رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

جشنواره هفدهم فیلم مقاومت در حالی در خلیج فارس کار خود را دنبال می‌کند که اهالی آن در دهکده‌ای دور هم جمع شده‌اند و به تبادل تجربه و دانش با خود و اساتید مدعو جشنواره می‌پردازند. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛ جشنواره مقاومت این روزها در […]

جشنواره هفدهم فیلم مقاومت در حالی در خلیج فارس کار خود را دنبال می‌کند که اهالی آن در دهکده‌ای دور هم جمع شده‌اند و به تبادل تجربه و دانش با خود و اساتید مدعو جشنواره می‌پردازند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛ جشنواره مقاومت این روزها در دهکده گردشگری پازارگاد میزبان فیلمسازانی است که در این رویداد دور هم جمع شده‌اند تا آینده سینمای مقاومت را بسازند چرا که این جشنواره صرفا به منظور پخش فیلم و اهدای جوایز برگزیدگان برپا نشده است و چشم‌انداز دراز مدتی را دنبال می‌کند.

اهالی جشنواره هفدهم حال و هوای دیگری داشته و دارند، از همان لحظات نخستین آشنایی در فرودگاه برای سفر به خلیج فارس جرقه فعالیت‌های مشترک هنرمندان این عرصه کلید خورد و این روزها دهکده گردشگری پازارگاد را به دهکده جهانی سینماگران مقاومت تبدیل کرده‌اند.

آنچه در این رویداد مهم فرهنگی و هنری بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند آشنایی و گسترش روابط میان سینماگران نوپا با پیشکسوتان سینما آن هم در حوزه مقاومت است. دهکده گردشگری این روزها دانشگاه سینمای مقاومت شده است و شرکت‌کنندگان آن هر یک دانشجویانی تشنه تجربه و یادگیری هستند که آینده‌ای درخشان دارند.

جشنواره مقاومت هم‌زمان با اکران آثار این رویداد در سینماهای سراسر کشور، کارگاه‌های آموزشی خود را در بخش‌های مختلف با حضور سینماگران پیشکسوت حوزه مقاومت آغاز کرد. در این کارگاه‌ها چهره‌های نام‌آشنای بسیاری حضور پیدا کرده و می‌کنند که بخش مهمی از تاریخ سینمای مقاومت و دفاع مقدس کشور را می‌سازند.

از محسن یوسفی کارگردان و فیلم نامه‌نویس که مستند «بلتا» را ساخته است گرفته تا چهره‌هایی مثل انسیه شاه‌حسینی که اولین زن رزمنده ایرانی است که با موضوع جنگ ایران و عراق فیلم ساخته‌است و محمدرضا اسلاملو که فارغ التحصیل رشته تلویزیون و سینما از دانشکده ارتباطات دانشگاه تگزاس است و پس از فارغ‌التحصیلی به ایران بازمی‌گردد و در حوزه دفاع مقدس و مقاومت دست به کار می‌شود در این دهکده آموزشی سینمای مقاومت دور هم جمع شده‌اند تا فیلمسازن جشنواره را از دانش و تجربه‌های خود آگاه سازند.

سعید محسن یوسفی در این کارگاه‌ها با موضوع «تدوین روی کاغذ» از سینماگران استقبال کرد و سید مهدی میرغیاثی با موضوع «فیلم تک نفره» ذهن آنها را به چالش کشید که چگونه می‌توان از حداقل‌ها برای ساخت یک اثر خوب و مانا استفاده مطلوب کرد.

همچنین انسیه شاه‌حسینی در کارگاهی با عنوان «زن و سینمای مقاومت» به جلوه‌های مهم و سازنده چهره زن در حوزه مقاومت و نقش پر رنگ آن در ادامه راه شهدا پرداخت و محمدرضا اسلاملو در کارگاهی با عنوان «جهان سرمایه‌داری و سینمای مقاومت» به ابعاد تازه‌ای از توان رسانه برای دستگیری اذهان دشمن اشاره کرد و نمونه‌هایی از آن را که در قالب مستند ساخته شده است برای شرکت‌کنندگان پخش کرد.

کارگاه‌های «فلسفه و معنای مقاومت» با حضور دکتر سید مهدی ناظمی، «تفاوت‌های تهیه‌کنندگی در سینما و سریال» با حضور محمدرضا شفیعی و کارگاه «مبانی بصری گرافیک» با حضور علیرضا پورشکوری از دیگر کارگاه‌هایی است که تا کنون در جشنواره هفدهم مقاومت برگزار شده است.

همچنین اسفندیار شهیدی در این دهکده آموزشی فیلم مقاومت در جمعی عمومی به بررسی جنبه‌های گوناگون جشنواره و فیلم مقاومت پرداخت و آن را بررسی کرد. قرار است سینمگران جشنواره از شهیدی در ادامه این کارگاه‌های آموزشی بیشتر بهره ببرند.

این کارگاه‌های آموزشی که با برنامه‌ریزی و مدیریت سیدمهدی ناظمی مشاور علمی جشنواره برگزار می‌شود دارای ابعاد و شیوه‌های گوناگونی است که تنها به نشست‌های معمول کارگاهی با سخنرانی‌های حوصله سر بر همیشگی همراه ختم نمی‌شود و ضمن اکران نمونه‌های مختلفی از آثار سینمای مقاومت، فیلم کوتاه و مستند برنامه‌های میدانی را تجربه می‌کند. از نمونه‌ برنامه‌های میدانی این کارگاه‌ها می‌توان به بازدید سینماگران از ارتفاعات مشرف به پالایشگاه‌های خلیج‌فاس اشاره کرد. در این بازدید که با حضور جمعی از سینماگران راه یافته به مرحله نهایی جشنواره در کنار اعضای ستادی و اساتید مدعو برگزار شد سینماگران با ابعاد تازه‌ای از صنعت نفت کشور که با مقاومت و ایستادگی و تکیه بر دانش و توان بومی ساخته شده است آشنا شدند و به موقعیت‌ها و سوژه‌های مناسبی دست یافتند که می‌تواند دستمایه ساخت آثار سینمایی جشنواره در سال‌های آتی شود.

یکی دیگر از جاذبه‌های این جشنواره در دهکده‌ای که در آن زیست می‌کند حضور و رفت و آمدهای سینماگران خارجی است که گاها زبان فارسی را می‌فهمند و امکان برقراری ارتباط با ایرانی‌های جشنواره را دارند. این مهمانان خارجی در برنامه‌های گوناگون جشنواره حضوری فعال دارند و کنش و واکنش‌های قابل توجهی از خود نشان می‌دهند. دیدار هنرمندانی از سراسر دنیا که در حوزه مقاومت فعالیت دارند می‌تواند نقطه آغازی بر ساخت و تولید آثاری مشترک برای جشنواره در سال‌های آینده شود. ضمن اینکه در این دیدارها دریچه‌های تازه‌ای از مقاومت به روی سینماگران باز می‌شود چرا که در هر کشور و در هر نقطه جغرافیایی دنیا هر کدام به نوعی مقاومت و ایستادگی دارند.

همچنین اگر گردشی در دهکده بزنیم با گعده‌های خودجوشی از فیلمسازان جوان روبرو می‌شویم که در حاشیه کارگاه‌ها شکل گرفته اند و تلاش می‌کنند حداکثر استفاده علمی و تجربه عملی از فرصت پیش آمده جشنواره را ببرند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تا کنون علاوه بر پخش فیلم‌های مستند و کوتاه منتخب جشنواره، فیلم سینمایی شماره ۱۰ را اکران کرده است که این فیلم به حضور محمد تقی فهیم نقد و بررسی شد.

هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت درخلیج فارس در حال برگزاری است و مراسم اختتامیه این جشنواره ۱۷اسفند برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار