رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 23 April

سخت است بخواهیم درباره فیلمی از کیومرث پوراحمد حرف بزنیم وقتی با اثری آشفته، شعاری و بدون صناعت طرفیم. برای کارگردانی که شب یلدا، قصه های مجید و اتوبوس شب را ساخته، رسیدن به چنین فیلم بی حوصله و سردرگمی عجیب و دور از انتظار است. در فیلم با آدمهایی طرف هستیم که از تیپ […]

سخت است بخواهیم درباره فیلمی از کیومرث پوراحمد حرف بزنیم وقتی با اثری آشفته، شعاری و بدون صناعت طرفیم. برای کارگردانی که شب یلدا، قصه های مجید و اتوبوس شب را ساخته، رسیدن به چنین فیلم بی حوصله و سردرگمی عجیب و دور از انتظار است. در فیلم با آدمهایی طرف هستیم که از تیپ بودن فراتر نمی روند و فیلمساز سعی کرده دیالوگهایی را که جنبه آموزشی و آسیب شناسی دارد بدون هیچ ظرافت دراماتیک و نمایشی از دهان آنها به گوش مخاطب و احتمالاً مسئولین برساند. مجموعه ای از رفتارهای بی منطق و بدون کارکرد دراماتیک از آدم ها می بینیم که عملکرد گذشته شان را نقض می کند و تماشاگر را با موقعیت هایی بیشتر‌ کمیک رو در رو می کند تا اینکه بخواهد حس تراژیک او را برانگیزد. ژانر فیلم از یک طرف با المان های ملودرام مدعی همچنان فیلمی است و از سوی دیگر داعیه فیلمی در گونه جنایی را دارد که در نهایت هیچ یک از این دو نیست. برای پوراحمد که سابقه ساخت فیلمی در یک لوکیشن و تنها با یک بازیگر را در ۹۰ دقیقه در کارنامه دارد. این میزان شلختگی و سرسری بودن در دکوپاژ، اندازه نماها و قاب بندی باورنکردنی است. در پرونده باز است همه چیز در سطح باقی می ماند چه عشق  و چه نفرت و انتقام …!

سینماخانه / حمید عبدالحسینی

در همین زمینه بخوانید:

(۱۵) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر ۴۱؛ «سرهنگ ثریا»

(۱۴) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر ۴۱؛ «عطرآلود»

(۱۳) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر ۴۱؛ «سرهنگ ثریا»

اخبار مرتبط

نظرات

  • فیلم پرونده باز است اثری ماندگار در تاریخ سینما خواهد شد به شرط آنکه بی طرفانه و منصفانه نقد شود. در اینجا نقد فیلم پرونده باز است بسیار سوگیرانه نوشته شده. انگار نقد کننده هدف تخریب داشته تا نقد. به جرات میتوانم بگویم اتوبوس شب، کفشهایم کو و پرونده باز است سه اثر بی نظیر کیومرث پوراحمد در سینمای اجتماعی محسوب میشوند که تنها محدود به جامعه ایران نیستند. مخاطب مشکل را از زاویه ای متفاوت میبیند و دوربین چشم مخاطب را به سمت و سویی هدایت میکند که قبلا متوجه آن نبوده. تفاوت در زاویه دید در این سه اثر بی نظیر است. در اینجا مجال طرح بقیه ویژگیهای مثبت این آثار سینمایی نیست.



آخین اخبار