رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

فیلم «غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است اما افتتاحیه موفقی نداشته است. فیلم «غریب» که بیشترین جوایز را در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر و نیز جشنواره مقاومت، به دست آورد، با فروش حدود ۷۸۸ میلیون تومانی، در رقابت با فیلم «فسیل» […]

فیلم «غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است اما افتتاحیه موفقی نداشته است.

فیلم «غریب» که بیشترین جوایز را در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر و نیز جشنواره مقاومت، به دست آورد، با فروش حدود ۷۸۸ میلیون تومانی، در رقابت با فیلم «فسیل» گیشه خوبی نداشته و البته چندان هم از فیلم سوم جدول (عروس خیابان فرشته) فاصله ندارد.

این در حالی است که سال گذشته فیلم «موقعیت مهدی» در همین ژانر، با وجود اکران «سگ‌بند» و سایر فیلم‌ها (۵ فیلم دیگر) با استقبال خوبی روبرو شده بود.

٭ انتخاب اشتباه؟
از دلایل مهم استقبال نکردن مردم در سراسر کشور از اکران این فیلم و رقم خوردن این اتفاق را می‌توان به شرایط حاکم در جامعه نسبت داد. افکار عمومی با توجه به درگیری‌های داخلی ماه‌های گذشته و اعتراضات و اتفاقات پیش‌آمده، شاید تمایل چندانی به دیدن یک فیلم زندگینامه‌ای نداشته باشد و از این رو گیشه به سمت فیلم‌های مفرح و کمدی همچون «فسیل» سوق پیدا کرده است.

٭ گزینش یک فیلم از سبد اکران؟
افتتاحیه اکران نوروز بدون تبلیغات خاصی شروع شد که البته این شرایط برای هر چهار فیلم یکسان بود. فروش «فسیل» و فاصله معنادارش با «عروس خیابان فرشته» نشان داد صرفا مفرح بودن دلیل موفقیت آثار نیست و ببشتر انتخاب مخاطب مطرح است.

٭ ستاره هنوز کار می‌کند
«بهرام افشاری» عامل اصلی فروش فیلم «فسیل» است، چرا که این فیلم آنقدر مهجور بود که حتی یک خلاصه داستان و عکس از آن منتشر نشده بود و اساسا هیچ چیز کنجکاوی‌برانگیزی برای مخاطب عام و خاص نداشت. این نشان از اهمیت حضور افشاری در فیلم موفق اکران نوروز دارد چنانچه شاید اگر او در «غریب» هم بازی می‌کرد، آن فیلم شروع موفق‌تری در گیشه داشت!

 

* آیا «موقعیت مهدی» فیلم بهتری بود؟
برخی کارشناسان معتقدند فیلم «غریب» در قیاس با «موقعیت مهدی» از جاذبه‌های روایی و دراماتیک کمتری برخوردار است. غالب موقعیت‌های فیلم «غریب» به جای آنکه متوجه شهید محمد بروجردی باشد معطوف به جنگ است. جنگی که در فیلم‌های مختلف دفاع مقدس در دسترس است، اما «موقعیت مهدی» با نفوذ به زندگی شخصی شهید باکری و شخصیت وی، فضای جذابی را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. با این وصف، محصول تازه سازمان اوج آنقدر جذابیت و هیاهوی جشنواره‌ای داشت که در این چند روز اکران افتتاحیه بیشتر از این بفروشد.
آخرین ساخته محمدحسین لطیفی، قطعا در ادامه اکران و با شروع تبلیغاتش، موفق‌تر خواهد بود اما در نهایت، برآیند تحلیل‌ها نشان می‌دهد شاید اگر این فیلم در مقطع دیگری روانه پرده می‌شد، موقعیت بهتری برای ارتباط با مخاطب به دست می‌آورد.

«غریب» فیلمی به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی حامد عنقا، محصول سال ۱۴۰۱ سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج است.

بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی و فرهاد قائمیان برخی از بازیگران فیلم را شامل می‌شوند.

خلاصه داستان فیلم: سال ۱۳۵۸ با بالا گرفتن اختلافات گروه‌های مسلح سیاسی از جمله کومله و دموکرات و…. شـهید محمد بروجردی به همراه اندکی از همرزمانش، برای سامان دادن به اوضاع و رسیدگی به شرایط مردم راهی غرب کشور شدند. اوضاع نابسامان و اوج‌گیری دسته‌بندی‌ها شرایط را برای فرمانده جوان منطقه غرب پیچیده‌تر کرد. تنها یک جرقه برای انفجار کافی بود…

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار