- پنجشنبه 19 مرداد 1402 - 20:07
- کد خبر : 128675
- رادیو و تلویزیون

برنامه «ایل بانگ» پنجشنبه ۱۹ مرداد به بررسی آواز ایرانی، سرگذشت برخی نمودهای آوازی اختصاص دارد و جمعه۲۰ مرداد موسیقی علوانیه خوزستان بررسی میشود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، صادق چراغی به عنوان کارشناس مجری در مجله موسیقی «ایل بانگ» پنجشنبه ۱۹ مردادماه برای بررسی آواز ایرانی با مهدی […]
برنامه «ایل بانگ» پنجشنبه ۱۹ مرداد به بررسی آواز ایرانی، سرگذشت برخی نمودهای آوازی اختصاص دارد و جمعه۲۰ مرداد موسیقی علوانیه خوزستان بررسی میشود.
به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، صادق چراغی به عنوان کارشناس مجری در مجله موسیقی «ایل بانگ» پنجشنبه ۱۹ مردادماه برای بررسی آواز ایرانی با مهدی امامی، خواننده گفتگو میکند و و کارنامه هنری ایشان مرور میشود.
امامی متولد۱۳۶۱ و فارغالتحصیل مهندسی عمران، مقدمات آواز، تمبک و دف را نزد پدرش احمد امامی آموخت. از سال ۱۳۷۶ بهطور جدی به فراگیری ردیف آوازی موسیقی ایران پرداخت. ابتدا از حسن ادیب ردیف عبدالله دوامی را فرا گرفت. سپس نزد محسن کرامتی رفت تا شیوه و ردیف سید حسین طاهرزاده و محمد رضا شجریان را بیاموزد.در سال ۱۳۸۵ در کلاسهای تحلیل ردیف و آواز محمد رضا لطفی شرکت نمود، از سال ۱۳۸۶ به کارگاه محمد رضا شجریان راه یافت و تا سال ۱۳۹۱ از وی بهره جست. همچنین نوازندگی سنتور را نزد هنرمندانی چون حسین شکوفا و مسعود شناسا فرا گرفت و با ردیفهای سازی میرزاعبدالله، ابوالحسن صبا وفرامرز پایور آشنا شد.مهدی امامی در اسفند ۱۳۹۹، برای آلبوم من همان نایام، دیپلم افتخار بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی را از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر دریافت کرد. از وی آلبوم نوروز صبا با همنوازان خاموش، آلبوم من همان نایم به آهنگسازی سیامک جهانگیری، آلبوم تصنیفهای عارف قزوینی به سرپرستی امیر شریفی، آلبوم حزان به آهنگسازی امیر شریفی، نغمههای مرکب به آهنگسازی سعید نایب محمدی، آلبوم بزم دور به آهنگسازی علی کاظمی و سعید کرد مافی، آلبومهای برافشان وچهارسو و حزان به آهنگسازی امیر شریفی، آلبوم سرخانه به آهنگسازی سعید کرد مافی توسط انتشارات ماهور منتشر شدهاست و نیز در آلبومهای اپرای مولانا اپرای حافظ و اپرای عاشورا به آهنگسازی بهزاد عبدی و آلبومهای ایرانه خانوم و خیام خوانی به آهنگسازی پیمان سلطانی همکاری داشته است.
قالب شعر “ابوذیه” از چهار مصرع تشکیل میشود که کلمه پایانی سه مصرع نخست شبیه به هم اما با معنای متفاوت هستند.
لحن علوانیه با سازی به نام رباب یا ربابه که یکی از سازهای مردم عرب خوزستان است نواخته میشود. رباب سازی شبیه کمانچه است اما سادهتر است.
نظرات