«داستان کرالا» (The Kerala Story) ساخته سودیپتو سن و به تهیه‌کنندگی ویپول امروتال دو جناح سیاسی هند را در گیر خود کرده است؛ یک جناح دستور ممنوعیت پخش فیلم را داده و جناحی دیگر، حمایت مالی و لجستیک خود را همراه اثر کرده است.

این فیلم داستان سه زنی است که از ایالت کرالا در جنوب هند، توسط داعش ربوده شدند و در سوریه به عضویت داعش در می‌آیند. اگرچه منتقدان هندی روی خوشی به فیلم نشان ندادند، اما به دلیل حواشی به وجود آمده، مردم به تماشای اثر در سینماها رفته‌اند.

«داستان کرالا» مدعی شده است که حدود ۳۲ هزار زن از کرالا ربوده و به داعش پیوسته‌اند؛ ادعایی که حقیقت آن با شک و شبه همراه است.

اکران «داستان کرالا» در ایالت کرالا ممنوع شده است و اگرچه در تمیل نادو ایالت همسایه ممانعت دولتی وجود نداشت، اما مالک سالن‌های سینماهای این منطقه، این اثر را اکران نخواهد کرد. ماماتا بنرجی شهردار غرب بنگال نیز دستور جلوگیری از اکران این فیلم را داد.

ویپول امروتال اعلام کرد که از این دو ایالت شکایت خواهد کرد؛ اتحادیه تهیه‌کنندگان هندوستان نیز مخالفت خود با عدم اکران را اعلام کرد.

بیانیه اتحادیه بدین شرح بود: «اتحادیه تهیه‌کنندگان هند به شدت مخالف عدم اکران «داستان کرالا» به‌ واسطه دستورات دولتی است. همان‌طوری که به دفعات اعلام کردیم، جواز پخش فیلم‌ها را سازمان CBFC می‌دهد. آنها به هر فیلمی که ضوابط این سازمان را رعایت کند، اجازه پخش می‌دهند. سرنوشت فروش هر فیلم باید دست مردم باشد… مخاطبان می‌توانند یک فیلم را ببینند و یا نبینند؛ این حق مسلم آنها است. هیچ سازمانی به غیر از CBFC  این حق را ندارد که برای مردم تصمیم بگیرد.

تامیل نادو، کرالا و غرب بنگال جز ایالات ضد حکومتی در هند بوده و با ناسیونالیست‌های هند مشکل دارند. از آنجایی که دولت هندوستان در دستان حزب ناسیونالیستی BJP بوده، ایالت اوتار پرادش و مادیا پرادش که تحت سلطه این حزب هستند، فیلم را معاف از مالیات کرده و این کار، قیمت‌های بلیط را بسیار پایین آورده است.

نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان در یکی از ایالات پر حاشیه هند گفت: « فیلم «داستان کرالا» قصد پرده‌برداری از عواقب تروریسم در جامعه را دارد؛ علی‌الخصوص در ایالتی سر سبز و زیبا نظیر کرالا. حزب مخالف اما اکنون در حال ممنوع کردن فیلم و حمایت از تروریسم است.»

سال گذشته سودیپتو سن کارگردان فیلم، عضو هیئت داوران فستیوال بین‌المللی هند بود. در این سال ناداو لپید فیلمساز اسرائیلی رئیس هیئت داوران بود و از حضور فیلم پر حاشیه The Kashmir Files در بخش مسابقه انتقاد کرد و این اثر را یک پروپاگاندای توهین‌آمیز خواند. مابقی هیئت داوران من جمله چند سینماگر اروپایی و آمریکایی از موضع لپید حمایت کردند؛ اگرچه سن به این جمع نپیوست.

منبع: سوره سینما