رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد) ساعت ۲۳ شب چهارشنبه ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ضمن حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر، درباره حواشی جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر، رویکردهای دولت به این رویدادها، نمایشگاه‌های صنایع فرهنگی، برنامه‌های پیش رو برای فعالان رسانه‌ای و اقدامات انجام‌شده اخیر در حوزه فرهنگ و هنر گزارشی ارائه داد. وزیر ارشاد درباره […]

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد) ساعت ۲۳ شب چهارشنبه ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ضمن حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر، درباره حواشی جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر، رویکردهای دولت به این رویدادها، نمایشگاه‌های صنایع فرهنگی، برنامه‌های پیش رو برای فعالان رسانه‌ای و اقدامات انجام‌شده اخیر در حوزه فرهنگ و هنر گزارشی ارائه داد.

وزیر ارشاد درباره حواشیِ پیش‌آمده خصوصاً در افتتاحیه و اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر گفت: این جشنواره با استقبالِ خوبی از سوی مردم و هنردوستان روبه‌رو شد.

محمدمهدی اسماعیلی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که از ابتدا در محور اولویت‌های ما قرار داشت، حوزه فرهنگ بود. ما قصد داشته و داریم تا این فضای موجود را در بخش‌های فرهنگی و هنری به نفع حضور همه بخش‌ و اقلیم‌ها تغییر دهیم و برای همه جوانان ایرانی، فرصت‌هایی را فراهم کنیم.

او درباره ایده‌ی تمرکززدایی از تهران در این جشنواره‌ها توضیح داد: حوزه هنری کشور گویی در مناطق خاصی از تهران محصور شده و ما باید این حصار را بشکنیم.‌ اگر ما از عدالت فرهنگی زیاد می‌گوییم به این دلیل است هنرمندانِ همه‌ شهرها باید دیده شوند.

اسماعیلی درباره کلیات برنامه‌ریزی جشنواره‌های فجر بیان کرد: صفر تا صد این جشنواره‌ها حاصل برنامه‌ریزی‌های دقیق بود.

او درباره برابرسازی فرصت‌ها نیز گفت: تئاتر شهرستان‌ها تا سال‌های پیش روی سی‌دی ضبط و تماشا می‌شد اما امسال هنرمندان در چهار منطقه از کشور جمع شدند و جشنواره تئاترهای منطقه‌ای را اجرا کردند و مشارکت همگانی اتفاق افتاد. ما در نوع حضور جامعه هنری ایران در بهترین جشنواره‌های کشور، این تغییر را ایجاد کردیم.

اسماعیلی اضافه کرد: در جشنواره تئاتر فجر امسال، هنرمندان بسیاری از همه سلایق با انواع پوشش‌ها و گویش‌ها حضور داشتند و ما می‌توانیم در حوزه فرهنگ و هنر تغییراتی بنیادی را به نفع تمام مردم انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز اول چهل‌ویکمین دوره از جشنواره فیلم فجر را با استقبال فوق‌العاده مردم توصیف کرد و از راه یافتنِ ده‌ها فیلم‌اولی به بخش‌های مختلف داوری در جشنواره خبر داد.

طبق گفته‌ اسماعیلی، تعداد قابل‌توجهی از آثار جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر از استان‌های گوناگون مانند سیستان‌ولوچستان، آذربایجان غربی، خراسان، کردستان و… شرکت داده شده‌اند.

وزیر ارشاد معتقد است تعدد کاراولی‌ها و تعدد آثاری که از استان‌های دیگر شرکت داده شده‌اند، حاصل اعمالِ سیاست مرکززدایی از فضای فرهنگی و هنری کشور در دولت سیزدهم  است.
او همچنین کارهای هنری را ملزم به داشتنِ روح زندگی و افزایش روحیه امیدواری دانست و آثار این جشنواره را دارای تنوع و کیفیتِ بالا برشمرد.

محمدمهدی اسماعیلی بیان کرد: سال گذشته ۲۲ فیلم و امسال از ۷۵ فیلم که ثبت‌نام کرده بودند، ۲۴ فیلم به بخش داوری راه پیدا کرده‌اند؛ به این معنا که بیش از چهارهزار نفر درگیر ساخت و تولید فیلم‌ها بوده‌اند. همچنین در بخش داوری فیلم‌ها، یک‌ پویانمایی شرکت داده شده‌ است. امسال از بیش از ۳۱ کشور در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده بودند. همچنین بیش از ۱۴۰ مهمان سرشناس بین‌المللی در حوزه سینما در ایام جشنواره حاضر خواهند شد.

وزیر ارشاد درباره علت حذفیات و تغییرات جشنواره‌ی امسال با سال‌های پیش، نظیر حذف «فرش قرمز»، حذف اصطلاح «کاخ جشنواره» و حذف «سیمرغ آرای مردمی» این‌طور تشریح کرد: جشنواره فجر، جشن و بهار سینمای ملی ایران است؛ بنابراین عنوان این جشنواره هنری باید نسبتی با موضوع آن برقرار کند چراکه قرار است هم «سینمای ملی ایران» و هم «سینمای فجر انقلاب اسلامی» را در بر بگیرد.

او افزود: ماموریت ما بومی‌سازی این جشنواره است، چنانکه قبلاً به این ماموریت کم‌توجهی شده بود. همه اجزا، از عناصر و نمادهای محیطی گرفته تا مجریان و برگزارکنندگان باید در نسبت با این دو موضوع باشد. ما فرش قرمز را از جشنواره پارسال حذف کردیم چراکه بنا داریم جشنواره سینمای ملی ایران را برگزار می‌کنیم و نباید حرکات غربی‌ها را تکرار کنیم. بنابراین این مسئله ضمن بررسی در شوراهای مربوط به‌همراه اصطلاح کاخ جشنواره حذف شد تا کار در تراز سینمای ملی بنشیند.
اسماعیلی همچنین حذف آرای مردمی را تصمیمی از سال پیش برشمرد و آن را در واکنش به اختلال‌های اینترنتی حین اکران و ثبت آرای مردمی، در نتیجه بی‌عدالتی در رای‌گیری دانست.

او درباره نزدیکی آثار ارائه‌شده در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به تراز انقلاب اسلامی توضیح داد: من همه فیلم‌ها را ندیده‌ام اما گزارش‌ همکاران از محتوا و کیفیت فیلم‌ها مشعوف‌کننده است. تقریباً بخش عمده‌ای از هدف‌گذاری‌مان برای تغییر رویه و اصلاح ریل قطار فرهنگ و هنر اتفاق افتاد. هرچند بسیاری افراد در فضای بین‌الملل سعی کردند تا فیلم‌ها را در فشار سنگین بگذارند چراکه دشمن و سیاست تروریسم رسانه‌ای تلاش می‌کرد بعد از جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ روی کاهش هیجانات و نشاط جشنواره‌های فجر اثر بگذارد.

اسماعیلی درباره جایزه «قلم‌مقدس» یا نشان «رضا مقدسی» که زین‌پس به منتخب روزنامه‌نگارانِ تراز انقلاب اسلامی اهدا می‌شود و مراسم رونمایی آن دیروز چهارشنبه ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با حضور جمعی از فعالان رسانه در تالار رودکی برگزار شد، نیز این‌طور گفت: این جایزه برای تجلیل از روزنامه‌نگارانی است که مجاهدت‌هایی در حوزه قلم داشته‌اند، از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تعبیه شده و یکی از جایزه‌های جدیدی است که با هدف همدلی و دیده شدنِ همه اقشار رسانه به مجموعه جوایز جشنواره‌های دهه فجر اضافه شده است.

از آن‌جایی‌که بیمه، امنیت شغلی، معیشتی و پرداختی حقوق خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و بعضی از فعالان رسانه با ناپایداری و عدم تناسب با شرایط اقتصادی دست‌به‌گریبان است، وزیر ارشاد وعده داد دغدغه‌های این قشر را ساماندهی خواهد ‌کرد. او هم‌چنین تاکید کرد لایحه جامع روزنامه‌نگاری به‌زودی در مجلس تصویب می‌شود.

او درباره طرح «قرارگاه محرومیت‌زدایی از مناطق محروم» در ۷۰ شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر بدین‌صورت آموزش دیده‌اند و این تعداد باید در بخش‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری به کار گرفته شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان و درباره نمایشگاه‌های شهر خانواده و مواضع نسبت به حوزه حجاب و پوشاک اسلامی گفت: نگاه دولت به حوزه حجاب، نگاهی فرهنگی است. ما از ابتدا تاکید داشتیم برای اصلاح پوشش، کار فرهنگی انجام دهیم.

او درباره نسبت اقتصاد و فرهنگ و اهمیت و لزوم توجه به آن نیز این‌طور پاسخ داد: یکی از حوزه‌های مورد اهتمام «دولت» توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر است. متاسفانه ذهنیت‌های اشتباهی در جامعه وجود دارد که حوزه فرهنگ را پُرهزینه‌ و کم‌فایده می‌داند. اگر فرهنگ توجه لازم را کسب کند، حوزه پیشرانی خواهد بود.

اسماعیلی افزود: در ایران نزدیک به ۷۰۰ سینما داریم و تقریباً ۲۰۰ سینما در دو سال‌ اخیر اضافه شده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار