رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

نخستین ویژه‌برنامه «روایت کتاب» با حضور مهدی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مهدی محمدخانی مدیرعامل انتشارت روایت فتح و محمدجعفر بگلو نویسنده از شبکه یک سیما پخش شد. به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، ویژه‌برنامه «روایت کتاب» به تهیه‌کنندگی مجید صحاف و سردبیری سمیه عظیمی ستوده محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح و […]

نخستین ویژه‌برنامه «روایت کتاب» با حضور مهدی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مهدی محمدخانی مدیرعامل انتشارت روایت فتح و محمدجعفر بگلو نویسنده از شبکه یک سیما پخش شد.

به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، ویژه‌برنامه «روایت کتاب» به تهیه‌کنندگی مجید صحاف و سردبیری سمیه عظیمی ستوده محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح و تلویزیون اینترنتی کتاب با حضور مهدی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مهدی محمدخانی مدیرعامل انتشارت روایت فتح و محمدجعفر بگلو نویسنده با بررسی حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مناسبت برپایی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از شبکه یک سیما مهمان‌خانه‌ها شد.

در این برنامه مهدی رمضانی با اشاره به لزوم تبیین دفاع مقدس برای نسل جدید گفت: ما اکنون با نسلی در ارتباط و مواجه هستیم که هیچ ذهنیت و تصویری از هشت سال دفاع مقدس ندارند، نسلی که حتی از فتنه سال ۸۸ هم خاطره و تصوری ندارد چه برسد به هشت سال دفاع مقدس.

وی همچنین در خصوص اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته پیرامون حوزه دفاع مقدس در مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز اظهار کرد: وقتی به مرکز اسناد انقلاب اسلامی رفتم پرونده‌های بازی وجود داشت ازجمله مجموعه‌ای با عنوان تقویم تاریخ دفاع مقدس که توسط نیروی زمینی ارتش گردآوری‌شده بود و این مجموعه برخلاف آثار مشابه دارای نظم خوبی بود به‌طوری‌که جلدهای اول تا سومش آماده‌شده بود ازاین‌دست کارها خوبی صورت گرفته بود که یکی از ناب‌ترینش کار پیرامون شهید صیاد شیرازی بود که متأسفانه با شهادت ایشان ناتمام ماند.

این کارشناس حوزه کتاب با اشاره به فراوانی دیدگاه‌ها در حوزه ادبیات دفاع مقدس نیز عنوان کرد: در حوزه روایت دفاع مقدس در کنار اسناد با مقوله‌ای به نام منظر و زاویه دید روبه‌رو هستیم، منظر وجهه‌ای است که قابل تطبیق نیست و از زوایایی مختلف دیده می‌شود به‌عنوان نمونه یکی از زاویه بالا به موضوع نگاه می‌کند و دیگری از کف و این نوع نگاه باعث ایجاد اختلاف در بیان می‌شود و همین تفاوت منظر و دیدگاه در بیان روایت منجر به اختلاف شده که باید به آن توجه داشت.

وی همچنین با انتقاد از محدود شدن انتخاب‌ها در ادبیات حوزه دفاع مقدس نیز گفت: در بعضی مراکز و رویدادها همواره یک بخش ویژه‌ای به نام دفاع مقدس ایجاد می‌کنند و تمامی آثار در بخش‌های مختلف چون داستانی مستند و غیره را در این بخش قرار می‌دهند و به‌تبع تنها علاقه‌مندان به حوزه دفاع مقدس همواره به این بخش‌ها مراجعه می‌کنند درحالی‌که این آثار اگر در بخش‌های خودشان باشند همه طیف علاقه‌مندان به بخش‌های مختلف در معرض انتخاب قرار می‌گیرند و به نظرم قرار دادن تمامی آثار در این بخش به‌نوعی محروم کرد خودمان از معرض انتخاب قرار دادن است.

در ادامه برنامه مهدی محمدخانی مدیرعامل انتشارات روایت فتح با اشاره به تغییر ذائقه مخاطبان طی دو دهه گذشته گفت: ذائقه مخاطبان از دهه هفتاد و روزهای تأسیس انتشارات روایت فتح تا امروز تفاوت‌های بسیاری کرده است. در آن سال‌ها مجموعه‌های چون یادگاران، روزگاران، مادران و مجموعه‌های دیگری حول خاطرات شهدا، اسرا و مادران شهدا بسیار موردپسند بود و مخاطبان بسیاری را داشت اما اکنون و با فاصله گرفتن از آن سال‌ها با نیازسنجی‌هایی که روایت فتح صورت گرفت به این موضوع رسیدیم که مخاطب امروزی به آثاری حول زندگی‌نامه و مستند داستانی شهدا علاقه ویژه‌ای پیداکرده است.

وی همچنین با توجه به شیوه چاپ و انتشار کتاب‌ها بر اساس سرانه‌ای مطالعه نیز گفت: انتشارات روایت فتح تاکنون بیش از ۳۲۰ عنوان کتاب چاپ کرده است که برخی از این آثار برای کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای و باتجربه تولیدشده است آثاری که به‌تبع شرایط ویژه و خاصی چون کتاب‌های با حجم بالا را شامل می‌شوند اما امروزه غالب کتاب‌های ما با توجه به سرانه مطالعه برای جوانی که فرصت چندانی برای مطالعه در روز را ندارند منتشر می‌شود که بر همین اساس عموم آثارمان شامل کتاب‌هایی با ۱۰۰ تا ۲۰۰ صفحه‌ای منتشر می‌شود.

محمدخانی همچنین با اشاره به آثار پرفروش انتشارات روایت فتح عنوان کرد: در حال حاضر پرفروش‌ترین کتاب انتشارات روایت فتح متعلق به کتابی با عنوان «قصه دلبری» به قلم محمدعلی جعفری پیرامون شهید مدافع حرم محمدحسن محمدخانی شهید مدافع حرم است که حدود ۶۰ نوبت چاپ‌شده است، اثر دیگری نیز که جزو پرفروش‌ترین آثارمان در انتشارات روایت فتح است کتاب «شهید منوچهر مدق» به قلم خانم برادران از مجموعه «اینک شوکران» می‌باشد و همچنین کتاب «دل‌تنگ نباش» به قلم خانم زینب مولایی درباره شهید روح‌الله قربانی است که به تقریض حضرت آقا هم رسیده است.

محمدخانی افزود: به‌عنوان یک مدیر حوزه نشر، کتاب‌های بسیاری را در حوزه شهدا پیش از چاپ مطالعه کرده‌ام اما متأسفانه پس از چاپ به دلایل مختلفی چون نوع و نحوه‌ای قلم و یا ضعف من ناشر با استقبال مخاطبان مواجه نمی‌شود از همین رو در انتشارات روایت فتح تصمیم گرفتیم بخشی را تحت عنوان بازنگری کتاب‌های گذشته فعال کنیم تا با نگاه کارشناسی اگر کتابی با عدم استقبال در زمان انتشار مواجه شده است موردبررسی قرار دهیم و دلایل عدم استقبال را پیدا و در رفع نواقص احتمالی اقدام شود که اگر کتابی ویرایش جدید، طرح جلد جدید و یا حتی نام جدید و هر موردی نیاز دارد مجدد مورد اصلاح قرار گیرد.

در ادامه برنامه و در بخش بررسی کتاب با حضور محمدجعفر بگلو نویسنده کتاب «از تهران تا تیرانا» مورد خوانش و بررسی قرار گرفت.

در این بخش محمدجعفر بگلو با اشاره به محتوا و علاقه شخصی و تخصصی خود به حوزه تاریخ انقلاب اسلامی گفت: از تهران تا تیرانا مربوط به خاطرات مسعود خدابنده عضو جداشده از سازمان مجاهدین خلق و سرتیم حفاظت مسعود و مریم رجوی است که با توجه به علاقه شخصی خود به حوزه تاریخ انقلاب اسلامی نگارش شد.

وی همچنین پیرامون محتوای کتاب نیز اظهار کرد: همان‌طور که میدانید افراد عضو سازمان مجاهدین خلق طی نشست‌ها و جلساتی که برایشان گذاشته می‌شود به‌نوعی استحاله و شستشوی مغزی می‌شوند تا جایی که روح و جسمشان متعلق به سازمان شده این افراد به‌قدری تحت تأثیر قرار می‌گیرند که بسیار سخت از سازمان جدا می‌شوند و به‌قدری در فضای گفتمانی قرار می‌گرفتند که پس از جدایی قدرت و توان یک تصمیم ساده را نیز ندارند و این رفتار سازمان با افراد و اعضایش است.

در پایان قسمت اول برنامه، کتاب «فصل رسیدن» به قلم الهه آخرتی محصول انتشارات روایت فتح توسط حاضرین در نمایشگاه کتاب تهران روخوانی شد.

برنامه «روایت کتاب» محصول مشترک بنیاد فرهنگی روایت فتح و شبکه تلویزیونی کتاب به تهیه‌کنندگی مجید صحاف و سردبیری سمیه عظیمی ستوده با نگاهی به آثار تولیدشده در حوزه ادبیات پایداری، مقاومت، انقلاب اسلامی و روایت پیشرفت همه‌روزه در ایام برپایی نمایشگاه کتاب ساعت ۱۸ از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.

سایر عوامل این برنامه عبارت‌اند از: مجری طرح و مدیر تولید محسن طلایی، تصویربردار علی کاظمی، تدوین گر و گرافیک آرش نقیبی، صدابردار و هماهنگی رضا دشتی.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار