رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

صحنه‌های ترمیم شده فیلم «فردوسی» ساخته عبدالحسین سپنتا همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در موزه سینمای ایران نمایش داده شد. به نقل از روابط عمومی موزه سینما، صحنه‌های ترمیم شده فیلم «فردوسی» ساخته عبدالحسین سپنتا که توسط فیلمخانه ملی ایران مرمت شده همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در سالن فردوس موزه سینمای […]

صحنه‌های ترمیم شده فیلم «فردوسی» ساخته عبدالحسین سپنتا همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در موزه سینمای ایران نمایش داده شد.

به نقل از روابط عمومی موزه سینما، صحنه‌های ترمیم شده فیلم «فردوسی» ساخته عبدالحسین سپنتا که توسط فیلمخانه ملی ایران مرمت شده همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در سالن فردوس موزه سینمای ایران نمایش داده شد.

علیرضا محمودی روزنامه‌نگار، نویسنده و منتقد سینما با بیان اینکه بخش مهمی از آنچه درباره فیلم «فردوسی» می‌دانیم مربوط به عوامل آن است، اظهارداشت: آنچه در تیتراژ فیلم تاکید شده این است که سپنتا نویسنده فیلمنامه و تنظیم‌کننده مذاکرات در این فیلم بوده است. در فیلم «مشروطیت تا سپنتا» نیز نصرت الله محتشم می‌گوید همه امور فنی فیلم با اردشیر ایرانی مدیر کمپانی امپریال فیلم بمبئی بود و امور هنری فیلم را عبدالحسین سپنتا انجام داده است.

وی گفت: از سوی دیگر اردشیر ایرانی سه فیلم مهم تاریخ سینمای ایران به نام‌های «دختر لر»، «فردوسی» و «شیرین و فرهاد» را تهیه کرده است بنابراین می‌توانیم بگوییم وی بیشتر یک تهیه‌کننده و بازیگر هندی بوده است.

محمودی با اشاره به اینکه از نظر فنی فیلم متعلق به سینمای ایران نیست، افزود: نزدیکترین فیلم ایرانی به «فردوسی»، «حاجی آقا آکتور سینما» است که کاملا در ایران تولید شده است. کمپانی هندی به دلیل فروش خوبی که فیلم «دختر لر» داشته و استقبال خوبی که از این فیلم شده است هدفش بیشتر افزایش تولیدات در ایران بوده که در تداوم آن، فیلم « شیرین و فرهاد» را می‌سازد اما بعد از شکست تجاری فیلم‌های «فردوسی» و «شیرین و فرهاد» عبدالحسین سپنتا دو فیلم دیگر خود یعنی «چشمان سیاه» و «لیلی و مجنون» را با یک تهیه‌کننده دیگر هندی می‌سازد.

این نویسنده و منتقد سینما بیان کرد: اگر بخواهیم از نظر تولید فیلم بررسی کنیم که «فردوسی» چه جایگاهی به عنوان تولید در تاریخ سینمای ایران دارد، اگر دوره قاجار یعنی از سال ۱۲۷۹ تا سال ۱۳۰۹ که فیلم «آبی و رابی» ساخته می‌شود را دوره اول تولید فیلم در ایران بدانیم باید بگویم در این دوره فیلم داستانی ساخته نشده است و فیلم‌ها بیشتر مستند و یا شخصی بودند مانند فیلم‌هایی که در کاخ گلستان پیدا شده و فیلم‌هایی که خان بابامعتضدی در دوران رضا شاه فیلمبرداری کرده است و دوره دوم که از ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۶ آغاز می‌شود دوره‌ای است که تولید فیلم داستانی آغاز می‌شود.

وی گفت: فیلم کشف شده از «فردوسی» به ما توضیح می‌دهد که در این دوره فیلم ساخته شده در خارج از کشور بخشی از تولید سینمای آن دوره است و پنج فیلمی که سپنتا ساخته است همگی واجد این ویژگی هستند.

محمودی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که این فیلم در سینما اکران شده (در سال‌های ۱۲۷۹ تا ۱۳۳۴ ) در واقع در دوره اول سینماسازی بود که این فیلم در سینما به عنوان فیلم نوروزی در سینما سپه نمایش داده شد. از نظر ژانر به جرات می‌توان گفت «فردوسی» نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران است یعنی اولین فیلمی که فیلمنامه آن برای یک دوره تاریخی نوشته شده است و فیلمنامه‌نویس بر اساس مستندات، فیلمنامه‌ای تاریخی درباره زندگی فردوسی آماده کرده است.

این روزنامه‌نگار اظهارداشت: یکی از ویژگی‌های برجسته فیلم این است که مانند یک اثر زندگینامه‌ای به زندگی و زمانه فردوسی به عنوان مهمترین چهره فرهنگی آن دوره پرداخته است و از نظر روایت با اینکه سپنتا فیلمنامه را در هند نوشته است اما چیزی که بیشتر از صحنه برایش اهمیت داشته محتوا و ارائه یک شناخت‌نامه درباره ایران و اعراب است که این امر خود نوعی رویکرد به فیلمنامه نویسی دارد.

وی درباره شخصیت‌های فیلم «فردوسی» گفت: ترسیم شخصیت به عنوان نمادی از یک دوران مانند سلطان محمود و یا فردوسی به عنوان نماد روشنفکری، خیلی نمادگرایی است که بعدها در دوران مختلف در سینما استفاده شده و بسیار قابل توجه است.

محمودی افزود: نسخه بیست دقیقه‌ای که از فیلم «فردوسی» دیدیم با توجه به فقر منابع تصویری که از آن دوره داریم بسیار اهمیت دارد و امیدوارم باز هم از این نوع کشفیات تاریخی اتفاق بیافتد.

در این نمایش افرادی همچون لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران، نظام الدین کیایی، سعید الهی، سعید عقیقی، خدایار قاقانی، رضا درستکار، حمید کاویانی، علیرضا بهنام، نیما حسنی نسب، قلی پور، حسین مرادی زاده و … حضور داشتند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار