته باب فوسه نامزدی امی را به دست آورده بود و سال ۱۹۹۷ نیز با جایزه یک عمر دستاورد انجمن سینماگران آمریکا تجلیل شده بود.

رویزمن با سیدنی پولاک در ۵ فیلم همکاری کرد که شامل «سه روز کندر»، «اسب‌سوار برقی»، «غیبت مالیس»، «توتسی» و «هاوانا» ‌می‌شد. اما قبل از پولاک، این فیلمبردار یک رابطه کار کلیدی با ویلیام فریدکین ایجاد کرده بود که «ارتباط فرانسوی» در سال ۱۹۷۱ حاصل آن است.

این فیلم گرچه دومین فیلمبرداری رویزمن بود اما شیوه فیلمبرداری هیجان‌انگیز و سریع تعقیب و گریز اتومبیل‌ها در این فیلم به جایگاهی ویژه در سینما دست یافت. رآلیسم مستندی که وی برای کل این فیلم با فیلمبرداری در لوکیشن‌های خیابان‌های نیویورک به کار برد، صحنه‌های فیلم را بسیار واقعی کرد.

درباره این فیلم گفته شده نتیجه فیلمبرداری «ارتباط فرانسوی» می‌تواند به خودی خود یک کتاب درسی برای فیلمبرداری باشد.

وی بار دیگر با فریدکین در فیلم «جن‌گیر» همراه شد و تلاش کرد تا به اثری دست یابد که باورکردنی باشد و این بار نه به سبک مستند «ارتباط فرانسوی» که بدون پرت کردن حواس تماشاگر سعی کرد به مخاطبان بباوراند چه اتفاقی دارد می‌افتد.

این فیلمبردار تجربه «ارتباط فرانسوی» را در «گرفتن پلهام یک دو سه»‌در سال ۱۹۷۴ تکرار و یک تعقیب و گریز تماشایی با اتومبیل را خلق کرد.

رویزمن برای فیلم «شبکه» ساخته سیدنی لومت تا حد امکان تاریکی بصری را وارد دنیای پرنور اتاق‌های خبر تلویزیون، استودیوها و اتاق‌های مدیران کرد و موجب شد تا مجله آمریکایی سینماتوگراف «شبکه» را نقطه اوج کارنامه وی و لومت بنامد.

این فیلمبردار در ژانرهای مختلفی کار کرد از درام‌های جنایی چون «ارتباط فرانسوی» و «باندی که نمی‌توانست مستقیم شلیک کند» جیمز گلداستون، «گرفتن پلهام یک دو سه»، «زمان مستقیم» و «تیله سیاه» تا فیلم‌های ترسناک مانند «جن‌گیر» و «همسران استپفورد». اما رویزمن یک فیلم طنز کلاسیک یعنی «شبکه» و فیلمبرداری فیلم‌های تریلر چون «سه روز کندور»، «غیبت مالیس» و «تپ‌ها» و درام‌های تاریخی چون «اعترافات واقعی» و «هاوانا» تا درام‌های معاصر چون «ویژن کوئست»، «گرند کنیون» و فیلم‌های کمدی چون «دوباره بنواز سام»، «بچه دل شکسته»، «اسب‌سوار الکتریکی»، «توتسی»، «تا حد مرگ دوستت دارم»، «خانواده آدامز»، «بوسه فرانسوی»، فانتزی موزیکال «گروه کلوپ قلب‌های تنهای گروهبان فلفل» و حتی وسترن «بازگشت مردی به نام اسب» و «وایات ارپ» را در کارنامه داشت.

رویزمن علاوه بر نامزدی اسکار برای فیلم «وایات اِرپ» به کارگردانی لارنس کاسدان با بازی کوین کاستنر، برای این فیلم نامزد دریافت جایزه انجمن فیلمبرداران آمریکا (ASC) نیز شده بود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار