رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

مستند «چراغداران» شنبه ۹ اردیبهشت ماه به روایت زندگی حرفه ای «عباس کیارستمی» اختصاص دارد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است بهروز رضوی روایتگر بخشی از زندگی زنده یاد «عباس کیارستمی» از جمله فیلمسازان نوگرا، مولف […]

مستند «چراغداران» شنبه ۹ اردیبهشت ماه به روایت زندگی حرفه ای «عباس کیارستمی» اختصاص دارد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است بهروز رضوی روایتگر بخشی از زندگی زنده یاد «عباس کیارستمی» از جمله فیلمسازان نوگرا، مولف و صاحب سبک که در عرصه بین‌المللی باعث مطرح شدن نام «سینمای ایران» در جهان شده است می‌شود ،به کیارستمی لقب «آبروی سینمای ایران» داده اند.

عباس کیارستمی در یکم تیر ۱۳۱۹ خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود. کیارستمی از کودکی به هنر نقاشی جذب شد و آن را تا اواخر دوران نوجوانی خود ادامه داد، بنابراین شاید بتوان حرفه اصلی هنری وی را نقاشی دانست. وی تمام دوران نوجوانی خود را با نقاشی کردن و یادگیری آن سپری کرد تا این که در ۱۸ سالگی توانست نخستین جایزه خود در مسابقه نقاشی را بگیرد.
مدتی بعد وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران شد. از این‌رو فعالیت خود برای یادگیری نقاشی و طراحی گرافیک را بیشتر کرد و در کنار درس خواندن برای درآوردن خرج دانشگاه در پلیس راهنمایی و ‌رانندگی مشغول به کار شد.
او در ۱۳۴۰ خورشیدی در آتلیه ۷ و چند موسسه دیگر به طراحی جلد کتاب و آگهی بازرگانی مشغول شد تا این‌که ۶ سال بعد در سازمان نگاره مشغول ساخت تیتراژ فیلم شد.نخستین تجربه وی در زمینه فیلم‌سازی بر می‌گردد به ۱۳۴۹ خورشیدی؛ جایی که تحت نظارت بخش سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت.اما شروع حرفه‌ای کیارستمی را می‌توان ساخت فیلم مسافر در ۱۳۵۳ خورشیدی دانست که باعث محبوبیت وی شد.
همچنین او را می‌توان یکی از فعال‌ترین اشخاص هنری در زمان خود دانست. وی در طول سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ خورشیدی توانست ۱۵۰ آگهی تلویزیونی را برای سینمای ایران بسازد.
این هنرمند فرهیخته در زمینه عشق به وطن جمله زیبایی دارد که می‌گوید: اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید، آن درخت دیگر میوه نمی‌دهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوه‌ای که در سرزمین مادری‌اش می‌تواند بدهد، نیست. این قانون طبیعت است. من فکر می‌کنم اگر سرزمینم را رها کرده بودم، درست مانند این درخت شده بودم.کیارستمی‌پس از گذراندن یک دورهٔ نقاهت بیماری خویش در تهران برای ادامهٔ درمان راهی فرانسه شد اما پس از چند روز و در ۱۴ تیر ۱۳۹۵ به علت لخته شدنِ خون، سکته مغزی کرد و در پاریس درگذشت.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۱:۴۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار