رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

«در جبهه غرب خبری نیست» که برنده اسکار ۲۰۲۳ شد، در جوایز فیلم آلمان با نامزد شدن در ۱۲ بخش پیشتاز دیگر فیلم‌ها شد. به نقل از هالیوود ریپورتر، «در جبهه غرب خبری نیست» ۱۲ نامزدی در اسکار آلمان کسب کرد . درام مدرسه‌ای «سالن معلم» ساخته ایکر چاتاک و فیلم «عنکبوت مقدس» علی عباسی […]

«در جبهه غرب خبری نیست» که برنده اسکار ۲۰۲۳ شد، در جوایز فیلم آلمان با نامزد شدن در ۱۲ بخش پیشتاز دیگر فیلم‌ها شد.

به نقل از هالیوود ریپورتر، «در جبهه غرب خبری نیست» ۱۲ نامزدی در اسکار آلمان کسب کرد . درام مدرسه‌ای «سالن معلم» ساخته ایکر چاتاک و فیلم «عنکبوت مقدس» علی عباسی نیز هر یک در چند بخش نامزد شدند.

جای تعجب ندارد که درام حماسی «در جبهه غرب خبری نیست» که ۹ نامزدی اسکار را کسب کرد بیشترین نامزدی اسکار آلمان را که با نام «لولا» شناخته می‌شود، کسب کند.

این فیلم که ساخته ادوارد برگر و نخستین اقتباس آلمانی زبان از رمان کلاسیک ضد جنگ اریش ماریا رمارک است که سال ۱۹۲۹ منتشر شده بود، علاوه بر کسب ۴ جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی تولید و بهترین موسیقی، در بفتا نیز ۷ جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

«در جبهه غرب خبری نیست» در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای برگر، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازیگران اصلی فیلم یعنی فلیکس کامرر و آلبرشت شوخ نامزد شد. اما برگر، لسلی پاترسون و ایان استوکل که به اتفاق فیلمنامه فیلم را نوشته‌اند نامزدی در بخش فیلمنامه را از دست دادند، زیرا جوایز لولا بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی ندارد.

اما این میزان نامزدی نمی‌تواند برای فیلم چندان مطمئن باشد زیرا منتقدان داخلی استقبال متفاوتی از فیلم کرده‌اند و بسیاری از آنها برداشت آزاد فیلم از سوابق تاریخی و کتاب رمارک را نمی‌پسندند و اصولا فیلم‌های جنگی خشونت‌آمیز در جوایز فیلم آلمان چندان موفق ظاهر نمی‌شوند. نمونه این امر «سقوط» فیلم اولیور هیرشبیگل درباره روزهای پایانی آدولف هیتلر است که نامزدی اسکار را هم کسب کرد اما تنها ۳ نامزدی لولا به دست آورد و در نهایت جایزه‌ای نبرد.

رقیب اصلی «در جبهه غرب خبری نیست» فیلم «سالن معلم» ایکر چاتاک درباره معلمی در انتهای راه است که ۷ نامزدی لولا کسب کرده که بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برای لونی بِنِش از جمله آنهاست. «عنکبوت مقدس» علی عباسی هم ۴ نامزدی لولا کسب کرده که شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد می‌شود.

۲ فیلم اقتباسی که با اقتباس از زندگی‌نامه‌های پرفروش «خورشید و بتن» دیوید وننت که ۴ نامزدی لولا از جمله بهترین فیلم را به خود اختصاص داد و فیلم «وقتی دوباره مثل چیزی که هرگز نبود» اثر سونیا هایس که نامزد بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد نیز می‌توانند رقبای جدی برای «در جبهه غرب خبری نیست» محسوب شوند.

یک فیلم‌ زندگی‌نامه‌ای دیگر در این میان فیلم «راینگولد» ساخته فاتح آکین درباره زندگی گیوار حاجبی خواننده رپ است که در بخش بهترین فیلم نامزد شده است. آکین ۲ بار برنده جایزه بهترین فیلم لولا شده که شامل فیلم‌های «در مقابل دیوار» در سال ۲۰۰۴ و«لبه بهشت» در سال ۲۰۰۷ می‌شود. «راینگولد» موفقیت تجاری فوق‌العاده‌ای داشت و حدود ۱۰ میلیون دلار در باکس آفیس آلمان فروش کرد.

جوایز لولا در بخش بهترین فیلم شامل جایزه بزرگ ۵۰۰ هزار یورویی است و رای دهندگان آکادمی آلمان ممکن است تمایلی به جایزه دادن به فیلمی که با حمایت نتفلیکس غول استریم جهانی ساخته شده نداشته باشند. در عین حال هر یک از نامزدهای بهترین فیلم یک چک ۲۵۰ هزار یورویی دریافت می‌کنند.

برندگان جوایز لولا ۱۲ ماه می در برلین معرفی می‌شوند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار